Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Versjon 9 ryggekamera øverst

Startet av jokke, søndag 07. oktober 2018, klokken 22:17

« forrige - neste »

jokke

Ser at det ikke lenger er mulig å kjøre med ryggekamera øverst, og at kart er synlig hele tiden.
Splitscreen mellom 2 apper er dermed umulig, så sant den ene ikke er navigasjon.
For meg er ryggekamera øverst på skjermen så viktig, at jeg tenker å skippe denne versjonen så lenge som mulig.
Navi synlig hele tiden trenger jeg heller ikke.
Føles som man mister viktig funksjonalitet ved å oppdatere til v9.
Hvorfor skal man ikke lenger kunne velge layout selv?


What-a-watt

#1
Sitat fra: jokke på søndag 07. oktober 2018, klokken 22:17
Hvorfor skal man ikke lenger kunne velge layout selv?

Vet ikke hvorfor du egentlig stiller et spørsmål det er umulig for noen her å svare på. Men man kan alltids gjette:

Kompatibilitet med M3 for å forenkle fremtidig utvikling?
Preparere for FSD?
Avlaste prosessor?

Flere forslag?


HKS

Sitat fra: Whatwatt på søndag 07. oktober 2018, klokken 22:43
Flere forslag?
Fordi du skal ha fokus på veien forover, og ikke på et kamera bakover når du kjører bilen.
Ryggekamera kommer fremdeles opp når man setter bilen i R
Tesla Model 3 Long Range

mack_

Sitat fra: HKS på lørdag 13. oktober 2018, klokken 12:44
Sitat fra: Whatwatt på søndag 07. oktober 2018, klokken 22:43
Flere forslag?
Fordi du skal ha fokus på veien forover, og ikke på et kamera bakover når du kjører bilen.
Ryggekamera kommer fremdeles opp når man setter bilen i R
Ryggekamera er veldig greit å se for eksempel når man kjører med henger. Da blir man tidligere oppmerksom hvis f.eks lys ikke fungerer, om man må sikre lasten bedre etc. Er ikke livsnødvendig, men faktisk veldig kjekt.

What-a-watt

Etter versjon 9 kan man fremdeles ha ryggekamera på når man kjører, men det vil da være på den nederste delen av skjermen.

jokke

Sitat fra: HKS på lørdag 13. oktober 2018, klokken 12:44
Sitat fra: Whatwatt på søndag 07. oktober 2018, klokken 22:43
Flere forslag?
Fordi du skal ha fokus på veien forover, og ikke på et kamera bakover når du kjører bilen.
Ryggekamera kommer fremdeles opp når man setter bilen i R
Skjønner, ikke se i speilene når man kjører framover heller

geear

Sitat fra: HKS på lørdag 13. oktober 2018, klokken 12:44
Sitat fra: Whatwatt på søndag 07. oktober 2018, klokken 22:43
Flere forslag?
Fordi du skal ha fokus på veien forover, og ikke på et kamera bakover når du kjører bilen.
Ryggekamera kommer fremdeles opp når man setter bilen i R
Ser du bare fremover under førerprøven, så får du ikke lappen. Det er et krav om å holde oversikten også bakover. Sikten i bakspeilet på Model X er elendig, så jeg bruker ryggekameraet som bakspeil. Tryggere det enn å se i et speil som igjen skal se gjennom en veldig skrå svartsotet rute full av varmetråder og med en spoiler midt i.

Derfor er det også viktig at bildet fra ryggekameraet kan vises øverst på skjermen, for å slippe å ta øynene langt bort fra veien.

o.b.lix

Sitat fra: gr på torsdag 18. oktober 2018, klokken 12:06
Sikten i bakspeilet på Model X er elendig, så jeg bruker ryggekameraet som bakspeil.

Da er du enten ute å kun kjører i solskinn, eller så er du ikke opptatt av sikt bakover.

Ryggekamera blir rimelig fort tilgriset i regnvær og sikt der er elendig. Mye bedre sikt gjennom bakrute.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear


Espelectric

Synes også at det er et stort minus at de har fjernet split screen muligheten på V9. Hvorfor det skal være så enorm fokus på å ha fremme det kartet hele tiden er uforståelig. De fleste vet hvor de skal når de er ute å kjører og om ikke så bruker vel de fleste navigasjon i dash og sitter ikke å stirrer på skjermen. Personlig synes jeg kartet er en distraksjon når jeg ikke bruker det. Synes det er et godt argument å ville ha oppe ryggekameraet øverst på skjermen for de som ønsker det.

Dersom argumentasjonen fra Tesla er for å forenkle programmeringen på tvers av S/X og M3 så blir det bare feil. For det første så har de ikke samme skjermdimensjon så der vil uansett være forskjeller. Samtidig så har jeg vanskelig for å akseptere at man skal fjerne funksjonalitet på premiumbilene fordi man nå har kommet med en billigutgave som nå skal sette standarden for en felles software?!

Kommer ikke til å nedgradere til V9 med det første basert på det jeg har sett og lest om den.
X75D (85kWh)

Veggen

Siste versjon av V9, 2018.42, har fått tilbake muligheten for å ha kamera og andre apper øverst på skjermen.

geear

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 18. oktober 2018, klokken 17:24
Sitat fra: gr på torsdag 18. oktober 2018, klokken 12:06
Sikten i bakspeilet på Model X er elendig, så jeg bruker ryggekameraet som bakspeil.

Da er du enten ute å kun kjører i solskinn, eller så er du ikke opptatt av sikt bakover.

Ryggekamera blir rimelig fort tilgriset i regnvær og sikt der er elendig. Mye bedre sikt gjennom bakrute.
Måtte bare ta et bilde da jeg var ute og kjørte for et par dager siden. Og denne kvelden var det ingenting unikt.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan godt mene det er best sikt i speilet under slike dårlige forhold, men jeg står på mitt, det er mye sikrere å ha tilgang på begge deler. At kameraet kan bli skittent og fullt av vann er det heller ikke tvil om, men i dette tilfellet var det ikke rengjort på mange dager, og selv når det er skittent så gir det ofte bedre bilde i mørket enn man får i speilet. Begge deler er prima kombo.

o.b.lix

Trykk på varmetrådknappen nederst på skjerm, så blir sikten i bakrute raskt bedre.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jokke

Sitat fra: gr på torsdag 25. oktober 2018, klokken 16:07
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 18. oktober 2018, klokken 17:24
Sitat fra: gr på torsdag 18. oktober 2018, klokken 12:06
Sikten i bakspeilet på Model X er elendig, så jeg bruker ryggekameraet som bakspeil.

Da er du enten ute å kun kjører i solskinn, eller så er du ikke opptatt av sikt bakover.

Ryggekamera blir rimelig fort tilgriset i regnvær og sikt der er elendig. Mye bedre sikt gjennom bakrute.
Måtte bare ta et bilde da jeg var ute og kjørte for et par dager siden. Og denne kvelden var det ingenting unikt.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan godt mene det er best sikt i speilet under slike dårlige forhold, men jeg står på mitt, det er mye sikrere å ha tilgang på begge deler. At kameraet kan bli skittent og fullt av vann er det heller ikke tvil om, men i dette tilfellet var det ikke rengjort på mange dager, og selv når det er skittent så gir det ofte bedre bilde i mørket enn man får i speilet. Begge deler er prima kombo.

Enig med du  :+1:

geear

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 25. oktober 2018, klokken 16:51
Trykk på varmetrådknappen nederst på skjerm, så blir sikten i bakrute raskt bedre.
Det var ikke dugg på ruta, men den var full av vann - og er enda mer utsatt for vann enn ryggekameraet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA