Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TU.no: VW besøker batteriprodusenten annenhver uke

Startet av Amatøren, mandag 08. oktober 2018, klokken 08:28

« forrige - neste »

Mobileum

Trodde det var viktig å fremme muligheten for et bedre klima uansett hvem som bidrar, eller er det ikke så viktig lenger?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 11. oktober 2018, klokken 20:28
Synes dette er beundringsverdig av VW og de tar absolutt samfunnsansvar ved å være den første store bilprodusent som går ut med klare målsetninger om millionproduksjon innen få år.
Planer er billige. De har hatt vyer og lovnader lenge.

Hvorfor oppgraderte de f.eks ikke batteriet på eUp når de gjorde det på eGolf? EGolf er og en dårlig remake av en fossil, ikke en gjennomført elbil, som i tillegg er veldig høyt priset.

Jeg gjentar meg selv, VW (VAG) gjør bare det de må for å holde seg relevant, de begynner ikke å leverer elbiler i stor skala før de merker det på salget. Merk at dette sier jeg som en som har kjøpt 8 nye VW og Audi på rad, så jeg liker (likte) bilene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på torsdag 11. oktober 2018, klokken 22:17
Trodde det var viktig å fremme muligheten for et bedre klima uansett hvem som bidrar, eller er det ikke så viktig lenger?
Bidra ja. Det VW og de fleste andre gjør er testing av begrensete serier for å debugge teknologien. De kjører enten høye priser (VW / BMW) eller lar være å produsere nok (Kia, Hyundai m.fl). Eller rett og slett lager biler med kritiske mangler (ingen DC lading, hallo MB og Renault).

Hadde de villet bidra så hadde de startet å bygge batterifabrikker eller forhandlet med batteriprodusenter for ti år siden, bygget ut ladenettverk og stått klar med attraktive elbiler for lenge siden.

De store produsentene er styrt av maksimering av profitt alene, og driter i miljøet. Det er kun krav fra myndigheter og forbrukernes kjøpsvilje som påvirker de. Ref lobbyvirksomheten deres for bl.a å ødelegge WLTP (som de delvis greide), og selvfølgelig alt juks som de har blitt tatt i.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Og hvem er så den beste elbilprodusenten idag som har gjort alt riktig? Som tjener penger, leverer kvalitet i alle ledd, og egentlig bare gjør det for å redde verdens klima? Finnes ikke!
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på fredag 12. oktober 2018, klokken 06:57
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 11. oktober 2018, klokken 20:28
Synes dette er beundringsverdig av VW og de tar absolutt samfunnsansvar ved å være den første store bilprodusent som går ut med klare målsetninger om millionproduksjon innen få år.
EGolf er og en dårlig remake av en fossil, ikke en gjennomført elbil, som i tillegg er veldig høyt priset

Gikk fra e-Golf til Ampera-e og etter mim mening er Golf bedre på absolutt alt unntatt rekkevidde og akselerasjon..
Kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse, utstyr, seter, lys osv er i en fullstendig annen liga enn Opelen.

Marzo

Sitat fra: turfsurf på fredag 12. oktober 2018, klokken 06:57
EGolf er og en dårlig remake av en fossil, ikke en gjennomført elbil, som i tillegg er veldig høyt priset.

Slutta vi ikke å komme med det argumentet etter at dedikerte el plattformer ga høyere forbruk enn de delte?

Ref Leaf vs Golf feks..  :P


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 12. oktober 2018, klokken 08:25Gikk fra e-Golf til Ampera-e og etter mim mening er Golf bedre på absolutt alt unntatt rekkevidde og akselerasjon..
Kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse, utstyr, seter, lys osv er i en fullstendig annen liga enn Opelen.
Akkurat den er ikke veldig overraskende. Ampera-e/Bolt er en billigbil med lang rekkevidde, kun laget for å innkassere ZEV-kreditter i USA. Det skal ikke mye til for å slå den på alt unntatt rekkevidde.

Det er en ganske akseptert sannhet at VW lager ganske bra biler. (Personlig er jeg ikke like overbevist. Jeg har ikke spesielt mye erfaring med VW, men jeg hadde en Golf Sportvan som leiebil i fjor, og det var kanskje den dårligste bilen jeg har prøvd. Men nå husker jeg egentlig ikke så mye mer enn at drivlinjen var 100% horribel. Om det hadde vært en elbil hadde jeg kanskje lagt merke til andre ting med bilen.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Stikkkontakt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 12. oktober 2018, klokken 09:30
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 12. oktober 2018, klokken 08:25Gikk fra e-Golf til Ampera-e og etter mim mening er Golf bedre på absolutt alt unntatt rekkevidde og akselerasjon..
Kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse, utstyr, seter, lys osv er i en fullstendig annen liga enn Opelen.
Akkurat den er ikke veldig overraskende. Ampera-e/Bolt er en billigbil med lang rekkevidde,

I likhet med alle andre biler med ca samme størrelse og elmotor.

Burger

Sitat fra: Marzo på fredag 12. oktober 2018, klokken 08:47
Sitat fra: turfsurf på fredag 12. oktober 2018, klokken 06:57
EGolf er og en dårlig remake av en fossil, ikke en gjennomført elbil, som i tillegg er veldig høyt priset.

Slutta vi ikke å komme med det argumentet etter at dedikerte el plattformer ga høyere forbruk enn de delte?

Ref Leaf vs Golf feks..  :P
i3 vs Golf f.eks?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Elmo

Sitat fra: turfsurf på fredag 12. oktober 2018, klokken 06:57
Hvorfor oppgraderte de f.eks ikke batteriet på eUp når de gjorde det på eGolf? EGolf er og en dårlig remake av en fossil, ikke en gjennomført elbil, som i tillegg er veldig høyt priset.

NEI - eGolf7 er ikke remake av en fossilbil. Golf7 er bygget fra bunnen av for å kunne bygges optimalt både som elbil og fossilbil.
Akkurat som feks eUp, Ioniq og Kona.

eGolf 6 derimot (som nesten ikke finnes) er en remake av en fossil-Golf.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

bno

#56
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 12. oktober 2018, klokken 08:25
Sitat fra: turfsurf på fredag 12. oktober 2018, klokken 06:57
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 11. oktober 2018, klokken 20:28
Synes dette er beundringsverdig av VW og de tar absolutt samfunnsansvar ved å være den første store bilprodusent som går ut med klare målsetninger om millionproduksjon innen få år.
EGolf er og en dårlig remake av en fossil, ikke en gjennomført elbil, som i tillegg er veldig høyt priset
Etter åha vært igjen 2 E-Up og 3 E-Golf deretter Ampera-E så er jeg enig. Nå har jeg Kona og den går utenpå E-golf på det meste.

Gikk fra e-Golf til Ampera-e og etter mim mening er Golf bedre på absolutt alt unntatt rekkevidde og akselerasjon..
Kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse, utstyr, seter, lys osv er i en fullstendig annen liga enn Opelen.
har ikke tall på hvor mange VW biler jeg har hatt eller si VAG for jeg har hatt et utall av Audi også. Men etter diesel gate så har jeg kommet til at jeg ikke handler av kriminelle firma.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på fredag 12. oktober 2018, klokken 07:07
Sitat fra: Mobileum på torsdag 11. oktober 2018, klokken 22:17
Trodde det var viktig å fremme muligheten for et bedre klima uansett hvem som bidrar, eller er det ikke så viktig lenger?
Bidra ja. Det VW og de fleste andre gjør er testing av begrensete serier for å debugge teknologien. De kjører enten høye priser (VW / BMW) eller lar være å produsere nok (Kia, Hyundai m.fl). Eller rett og slett lager biler med kritiske mangler (ingen DC lading, hallo MB og Renault).

Hadde de villet bidra så hadde de startet å bygge batterifabrikker eller forhandlet med batteriprodusenter for ti år siden, bygget ut ladenettverk og stått klar med attraktive elbiler for lenge siden.

De store produsentene er styrt av maksimering av profitt alene, og driter i miljøet. Det er kun krav fra myndigheter og forbrukernes kjøpsvilje som påvirker de. Ref lobbyvirksomheten deres for bl.a å ødelegge WLTP (som de delvis greide), og selvfølgelig alt juks som de har blitt tatt i.


I 2013 hadde Nissan en produksjonskapasitet på 250.000 Nissan Leaf (inklusive 50.000 eksemplarer i Sunderland, England). De endte opp med 47.000 eksemplarer i 2013, 60.000 i 2014 og 45.000 i 2017!


BMW hadde sitt første hele produksjonsår med i3 i 2014 med 16.000 eksemplarer, 25.000 i 2016 og 31.000 i 2017. Som vi vet er produksjonen av elbiler (foreløpig) en dråpe i havet i forhold fossilbiler (ca 90 millioner per år). Både Nissan og BMW er grenseløst skuffet over manglende salg.

Produsentene kunne naturligvis solgt bilene til halve prisen (av hva det kostet å lage dem) og dermed solgt noen millioner biler per år. Tror allikevel at det er bedre at VW (og andre store) går tungt inn når de har et attraktivt produkt å tilby, som sin nye ID-modell, større en Golf som vil bli presentert neste år og vil ha en pris på ca 250.000 i Tyskland (trolig lavere i Norge) og med rekkevidde på ca 30 mil.


Turfsurf (og andre med han) synes å mene at de store produsentene skulle ha tapt minimum 100.000 kr per bil på mange millioner (med 30% andel elbiler siste ti år, ca 70 millioner elbiler) elbiler siden ca 2010. Det hadde vært fint om det var sånn, men litt realitetsorientering hadde vært bedre enn å spre edder og galle over verdens bilindustri ut fra manglende innsikt.


Til tross for et katastrofalt sviktende marked for elbiler (på verdensbasis), har allikevel Tesla kjempet tappert og etter hvert svært vellykket takket være en femten år gammel plan. Vi har fått biler som Chevrolet Bolt, Hyundai Kona og Kia Niro, alle med et stort potensiale om det blir mulig å produsere dem i store antall. VW's nye e-Golf (ID) vil bli en sensasjon i 2020 og VW garanterer storskalaproduksjon etter hvert i motsetning til alle andre (med unntak av Tesla med Model 3 og etter hvert Y).

Espen Hugaas Andersen

Ikke skyld på markedet for bilprodusentenes manglende evne til å produsere attraktive elbiler. Markedet er der, men man klarer ikke å ta markedet med elbiler som er dårligere og/eller dyrere enn de fossile konkurrentene.

Det er dette Tesla har skjønt fra første dag, og har fokusert målrettet på å gjøre elbilene mest mulig konkurransedyktige. Elbilene klarer ikke å slå fossilbilene på alle områder, så da er det også viktig å spille på styrkene til elektrisk drivlinje for å veie opp for ulempene, noe de store bilprodusentene ikke har vært veldig flinke på. Med sine enorme produksjonsapparat hadde de alle forutsetninger for å slå Tesla på ca alle områder. Men de valgte å ikke gjøre det. De hadde ikke tro på elbilen og turte ikke satse.

Nå begynner vi å se at de store bilprodusentene har endelig begynt å komme på banen. Men fortsatt er det et åpent spørsmål om det er nok. Jeg er f.eks ikke så sikker $30k er lav nok pris for innstegsversjonen av ID Neo. For $5k mer kan man få en Model 3, som altså er en større premiumbil med betydelig lengre rekkevidde og bedre ytelser og teknologi.

Men vi får se hva de endelige spesifikasjonene og prisen blir.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 12. oktober 2018, klokken 14:12
Produsentene kunne naturligvis solgt bilene til halve prisen (av hva det kostet å lage dem) og dermed solgt noen millioner biler per år.

Men hadde de solgt noen millioner av biler hver år så hadde storskalafordelene gjort at prisen ikke lengre hadde vært halvparten av hva det kostet å produsere dem...

Og ja, har selv tatt til ordet for at en del av de store produsentene - VW/VAG inklusive - burde hatt satset på å selge elbilene med tap i starten for å gjøre elbilene mer konkurransedyktige også i andre markeder enn det norske og/eller kunne tilby ett mer attraktivt produkt. Dette bl.a. nettopp for å oppnå storskalafordelene tidligere slik at bilene ville kunne blitt solgt med profitt på litt sikt. Alternativet hadde vært å følge den "hemmelige" planen til Tesla med å starte i den øvre enden av markedet der batteri-pristillegget hadde vært mindre påtagelig frem til de klarte å få tilstrekkelig storskalafordeler til å kunne tilby også mindre/billigere elbiler til en konkurransedyktig pris.

At det nødvendigvis ville bety prisen skulle blitt halvparten av kostprisen er overdrivelse du får ta på din egen kappe.

... når det gjelder markedet for elbiler har Espen alt svart på den delen.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA