Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMPS-visning er upålitelig.

Startet av nortrahof, søndag 07. oktober 2018, klokken 11:43

« forrige - neste »

nortrahof

Jeg har opplevd flere alarmer på manglende dekktrykk om jeg kjører på sporete asfalt - selv på E18. Da passer ikke sporene i vegbanen til sporvidden på E-Golf og man får kanskje en differanse på dekkomkretsen som gir alarm?
Dette synes jeg ikke noe om! En viktig alarm (som nå også er påbudt på nye biler)bør innrettes slik at den varsler det den er tiltenkt - og ikke dersom man kjører på "norsk veistandard". Det har jeg aldri opplevd på TMPS-sensorene på Tesla.
Har VW funnet på en "ny løsning" som unngår installasjon av mer kostbart TMPS-system for å spare penger ved kun å samle inn signalene fra ABS-sensorene og se om de er like i frekvens?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

zementh


Oddaa

Ikke noe VW har funnet på, det finnes to typer TPMS i markedet, direkte via sensor i hjulet og indirekte via ABS.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

nortrahof

- Og VAG har utvilsomt valgt den rimeligste måten som har feilalarmer og er mindre presis!

Da jeg hentet vinterdekk, sto det på merkingen/emballasjen at vinterdekkene hadde TMPS (og ikke TMS som hadde vært korrekt,  da P - står for pressure). Da må det være trykkgivere i dekkene og ikke en indirekte måling? - Merkelig - da ventilstussene er fleksible mens TMPS-sensorene har stive ventilstusser. Jeg stusset på det!

TMPS-systemet skal varsle først ved 20% trykktap i dekkene eller > 1,5 Bar og innenfor max. 10 minutter (lovpålagt) - men VWs enkle system gjør ikke det! De varsler selv når alle dekktrykk er innenfor toleransene. Derved kan man si at denne alarmen ikke fungerer som den skal ved PKK - og man kan risikere å måtte etterinstallere trykkgivere i dekkene. - Vil VW ta denne kostnaden?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Oddaa

Tja, systemene med direkte måling er ikke bare fryd og gammen de heller. Den første bilen jeg hadde med slike sensorer var et lite mareritt. Har hatt to biler med indirekte måling, det har vært uproblematisk, så våre erfaringer er ulike...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA