Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona er død

Startet av Navl1, søndag 07. oktober 2018, klokken 18:05

« forrige - neste »

TorT

Usj. Må ikke ødelegge god vel gjennomtenkt kritikk med fakta  :+1:

Einride

Lurte på det same. Eg får innimellom opp den meldingen i displayet på bilen når eg starter den om at den bruker hovedbatteriet til å lade 12-volts batteriet ved behov.
Trur funksjonen kan skruast av i innstillinger, men eg har i alle fall ikkje skrudd den på, så den er tydeligvis på som standard. Då burde vel ikkje dette vere eit problem?

Navl1

Sitat fra: Einride på torsdag 11. oktober 2018, klokken 15:30
Lurte på det same. Eg får innimellom opp den meldingen i displayet på bilen når eg starter den om at den bruker hovedbatteriet til å lade 12-volts batteriet ved behov.
Trur funksjonen kan skruast av i innstillinger, men eg har i alle fall ikkje skrudd den på, så den er tydeligvis på som standard. Då burde vel ikkje dette vere eit problem?

Hei, det stemmer. Legg merke til at denne funksjonen også var aktivert i dette tilfellet. Likevel så gikk det da galt.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Einride

Det endrar jo saken litt. Eg antok i min naivitet at funksjonen faktisk fungerte som forventa... :D

TorT

#34
Målte spenningen med bilen i park idag. Fylte spylevæske. Overkant av 14,5V. Hvis en skrur av bilen, men blir sittende å høre på radio, vifte og lys på, så trekkes alt fra 12V batteriet, hvis jeg har forstått riktig.
Viktig å bruke hvilemodus hvis en sitter og venter i bilen.
Satt og ventet på ferja en hel time nå i helga. Hvilemodus på.
Så ikke på prosenten, men så at bilen telte ned 3 km. Klima og radio på.

Edit. Har av og til sett advarsel om at en trekker strøm fra 12V batteriet. Er det det du mener, eller har du sjekket at denne funksjonen er på?

Navl1

Bare for å oppklare noen ting her.

1. Aux batterisparer har stått på hele tiden, siden bilen ble utlevert.
2. De siste dagene før dette skjedde så slik ut:

Søndag: Kjørte 40 mil
Mandag: Ble ladet fra 20% til 80%
Tirsdag og onsdag: Stod stille
Torsdag og fredag: Diverse småkjøring, ble ladet til 100%
Lørdag: Kjørte 32 mil
Søndag: Ble ladet fra 27% til 80%
Mandag: Stod stille
Tirsdag: Til verksted, koblet fra lys i fotbrønn som ble kjøpt som ekstrautstyr, lysene var feilkoblet og lyste 24/7. Ble koblet helt i fra inntil videre. 
Onsdag: Hentet fra verksted, litt småkjøring.
Bilen stod så stille frem til søndag, da med flatt 12vbatteri som resultat.

3. Jeg har aldri blitt sittende i bilen over lengre tid, med lys osv. på uten å kjøre i denne perioden.

Etter litt tankevirksomhet så kom jeg på at mens disse lysene i forbrønnen var tilkoblet fikk jeg svært ofte beskjed om at aux batterisparer var benyttet, stod bilen i mer enn en dag, fikk jeg den beskjeden, men de siste to ukene fikk jeg ikke opp denne meldingen.

12v ble testet for feil på verksted, ikke funnet feil. Ble ladet opp. Målt så til 14,2V, Målt selvutladning til 0,01 A.

Tre ting som er min teori:

1: Lysene i forbrønnene har tappet batteriet litt hver gang. Mener å ha lest i manual at denne ladefunksjonen kan slå seg av hvis den må lade batteri ofte, da den tolker det som feil på batteriet, som må utbedres.
2: En av de fem dørene kan ha stått litt åpne uten at jeg har merket det. Men jeg tviler egentlig på det, da bilen piper, uler og tuter for alt mulig. Går du fra den ulåst så bør den jo si i fra. Kan enkelt testes.
3: Det er en tredje ukjent faktor, som da kan poppe opp igjen.

VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

TorT

Litt av et sammentreff. Jeg har også lys i fotbrønn. Fikk problemer allerede første kvelden pga av feilkobling. Lyste kontinuerlig.
Men fikset på verkstedet allerede neste formiddag. Alt vel etterpå. Bilen stod parkert i 8 dager mens vi var i syden, så regner med at alt er OK nå.

Unnskyldnigen deres var at de hadde fått beskjed fra importør at de skulle bruke koblingsskjema fra Ionic hvis jeg husker rett. Det viste seg å være helt feil.

Navl1

Sitat fra: TorT på torsdag 11. oktober 2018, klokken 22:57
Litt av et sammentreff. Jeg har også lys i fotbrønn. Fikk problemer allerede første kvelden pga av feilkobling. Lyste kontinuerlig.
Men fikset på verkstedet allerede neste formiddag. Alt vel etterpå. Bilen stod parkert i 8 dager mens vi var i syden, så regner med at alt er OK nå.

Unnskyldnigen deres var at de hadde fått beskjed fra importør at de skulle bruke koblingsskjema fra Ionic hvis jeg husker rett. Det viste seg å være helt feil.

Jeg tror din forhandler må snakke med min, da de er koblet helt fra hos meg akkurat nå.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

TB

Slik jeg tolker manualen er aux batteri funksjonen på som standard. Den vil automatisk lade 12V batteriet om spenning går ned. Men, om det skjer ofte, 10 ganger er nevnt blir funksjonen midlertid deaktivert, for å forhindre skade eller utlading av hoved batteri.

Ved lang periode stillestående er det ikkje nødvendigvis ønsket å tappe hovedbatteriet, funksjonen kan bli slått av.

Installasjon av ekstrautstyr vil kunne surre til automatisk lading, spesielt om det trekkes strøm hele tiden. Om feilen utbedres, men automatisk lading ikkje blir aktivert igjen kan batteri være nedtappa og startproblemer kan oppstå.

Om en dør står åpent vil ikkje automatisk lading skje. Om kupé lys i bil står på når en dør er åpen vil dette være uheldig... Er det en timer her som slår av lys i bil etter en tid?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TorT

@NavI1

Min forhandler er Svein Kvia avd Mariero Stavanger

TorT

@TB
Har selv merket at en må ta i for å lukke bakluka når alle dører ellers er lukket. Når et vindu eller dør er åpen ellers er bakluka helt normal å lukke.
Jeg har ved 2 anledninger prestert å begynne å kjøre før jeg ser i display st bakluke ikke er skikkelig lukket.
Har vært ute i bilen og testet. Hvis bakluke er i halvlås, så vil bilen låse dører, helt som normalt, og uten alarmlyder.
Hvis en ikke legger merke til at interiørlyset er på vil en ikke merke noe. Og i dagslys merker en vel neppe det.
De bilene jeg har hatt, ihvertfall etter 2000 har hatt en funksjon som slår av interørlys etter 15 eller 20 minutt.
Men hvis noen har kødda til det i ledningsnettet som har med interørlyset å gjøre, så er det ikke sikkert en slik funksjon virker.

Cydonia

Bakluka er en gjenganger som flere vissnok har opplevd på Kona. Jeg dro tilbake med bilen allerede et par dager etter utlevering. Verkstedet justerte litt på festene og bakluka ble helt fin å lukke med "normal" kraft.

Sitat fra: TorT på fredag 12. oktober 2018, klokken 00:44
@TB
Har selv merket at en må ta i for å lukke bakluka når alle dører ellers er lukket. Når et vindu eller dør er åpen ellers er bakluka helt normal å lukke.
Hyundai KONA electric 2018

Kårepåsporet

Sitat fra: Jernhesten på torsdag 11. oktober 2018, klokken 08:59
Er det ikke akkurat det Kona gjør, da...?
Ref sidene H 59-61 «Aux battery saver+» i instruksjonsboken.

Samme greia har Ioniq og også kommende e-Niro.
Jeg oppfatter det som komplett meningsløst at bruker skal kunne endre denne innstillingen, når vel alle forhandlere sier den SKAL være aktivert. ALLTID.
Når en så får bilen tilbake etter service er den gjerne deaktivert.
Kjempegreier.....

Ellers så er det ikke nødvendig å åpne panser for å sjekke batterispenning, en kan kjøpe en USB lader med voltmeter til å putte i sigarettenner, så ser en ladespenning så lenge tenningen er på.



Kårepåsporet

Sitat fra: snakkesalig på lørdag 13. oktober 2018, klokken 07:42
Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 13. oktober 2018, klokken 06:20
Ellers så er det ikke nødvendig å åpne panser for å sjekke batterispenning, en kan kjøpe en USB lader med voltmeter til å putte i sigarettenner, så ser en ladespenning så lenge tenningen er på.
Ikke om du vil ha et helt nøyaktig tall. Det kan fort bli noen tidels volt spenningstap mellom batteri og uttak.
Så lenge en ikke har noe effektutak så blir spenningsfallet minimalt, og uten betydning i denne sammenhengen. Her er det snakk om å se om bilen lader eller ei, ligger spenningen over 14 volt når tenninga er på så er ihvertfall den delen ok....

Håkon77

Bakluka er håpløs på Kona. Den må slamres igjen som om det var siste gang. Opplevde i går at den åpnet seg på motorveien uten forvarsel. Har tydeligvis ikke vært slamret hardt nok igjen.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA