Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona er død

Startet av Navl1, søndag 07. oktober 2018, klokken 18:05

« forrige - neste »

jings

Ok. Da har jeg fått beskjed fra forhandler om jeg kan hente min 2 måneder gamle Kona 2020. Den har stått på verksted i 8 dager, og blitt plukket fullstendig fra hverandre, del for del, fordi den tappet 12v batteriet fullstendig ned. Verkstedet har prøvd å finne ut hva som gjør at den lekker strøm, og har nå konkludert med at den permanent er i kommunikasjon med serverne hos Hyundai, og at dette kneler 12Vs batteriet i bilen. Tibber har hatt en integrasjon med Hyundai for smartladning (i Beta), og jeg fikk beskjed fra Tibber i går om at de måtte skru av denne integrasjonen "fordi den overbelastet serverne til Hyundai". Etter at Tibber skrudde av integrasjonen i går, så har strømtrekket forsvunnet, og jeg har fått beskjed om at jeg kan hente bilen igjen. Forhåpentligvis uten for mange løse deksler og manglende skruer...

(Jeg fikk også tilbud om leiebil i går tidlig, når jeg spurte etter dette, da de ringte og sa at de ikke ante hvor lang tid det tok, men den leiebilen rakk jeg ikke hente ut.)

Electric cars in Norway

Sitat fra: jings på onsdag 01. april 2020, klokken 15:49
Ok. Da har jeg fått beskjed fra forhandler om jeg kan hente min 2 måneder gamle Kona 2020. Den har stått på verksted i 8 dager, og blitt plukket fullstendig fra hverandre, del for del, fordi den tappet 12v batteriet fullstendig ned. Verkstedet har prøvd å finne ut hva som gjør at den lekker strøm, og har nå konkludert med at den permanent er i kommunikasjon med serverne hos Hyundai, og at dette kneler 12Vs batteriet i bilen. Tibber har hatt en integrasjon med Hyundai for smartladning (i Beta), og jeg fikk beskjed fra Tibber i går om at de måtte skru av denne integrasjonen "fordi den overbelastet serverne til Hyundai". Etter at Tibber skrudde av integrasjonen i går, så har strømtrekket forsvunnet, og jeg har fått beskjed om at jeg kan hente bilen igjen. Forhåpentligvis uten for mange løse deksler og manglende skruer...

(Jeg fikk også tilbud om leiebil i går tidlig, når jeg spurte etter dette, da de ringte og sa at de ikke ante hvor lang tid det tok, men den leiebilen rakk jeg ikke hente ut.)

Takk for info. En veldig merkelig situasjon du har utsatt for. Man skulle da tro det lå sperrer mot slikt i løsningene.

permbakken

Sitat fra: jings på onsdag 01. april 2020, klokken 15:49
Ok. Da har jeg fått beskjed fra forhandler om jeg kan hente min 2 måneder gamle Kona 2020. Den har stått på verksted i 8 dager, og blitt plukket fullstendig fra hverandre, del for del, fordi den tappet 12v batteriet fullstendig ned. Verkstedet har prøvd å finne ut hva som gjør at den lekker strøm, og har nå konkludert med at den permanent er i kommunikasjon med serverne hos Hyundai, og at dette kneler 12Vs batteriet i bilen. Tibber har hatt en integrasjon med Hyundai for smartladning (i Beta), og jeg fikk beskjed fra Tibber i går om at de måtte skru av denne integrasjonen "fordi den overbelastet serverne til Hyundai". Etter at Tibber skrudde av integrasjonen i går, så har strømtrekket forsvunnet, og jeg har fått beskjed om at jeg kan hente bilen igjen. Forhåpentligvis uten for mange løse deksler og manglende skruer...

(Jeg fikk også tilbud om leiebil i går tidlig, når jeg spurte etter dette, da de ringte og sa at de ikke ante hvor lang tid det tok, men den leiebilen rakk jeg ikke hente ut.)

permbakken

Sitat fra: jings på onsdag 01. april 2020, klokken 15:49
Ok. Da har jeg fått beskjed fra forhandler om jeg kan hente min 2 måneder gamle Kona 2020. Den har stått på verksted i 8 dager, og blitt plukket fullstendig fra hverandre, del for del, fordi den tappet 12v batteriet fullstendig ned. Verkstedet har prøvd å finne ut hva som gjør at den lekker strøm, og har nå konkludert med at den permanent er i kommunikasjon med serverne hos Hyundai, og at dette kneler 12Vs batteriet i bilen. Tibber har hatt en integrasjon med Hyundai for smartladning (i Beta), og jeg fikk beskjed fra Tibber i går om at de måtte skru av denne integrasjonen "fordi den overbelastet serverne til Hyundai". Etter at Tibber skrudde av integrasjonen i går, så har strømtrekket forsvunnet, og jeg har fått beskjed om at jeg kan hente bilen igjen. Forhåpentligvis uten for mange løse deksler og manglende skruer...

(Jeg fikk også tilbud om leiebil i går tidlig, når jeg spurte etter dette, da de ringte og sa at de ikke ante hvor lang tid det tok, men den leiebilen rakk jeg ikke hente ut.)
Interessant. Min 3 uker gamle kona knelte i løpet av helga og Hyndai veihjelp tilkalt for å få start på den. Kjørte til vekstedet, Mobile Follo, og allerede da jeg snakket med dem før kontakt med veihjelpen tilbød de leiebil. Da jeg leverte bilen tilbød de flere ganger leiebil om jeg hadde behov for det. Og de ryddet plass på verkstedet for å håndtere min bil siden det jo var helt ny. Veldig god service fra Mobile Follo, anbefales.

Sigurd2

Hvor i menyen finner man aktivering av AUx batterisparing som er nevnt her? Har hatt problemer med flatt startbatterie et par ganger, men da bare etter å ha lastet inn bagasje så luka og lyset i bagasjerommet har stått på i en halvtime-times tid. Synes det var litt lite som skulle til før batteriet ble tomt.

Mateusz

Samme problem her, men det gjelder 1 år gammel bil.
12v batteri problemer startet etter et 30 tusen km service hvor de lastet inn ny software versjon.
Kanskje det har noen sammenheng?
Bilen skal til feilsøkning for andre gang nå på torsdag.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Mateusz

Liten oppfølging, verksted har byttet 12v batteri og etter en uke så dukket det opp en ny feil. EV system feil og gult utropstegn. Bilen vil ikkje koble på hovedbatteri og vil ikke gå i gir. Redningsbil bestilt og kona tilbake på verkstedet :(
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

TB

#67
Eldre tråd, men samme emne - så fortsetter her.

Sist uke, torsdag var min Kona 2019 helt død. Bil kjørt 36 000 km.

La merke til at bakluken ikke var helt i lås, så mulig det var årsaken. Målte 12V batteri til 4,8 Volt.
Bilen hadde stått til lading, så hovedbatteri var ladet til 90% (som er maks for tiden..)

Ladet opp 12V batteri med en Ctek lader, og da startet bilen helt som normalt igjen.
Har ikke oppstått på nytt etter dette. (Har sjekket bakluken har gått i lås.)

Mener jeg har hatt bakluken åpen før.. den er litt vrang å få lukket helt..
Første gang jeg har erfart tomt 12V på denne bilen, men leser mange har erfart dette.

Ser jeg har skrevet et innlegg om dette selv i 2018..  :D 

Sitat fra: TB på torsdag 11. oktober 2018, klokken 23:42
Slik jeg tolker manualen er aux batteri funksjonen på som standard. Den vil automatisk lade 12V batteriet om spenning går ned. Men, om det skjer ofte, 10 ganger er nevnt blir funksjonen midlertid deaktivert, for å forhindre skade eller utlading av hoved batteri.

Ved lang periode stillestående er det ikkje nødvendigvis ønsket å tappe hovedbatteriet, funksjonen kan bli slått av.

Installasjon av ekstrautstyr vil kunne surre til automatisk lading, spesielt om det trekkes strøm hele tiden. Om feilen utbedres, men automatisk lading ikkje blir aktivert igjen kan batteri være nedtappa og startproblemer kan oppstå.

Om en dør står åpent vil ikkje automatisk lading skje. Om kupé lys i bil står på når en dør er åpen vil dette være uheldig... Er det en timer her som slår av lys i bil etter en tid?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Håkon77

Jeg var også uheldig å lukke bakluka for dårlig og kom til død bil dagen etter. Satte på ctek lader og tok dieselbilen til jobb. Når jeg kom hjem var det liv i Hyundaien igjen og ingen problemer i etterkant.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

TB

#69
Idag oppstod det på nytt. Bakluka var ikke i lås, bil helt død. Brukte bilen sist oppdatert gang onsdag ettermiddag. Tar tydeligvis ikke lenger tid før det tømmes om bakluka står delvis låst.

Satte på Cetek lader, men det ble så mye klikke lyder jeg tok ikke sjansen på å la det stå.

Forsøkte et ekstra 12 V batteri med startkabler, men det var ikke ladet på en tid.

Satte ekstra batteri på lading og tok bussen. Ser senere ikveld.

Må nok ha en oppladet starthjelp på lur for å sikre seg.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

I Koma siden 19

Hei, under lading av 12V batteri pleier vi å stikke noe tynt ned i panserlåsen for å få bryteren til å tro det er lukket. Brettbar refleks har vist seg å være en vinner. Da kan man etterhvert ha bilen låst og den prøver ikke å holde kontrollsystemet på.

TB

#71
Sitat fra: TB på lørdag 19. februar 2022, klokken 09:47
Idag oppstod det på nytt. Bakluka var ikke i lås, bil helt død. Brukte bilen sist oppdatert gang onsdag ettermiddag. Tar tydeligvis ikke lenger tid før det tømmes om bakluka står delvis låst.

Satte på Cetek lader, men det ble så mye klikke lyder jeg tok ikke sjansen på å la det stå.
Forsøkte et ekstra 12 V batteri med startkabler, men det var ikke ladet på en tid.
Satte ekstra batteri på lading og tok bussen. Ser senere ikveld.
Må nok ha en oppladet starthjelp på lur for å sikre seg.

Når jeg var hjemme igjen koblet jeg ekstra batteriet til. (Jeg ladet bare ekstrabatteri.)
Så snart ekstra batteriet var koblet til bilens batteri våknet bilen opp, og "alt" startet. Instrumenter, hovedlys, radio - alt var på med det samme.
Satte meg inn, og trykket inn brems og startknapp, da var bilen klar til å kjøres.

Lot den stå på tid, slik at batteriet ladet seg. Deretter stoppet bilen igjen, nå avslutter den på riktig måte. Koblet til Ctek lader, for å lade 12 Volt batteri helt opp. Det tar tid å lade et 12 V batteri. Neste dag var batteriet ladet opp og alt var i orden.

Årsak til klikking i rele var at jeg var utålmodig først på dagen. Koblet til ekstra batteriet, og trykket på start knappen. Bilen startet nesten opp, men batteriet var ikke sterkt nok til å få igang alle systemer, og den slo seg av på en ikke kontrollert måte. Dermed var status "på" neste gang det kom strøm.

Lærdom av dette:
- Sjekk at bakluken er helt stengt.
- 12V lades ut, vær sikker på 12V er ladet nok før en trykker på start knappen.
- Om en ikke kan vente, benytt starthjelp, eller startkabler til et batteri som har nok kapasitet.

En slik er enklere å benytte, enn ekstra batteri og startkabler:
Andersson PRB 3.0 Jump Starter 8000 mAh
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

#72
Har koblet til "battery monitor BM2" som jeg kjøpte fra eBay i 2019..

Etter det jeg kan se lades 12V batteri hver 4 time. Bilde viser jeg åpnet bakluken kl 14.13, og den var åpen 12 minutter før jeg stengte den igjen kl 14.25. Da gikk spenning fra 12,8 V helt ned i 12,0 V før den returnerte til 12,6 V når bil igjen slo seg av.

Å la bakluken stå åpen vil trolig gjøre at 12V batteri svært raskt går tomt. Har ikke testet så langt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Mateusz

Eg byttet på min ioniq 17 lyspære i bakluka til LED. Kanskje hjelper også på kona å holde lav forbruk fra 12v batteri?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

TB

#74
Testet å la bakluken være delvis låst, dvs slik at den ikke kan åpnes, men ikke låst.
Selve bilen var låst.

Det går svært raskt nedover, 11,75V på det laveste, ingen tegn til at bilen forsøker å lade 12 V batteri i denne situasjonen. Mulig mitt 12V er svekket pga. det er tappet langt ned to ganger, men det går svært raskt ned dette, tviler en vil klare å starte bilen om det står over natten..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA