Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Energimerking av elbiler

Startet av elektrolux, mandag 22. oktober 2018, klokken 10:45

« forrige - neste »

elektrolux

Alt vi kjøper i dag av hvitevarer og til og med hus er energimerket.

Foreslår at elbilforeningen fremmer slik merking også for elbiler basert på nyeste målemetoder.

Kun biler med under 100 Wt forbruk/km bør få toppscore. Neste trinn er 130 Wt/km og så 160 W/km.

Tror det ville hjulpet folk å velge lurere med tanke på klima.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 22. oktober 2018, klokken 10:45
Alt vi kjøper i dag av hvitevarer og til og med hus er energimerket.

Foreslår at elbilforeningen fremmer slik merking også for elbiler basert på nyeste målemetoder.

Kun biler med under 100 Wt forbruk/km bør få toppscore. Neste trinn er 130 Wt/km og så 160 W/km.

Tror det ville hjulpet folk å velge lurere med tanke på klima.

Merking på hvitevarer og brunevarer tar høyde for størrelse. Dvs. at et stort 220cm kjøleskap kan få A+++ selv om det bruker endel mer strøm enn et lite 80cm A+++ kjøleskap.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

OK.

Logisk egentlig.

Opprettholder likevel forslaget mitt da verdiene gjerne vises.

Skal unngå å nevne bilmerker, men noen ville utvilsomt kommet bedre ut enn andre i sin kategori.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zbk

Er ikke wltp/epa/nedc nettopp en slags energimerking? Tallet som etterspørres her kan jo greit utledes fra dette. Spørsmålet er vel heller formatet det skal kreves presentert i.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elektrolux

Tenker samme presentasjon som på et kjøleskap.

Altså lapp som klart viser om bilen er energieffektiv eller ikke.

Mitt inntrykk er at de fleste elbilprodusentene satser mer på store batteripakker enn på energieffektivisering av selve kjøretøyet.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sylwester

Faktisk er disse +-ene på grunn av at kjøleskapene er blitt bedre. Euro NCAP gjør det andeledes alik at 5 stjerner i 2012 ikke ville fått 5 stjerner i 2018. Jeg tror toppscore muligens er andeledes idag enn om 5 år.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

zbk

En energimerking kan være ok den, men hvordan skal man gjøre det for å få merkingen rettferdig ut fra forutsetningene til bilene (som det blir uendelig mange av).

En liten toseter som bruker 100Wh/km er jo strengt tatt mye mindre effektiv enn en stor sjuseter som bruker 250Wh/km, gitt at man har full bil. Skal man frakte en gitt mengde last fra ett sted til et annet kan det være man trenger fire turer med den lille bilen og bare en tur med den store. Da er også den store bilen et mye bedre valg.

Poenget mitt er at jeg tror det er vanskelig å finne en måte å regne dette på som ikke vil favorisere bestemte biltyper. Hvilken dette blir er antakelig mest avhengig av hvem som får ansvaret for å lage merkinga og hvilken biltype de ønsker å rettferdiggjøre.

Lager jeg merkesystemet vil sannsynligvis de større bilene komme bedre ut (og jeg har ikke en slik bil en gang). Hvis det er elektrolux som gjør det kommer allslags rare småbiler ut på topp.  8)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

goggo

Sveits har allerede slik merking for bensin/diesel biler, men ikke for elbiler.
https://en.comparis.ch/carfinder/info/glossar/energieetikette

USA har tilsvarende merking for alle personbiler, både bensin/diesel og elektriske.
https://en.wikipedia.org/wiki/Monroney_sticker#2013_fuel_economy_and_environment_label

Det er jo merkelig at ikke EU har noe tilsvarende, men igjen er det kanskje den sterke innflytelsen fra Tysk bilindustri som har satt en stopper for slik lovgivning?

mvh Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA