Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMX 75D som pendlebil Sandefjord-Fornebu og som bil nr.1 for familie på 6?

Startet av Piero, lørdag 06. oktober 2018, klokken 13:11

« forrige - neste »

Piero

Hei, som tittelen sier vurderer jeg en Tesla Model X 75D som pendlebil mellom Sandefjord og jobben på Fornebu. Nå tar jeg toget til en kostnad på 3152,- + parkering på 150,- ved togstasjonen. Altså 3300,- pr mnd i pendling. Prisen har jeg ikke problemer med, men er veldig lei buss-for-tog samt forsinkelser etc. som gjør at jeg ikke har den forutsigbarheten jeg trenger. Toget tar normalt ganske nøyaktig 2 timer dør-til-dør, så det tar for så vidt relativt mye av hverdagen. Men - tar jeg bilen kl.0600 tar samme reise 1 time og 10 min. Jeg kan også reise fra jobben kl.1430 og som oftest unngå kø. Tidsmessig kan jeg spare ca. 1,5 timer pr dag i pendling.

Før jeg kommer til mitt ikke helt overraskende spørsmål skal jeg også nevne at jeg har 4 barn og 7-seter på diesel. Bilen er relativt klar for utskiftning da jeg ikke har veldig lyst å påkoste ny girkasse etc. som fort kan komme når telleren står på 140k.

Jeg vurderer nå Model X 75D da det pga rentekampanjen kan koste meg 4058,- pr mnd mha innskudd fra diesel-bilen. Det er 750,- ekstra i forhold til nåværende pendling med tog og kan forenkle hverdagen betraktelig. På jobben har jeg tilgang til innendørs parkering og flere ladestasjoner som debiteres pr minutt. Hvor ofte disse er opptatt vet jeg ikke, men det optimale hadde selvsagt vært en 100D for å ikke være avhengig av lading på jobb. Dessverre er 100D for kostbart for meg.

Usikkerhetsmomentet mitt er rekkevidden på 75D. Reiseveien er 114 km, og jeg går ut ifra at jeg blir avhengig av lading på jobb hver dag for å kunne reise komfortabelt - og ikke måtte ligge forsiktig i høyrefeltet hele veien. I tillegg bør jo batteriet bare lades opp til maks 80% hvilket betyr at rekkevidden helst bør basere seg på det. Er det noen her som har erfaring med TMX 75D og denne distansen - eller ennå bedre; denne veien? Har dere andre tanker om dette er det også velkommet.

Til slutt skal jeg legge til at jeg har varm garasje hjemme med relativt nytt strømnett. Å få det tilpasset lading har jeg blitt fortalt er en overkommelig kostnad.

Takk.

jkirkebo

Sitat fra: Mr. Piero på lørdag 06. oktober 2018, klokken 13:11
Hei, som tittelen sier vurderer jeg en Tesla Model X 75D som pendlebil mellom Sandefjord og jobben på Fornebu. Nå tar jeg toget til en kostnad på 3152,- + parkering på 150,- ved togstasjonen. Altså 3300,- pr mnd i pendling. Prisen har jeg ikke problemer med, men er veldig lei buss-for-tog samt forsinkelser etc. som gjør at jeg ikke har den forutsigbarheten jeg trenger. Toget tar normalt ganske nøyaktig 2 timer dør-til-dør, så det tar for så vidt relativt mye av hverdagen. Men - tar jeg bilen kl.0600 tar samme reise 1 time og 10 min. Jeg kan også reise fra jobben kl.1430 og som oftest unngå kø. Tidsmessig kan jeg spare ca. 1,5 timer pr dag i pendling.

Før jeg kommer til mitt ikke helt overraskende spørsmål skal jeg også nevne at jeg har 4 barn og 7-seter på diesel. Bilen er relativt klar for utskiftning da jeg ikke har veldig lyst å påkoste ny girkasse etc. som fort kan komme når telleren står på 140k.

Jeg vurderer nå Model X 75D da det pga rentekampanjen kan koste meg 4058,- pr mnd mha innskudd fra diesel-bilen. Det er 750,- ekstra i forhold til nåværende pendling med tog og kan forenkle hverdagen betraktelig. På jobben har jeg tilgang til innendørs parkering og flere ladestasjoner som debiteres pr minutt. Hvor ofte disse er opptatt vet jeg ikke, men det optimale hadde selvsagt vært en 100D for å ikke være avhengig av lading på jobb. Dessverre er 100D for kostbart for meg.

Usikkerhetsmomentet mitt er rekkevidden på 75D. Reiseveien er 114 km, og jeg går ut ifra at jeg blir avhengig av lading på jobb hver dag for å kunne reise komfortabelt - og ikke måtte ligge forsiktig i høyrefeltet hele veien. I tillegg bør jo batteriet bare lades opp til maks 80% hvilket betyr at rekkevidden helst bør basere seg på det. Er det noen her som har erfaring med TMX 75D og denne distansen - eller ennå bedre; denne veien? Har dere andre tanker om dette er det også velkommet.

Til slutt skal jeg legge til at jeg har varm garasje hjemme med relativt nytt strømnett. Å få det tilpasset lading har jeg blitt fortalt er en overkommelig kostnad.

Takk.

Så sant du ikke ligger i 130-140 så kommer du deg fint tur/retur med lading til 90% de aller aller fleste dagene. Å lade til 90% og bruke bilen etter kort til er ikke noe problem, så ikke heng deg opp i det. Still bare ned ladeeffekten så bilen er ferdigladet kort tid før du skal dra, du lærer deg fort å regne ut dette (typisk ca. antall Ampere * 0,9 = antall kilometer (typical) ladet pr. time. Har bilen f.eks 43km rekkevidde igjen og 90% er 286km må du lade 243km. Om du har 13 timer å lade på trenger du normalt en ladestrøm på 286/13/0,9=24,4A. Rundes opp til 25A. Sørg for å installere rask nok lading hjemme, har du 230V vil jeg anbefale 3-fase 32A som gir inntil 8,5kW eller ca. 33km/t. Har du 400V bør 3x16A holde fint, gir 11kW eller ca. 45km/t.

Varm garasje er et stort pluss, da starter du med oppvarmet batteri og kupe og bruker langt mindre strøm.

De verste vinterdagene kan det allikevel bli snaut med 90%, men jeg hadde ikke nølt med å ladet til 100% disse dagene om du passer på å stille inn ladestrømmen riktig så den ikke står fulladet lenge. Du kan evt. stikke innom Superchargeren i Holmestrand (liten omvei, men du får handlet i Meny mens du lader) på vei hjem om du ser det blir snaut. Eller du kan lade på jobb de dagene det blir vanskelig.

Med 4 barn synes jeg personlig 6-seter er mest optimalt, men den koster dessverre en god del ekstra.

Jeg antar du ikke har en jobb der du får jobbet på toget? Jeg pendler med tog selv og bruker en del ekstra tid, men siden jeg får gjort noe nyttig (jobber som regel på vei til jobb og sover hjem) så er det helt ok. Fra Lysaker til Fornebu kommer det vel også T-bane på sikt, men det blir nok noen år til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

What-a-watt

Jeg kjører ganske ofte Sandefjord-Oslo og retur. Snittfart blir ca. 80/90 km/t hvis du følger fartsgrensene, og med lav hastighet Asker-Fornebu. Kjører du alene mellom 0700-0900 kan du ikke bruke kollektivfeltet mellom disse punktene. Du klarer deg fint, selv på de kalde dagene uten å lade på jobben.

Ps. Så er det greit å ha toget i reserve de dagene snøen laver ned, eller start og slutt på fellesferien....

Piero

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. oktober 2018, klokken 15:16

Så sant du ikke ligger i 130-140 så kommer du deg fint tur/retur med lading til 90% de aller aller fleste dagene. Å lade til 90% og bruke bilen etter kort til er ikke noe problem, så ikke heng deg opp i det. Still bare ned ladeeffekten så bilen er ferdigladet kort tid før du skal dra, du lærer deg fort å regne ut dette (typisk ca. antall Ampere * 0,9 = antall kilometer (typical) ladet pr. time. Har bilen f.eks 43km rekkevidde igjen og 90% er 286km må du lade 243km. Om du har 13 timer å lade på trenger du normalt en ladestrøm på 286/13/0,9=24,4A. Rundes opp til 25A. Sørg for å installere rask nok lading hjemme, har du 230V vil jeg anbefale 3-fase 32A som gir inntil 8,5kW eller ca. 33km/t. Har du 400V bør 3x16A holde fint, gir 11kW eller ca. 45km/t.

Varm garasje er et stort pluss, da starter du med oppvarmet batteri og kupe og bruker langt mindre strøm.

De verste vinterdagene kan det allikevel bli snaut med 90%, men jeg hadde ikke nølt med å ladet til 100% disse dagene om du passer på å stille inn ladestrømmen riktig så den ikke står fulladet lenge. Du kan evt. stikke innom Superchargeren i Holmestrand (liten omvei, men du får handlet i Meny mens du lader) på vei hjem om du ser det blir snaut. Eller du kan lade på jobb de dagene det blir vanskelig.

Med 4 barn synes jeg personlig 6-seter er mest optimalt, men den koster dessverre en god del ekstra.

Jeg antar du ikke har en jobb der du får jobbet på toget? Jeg pendler med tog selv og bruker en del ekstra tid, men siden jeg får gjort noe nyttig (jobber som regel på vei til jobb og sover hjem) så er det helt ok. Fra Lysaker til Fornebu kommer det vel også T-bane på sikt, men det blir nok noen år til.

Takk for tips.

Jeg tror jeg må belage meg på å få ladet hver dag før jeg er hjemme igjen. Det er sikkert mulig å unngå, men når jeg kjør såpass tidlig på morgonen er det så lite trafikk at jeg ikke har tålmodighet å ligge rett på fartsgrensen. Og akkurat det har jeg skjønt trekker mye strøm.

Apropos jobbing på toget. Det har jeg gjort nå i cirka et år, og det fungerer helt topp den tid toget går som forventet. Den produktive tiden er i tilfelle noe jeg må offre for andre fordeler.  :)

Piero

Sitat fra: Whatwatt på lørdag 06. oktober 2018, klokken 16:59
Jeg kjører ganske ofte Sandefjord-Oslo og retur. Snittfart blir ca. 80/90 km/t hvis du følger fartsgrensene, og med lav hastighet Asker-Fornebu. Kjører du alene mellom 0700-0900 kan du ikke bruke kollektivfeltet mellom disse punktene. Du klarer deg fint, selv på de kalde dagene uten å lade på jobben.

Ps. Så er det greit å ha toget i reserve de dagene snøen laver ned, eller start og slutt på fellesferien....
Takk for tips. Med snittfart på 80/90 km/h tviler jeg ikke på at det er fullt mulig med tur og retur uten lading. Jeg tenker neste steg for meg nå er å testkjøre TMX 75D med min normale kjørehastighet for å virkelig se hva det betyr.

What-a-watt

Forbi Holmestrand, og fra Kobbervikdalen til Fornebu er det ca 45 km, som er ca 40% av totaldistansen. Her er fartsgrensen 80-90 og 100 km/t.

Men hvis du vil legge deg helt opp til grensen der lappen ryker, så må du kanskje lade litt på Fornebu:

80-sone: 116 km/t
90-sone: 126 km/t
100-sone: 141 km/t
110-sone: 151 km/t
Ifølge forskrift om tap av retten til å føre motorvogn er disse tallene forutsatt at fartsoverskridelsen skjer på tørr veibane i dagslys, og på rett veistrekning

Trekkoppbil

Det er visse fordeler med å kjøre sammen med andre. Bedre tilgang til kollektivfeltet f.eks.

AppleKnocker

Nå skal ikke jeg fraråde deg å kjøpe bilen. Snarere tvert i mot. Du vil få en flott bil og et mer behagelig liv enn når skjebnen din ligger i NSBs klamme hender.

Men ikke tro at kostnaden ved å eie en Tesla er det du betaler i måneden på et lån. Det er forskjell på utgifter og kostnader!

Utgifter er de pengene du betaler ut til en hver tid.
Kostnader er det ting faktisk koster over tid inkludert verditap, renter på egenkapital, forsikring, nye dekk osv.
Kostnaden ved å eie en Model X pr mnd med din kjørelengde kan lett bli det dobbelte av utgiften på 4058 ,- som du har beregnet utgiften til å være.

Med vennlig hilsen Siv Il Økonom 8)
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Piero

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 07:15
Nå skal ikke jeg fraråde deg å kjøpe bilen. Snarere tvert i mot. Du vil få en flott bil og et mer behagelig liv enn når skjebnen din ligger i NSBs klamme hender.

Men ikke tro at kostnaden ved å eie en Tesla er det du betaler i måneden på et lån. Det er forskjell på utgifter og kostnader!

Utgifter er de pengene du betaler ut til en hver tid.
Kostnader er det ting faktisk koster over tid inkludert verditap, renter på egenkapital, forsikring, nye dekk osv.
Kostnaden ved å eie en Model X pr mnd med din kjørelengde kan lett bli det dobbelte av utgiften på 4058 ,- som du har beregnet utgiften til å være.

Med vennlig hilsen Siv Il Økonom 8)
Du har et godt poeng Siv. ;-) Fort gjort å ikke tenke på alle fakta når man har veldig lyst på noe.

Jeg landet på en beslutning i kveld etter å ha lånt en TMX 75D til/fra jobb. Det er mulig å kjøre de 23 milene på en lading dersom man starter med fulladet batteri og kjører pent hele veien. Men, da forutsetter det at jeg til daglig lader 100% og også at jeg havner under 20%. Det står mye å lese om at dette ikke er sunt for batteriet, og til og med Tesla kommer med uttalelser som underbygger dette. Sånn sett er jeg skeptisk..

For min situasjon er det 100-batteri som gjelder - men det blir for kostbart når bilen skal kjøres såpass mye. Kjedelig konklusjon, men greit å være litt fornuftig innimellom. Jeg får heller se på andre alternativer eller vente på at prisen går ned. :-)

Takk til alle her for tips og hjelp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA