Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er en god pris for en brukt Nissan Leaf fra 2013?

Startet av Oysteins, torsdag 11. oktober 2018, klokken 14:05

« forrige - neste »

Oysteins

Hei!

Vurderer å kjøpe en Nissan Leaf 2014 modell (registrert september 2013). Den har gått 140 000km og har mistet 1 batteristrek. Fulgt serviceprogram (nylig 5-års service) og nettopp byttet bremser foran + diverse feilutbedring på hjuloppheng. Bilen ser pen ut både innvendig og utvendig. Ganske sikker på at den har varmepumpe. Ikke USA-modell, så Carwings og navigasjon fungerer. Hvilken pris er en bra pris for denne? På forhånd takk for hjelp.

Trekkoppbil

Hvis den har mista en kapasitetsstrek, så bør den vel prises som en 2012-modell. Antakelig ligger SOH ca i området 78-85%.

Prisen kommer litt ann på årsmodell, og hvordan bilen er utstyrt. 2013-modellen kom til salgs i Europa sommeren 2013, og jeg tipper bilen er 2012 eller 2013-modell:
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Aarsmodeller
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Forskjeller_mellom_2013-generasjon_og_eldre_versjon
Jeg har aldri funnet noen bastante kriterier for å skille årsmodeller på europeiske Leafer.  De fleste europeiske 2013 Leafene jeg har sett til salgs på Finn, har nok vært solgt som 2012 eller 2011-modeller da de var nye. På USA-Leafer er det klare kriterier for årganger, da man kan lese det ut fra vin-nummeret.

Dersom bilen er 2011- eller 2012-modell, dvs at den har høy terskel foran bagasjerom, og den har vannbåren varme, så har den ikke varmepumpe som kom i 2013.
Dersom bilen er Visa, dvs at den har den lille skjermen i stedet for den vanlige trykkskjermen, så har den ikke varmepumpe, men jeg tipper varmelementet her bruker mindre effekt enn vannbårent element.
Dersom bilen er 2013-modell eller nyere, og den har vanlig trykkskjerm, så burde det være varmepumpe.

Det er en del utstyrsforskjeller på 2013-modellen, så der kan nok prisen variere litt med utstyrnivå.

Oysteins

Takk for svar! Alle nettsider hvor jeg kan skrive inn regnr for å få opp passende deler sier at den er en 2014-modell. Den har ikke høy terskel foran bagasjerommet. Den har trykkskjerm, med varme i ratt og i alle seter. Den har ikke LED-lys, men Halogen. Den har også kjøremodus "B" i tillegg til D. Men jeg blir ikke klok på hvilken pris som er fornuftig.. :)

Trekkoppbil

Dersom den har B-drive, så kom det med 2013-modellen.

Trykkskjerm har man vel på Tekna og Accenta, mens Visia har liten skjerm.
Jeg trudde Tekna og Accenta også hadde LED nærlys og varmepumpe, men jeg kjenner ikke modellene så godt.

I USA var 2013-modellen i prod fra slutten av 2012 til desember 13, 2014 var i prod 1. kvartal 14, mens 2015 var i prod april 14. Forskjellen mellom 2013 og 2014 er at 2014 er at  I Europa om 2013 i prod våren 2013, og jeg trur den var i salg sommeren 2013.  Jeg synes det er rart om det var 2014-modeller som blei registrert i september 13, men det er fullt mulig.
Har bilen mulighet til 80% lading?

Mange kjøpere går etter årgang og kilometerstand når de verdsetter bil. Dekk har også noe å si.
Personlig synes jeg SOH har mest å si for bruksverdien.

Oysteins

Selger sier det er mulig å stille inn 80% lading på touchskjermen. Har kjøpt LeafSpy-adapter for å sjekke batteristatus. Gitt at den ikke viser noe avskrekkende, høres 90 000 ut som en OK pris?

kaiat

Dette høres ut som en Accenta. Har du VIN på bilen, kan du sjekke med www.partsouq.com og få opp data på bilen. Den har gått litt langt, men for 90 000 høres det greitt ut.

Trekkoppbil

90 000 for en 2013, kan være bedre enn å betale 150 000kr for en 2015. 2015-modellen kom for 4,5 år sida, og 2013 gikk ut av produksjon for 4,75 år sida.

Det kan være redusert rekkevidde på en bil med 11 barer. Antallet kwt du klarer å lade på batteriet  kan bety mer enn antallet barerer eller SOH.
Gjenværende levetid på batteriet, kan være noen få år, avhengig av behovet ditt, og hvor godt du tar vare på batteriet.

Batteribytte koster 60 000kr for øyeblikket, og ett nytt batteri i en 2013-modell kan vare svært lenge, da nye batterir skal være mer robuste, og 2013 kan begrense til 80% lading, så nytt batteri i en 2013 er det beste av allt.

Oysteins

Takk for alle svar. Batteribytte vil vel kanskje bli noe rimeligere med årene. Hvis jeg begrenser lading til 80% tror jeg batteriet vil vare en stund til, men sjekker uansett ståa med LeafSpy når adapter kommer :)

nojac

#8
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 14. oktober 2018, klokken 23:13
2015-modellen kom for 4,5 år sida, og 2013 gikk ut av produksjon for 4,75 år sida.
Da snakker du om USA-modellene.

På den engelske fabrikken (som denne bilen tydeligvis er produsert) var 2014 så vidt jeg vet et "normalt" modellår, med modellskifter ca i juni, uten synlige endringer. Og et stort antall av de europeiske 2014-modellene ble registrert i 2013.
2018 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA