Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona er død

Startet av Navl1, søndag 07. oktober 2018, klokken 18:05

« forrige - neste »

Vidar_S

Sitat fra: deep750 på torsdag 20. oktober 2022, klokken 23:21
Kona er over tre år, og 12V-batteriet har tappet seg ved gjentatt småkjøring. Først på søndag og så igjen i dag. Sjeldent bilen kjøres mer enn 20 min sammenhengende.
BnH sier at bilen må leveres inn, for to dager, slik de kan feilsøke. Noen som vet, om det viser seg at 12V-batteriet er synderen (slitt el.), vil det dekkes på garanti eller ikke? Mener å ha lest et sted at 12V har tre års garanti som standard.

Jeg fikk "endelig" problemer med mitt 12V-batteri etter nærmere 3,5 år uten å ha vedlikeholdsladet, men her på mandagsmorgenen var det dødt. Var i utgangspunktet innstilt på å måtte kjøpe nytt selv, men etter en telefon til forhandler opplyste de om at de opererte med samme garanti på det som på bilen (5 år) og det endte opp med en sjekk av 12V-systemet og kostnadsfritt bytte av 12V-batteri etter at de konkluderte med "defekt batteri".

TB

Det er bra Hyundai bytter disse 12V batteriene, vil trolig være en liten kostnad, enn omdømme for ustabil bil.

Hyundai har forholdsvis kort service intervall. Tar inn igjen en del av kostnadene der..?

Noen som har fått byttet 12V uten at service er gjennomført etter oppgitt plan?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Tormod Beck

Er det noen som har import bil, som har fått byttet 12v Batteri på garantien?

Model Y

Min IONIQ hadde problemer med 12V batteri. Jeg hadde en BM2 (Battery Monitor) tilkoblet for å følge opp, og så at spenning, særlig om vinter, ofte var ned på 11.5-11.8V. Bilen ladet kun i 20-min om gangen, noe som ikke er nok for et såpass flatt 12V batteri. Batteriene bør ha en vanlig vedlikeholdslader over et døgn minst en gang på de kaldeste vintermånedene. Bilen lader heller ikke hvis den er ulåst, dør åpen osv. Da må man heller sette bilen i "hvilemodus" hvis man vil ha på radio mens man vasker bil o.l.

Batteri vil ikke bli byttet på garanti med mindre det faktisk ryker, eller at man står fast og må bli tauet e.l. Dette var noe jeg ikke ville risikere, så jeg valget å kjøpe et nytt batteri selv til 1500,- fra Sønnak.
Det var noe med at teknologien i batteriet var hentet fra AGM-batteri, men at det fortsatt var et vanlig blybatteri. Men effekten var iallfall for min del at spenningen lå langt høyere på vinter, det var gjerne opp i 13V ved fullt, isteden for 12.8V. Den største fordelen var at det ladet nesten dobbelt så raskt, så det fungerte utrolig mye bedre enn originalbatteriet.

E-Trond

Har fått byttet batteri på garanti selv,det ser ut som om orginal batteri er av elendig kvalitet...👎
Har sett etter et batteri som er større og med bedre kapasitet,men finner ingen som passer.
Var det dette batteriet du kjøpte?

https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/SA406
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Model Y


Limodriver

Sitat fra: E-Trond på tirsdag 23. mai 2023, klokken 11:02Har fått byttet batteri på garanti selv,det ser ut som om orginal batteri er av elendig kvalitet...👎
Har sett etter et batteri som er større og med bedre kapasitet,men finner ingen som passer.
Var det dette batteriet du kjøpte?

https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/SA406

Er det behov for noe særlig kapasitet på 12v batteriet? Sammenlignet med konvensjonelle biler der motoren skal drives rundt for å starte krever både høyere effekt og kapasitet, jeg kan ikke se at det er behov for annet enn et batteri som holder på strømmen og ikke selvutlades pga lav kvalitet eller defekter.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Limodriver på torsdag 29. juni 2023, klokken 16:29
Sitat fra: E-Trond på tirsdag 23. mai 2023, klokken 11:02Har fått byttet batteri på garanti selv,det ser ut som om orginal batteri er av elendig kvalitet...👎
Har sett etter et batteri som er større og med bedre kapasitet,men finner ingen som passer.
Var det dette batteriet du kjøpte?

https://www.exidegroup.com/no/nb/battery/SA406

Er det behov for noe særlig kapasitet på 12v batteriet? Sammenlignet med konvensjonelle biler der motoren skal drives rundt for å starte krever både høyere effekt og kapasitet, jeg kan ikke se at det er behov for annet enn et batteri som holder på strømmen og ikke selvutlades pga lav kvalitet eller defekter.
Limo :+1: ser den... men tenker at vi har jo erfaringer med at det gjerne ryker noen 12v batterier på enkelte elbiler... og det koster jo så lite ekstra å legge på litt mer så så får man høyere kapasitet. Exide batteriene er veldig gode. Se de på Thansen og de er ofte billige når de er på salg...når det gjelder Biltema sine så ligger de godt under ------______> Exide sine. Det er min erfaring.   

Limodriver

Kvaliteten som du adresserer tror jeg er det aller viktigste. Det kan virke som elbiler ikke løpende lader 12v batteriet godt nok til å forhindre at batteriet forringes. Jeg er enig i at det ikke koster mye ekstra å kjøpe et litt større batteri når en først kjøper.

Uten å ha dokumentasjon eller noe fornuftig grunn annet enn skepsis, ville jeg selv kjøpt Excide eller annet anerkjent batterimerke og unngått Biltema sine.

Jeg tror en med fordel kan vedlikeholdslade 12v batteriet jevnlig. Jeg gjør dette omtrent en gang i måneden med en smart excidelader. Etter jeg begynte med det har jeg aldri hatt problemer annet enn med Konabatteriet. Det er vel så viktig å vedlikeholdslade om sommeren da det skader batteriet mer å være utladet i varmen enn når det er kaldt. Jeg har hatt batterier på dieselbil som har vært 12-13 år gamle og fungert utmerket.

Tormod Beck

Sitat fra: Tormod Beck på fredag 19. mai 2023, klokken 13:23Er det noen som har import bil, som har fått byttet 12v Batteri på garantien?

Limodriver

Her vil det være fabrikkgaranti evt forbrukerlovgivning i landet bilen ble kjøpt ny som gjelder.

Kjenner jeg Huyndai Norge rett vil de nekte å gi noe på reklamasjon/garanti annet enn om de blir presset til det. De virker å gå både Harald A Møller og Bertelsen O Steen en høy gang på iboende vrienhet.

Kontakt Forbrukerrådet og forhør deg. Dersom de mener du har en god sak kan du sende klage til Forbrukertilsynet.

TB

Se post 79, jeg fikk byttet til nytt uten spørsmål. Har også lest flere andre har fått nytt. Tror Hyundai verksteder kjenner godt til feilen på disse 12 v batteriene. Kvaliteten er tydeligvis ikke helt god i kombinasjon med lang transport for bilene produsert i Korea. Resultatet er mange av 12 v batteriene feiler.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

#102
I en norsk video presentasjon av nye Hyundai Kona 2023 ble det omtalt en knapp som gir nødstart selv ved tomt 12 v batteri.

Ikke så komplisert å bygge inn en funksjon som aktiverer hovedbatteriet og dermed gir strøm til 12 v systemet i bilen. Bare nevnt kort i videoen, kjenner ikke nøyaktig virkemåte.

Har også sett flere artikler om elbiler har 12 v som årsak for forholdvis ofte.

Nå er det enkelt å løse selv, men jeg har forstått den allmenne løsningen er å ringe Viking, NAF eller andre bilberger.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Electric cars in Norway

Sitat fra: TB på fredag 30. juni 2023, klokken 19:15Se post 79, jeg fikk byttet til nytt uten spørsmål. Har også lest flere andre har fått nytt. Tror Hyundai verksteder kjenner godt til feilen på disse 12 v batteriene. Kvaliteten er tydeligvis ikke helt god i kombinasjon med lang transport for bilene produsert i Korea. Resultatet er mange av 12 v batteriene feiler.
Bra du fikk byttet 12v batteriet og det skulle jo bare mangle.... ja hva er det med de orginalbatteriene, det er dårlige saker.....

Moas

Sitat fra: Limodriver på fredag 30. juni 2023, klokken 18:16Her vil det være fabrikkgaranti evt forbrukerlovgivning i landet bilen ble kjøpt ny som gjelder.

Kjenner jeg Huyndai Norge rett vil de nekte å gi noe på reklamasjon/garanti annet enn om de blir presset til det. De virker å gå både Harald A Møller og Bertelsen O Steen en høy gang på iboende vrienhet.

Kontakt Forbrukerrådet og forhør deg. Dersom de mener du har en god sak kan du sende klage til Forbrukertilsynet.
Det finnes heldigvis lokale merkeforhandlere som gir bedre service enn andre. Og selv om importøren er treg.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA