Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremsecaliper - fastlåst glidebolt

Startet av Aspiranten, fredag 05. oktober 2018, klokken 19:49

« forrige - neste »

Aspiranten

Jeg har en bil med fastlåst glidebolt på ene bremsecaliperen foran, og mutteren har blitt avrundet etter jobbingen. Har tidligere i dag byttet bremseklosser på venstresiden, men jeg får altså ikke løst høyresiden. Har et par ting jeg vurderer å gjøre, men tenker det lønner seg å høre med flinkere mekkere først.

- Det går an å løsne hele bremsefestet fra navet inkl. bremseskiva, og løsne ut bremseslangen, slik at jeg får med meg hele saken inn og kan jobbe med vinkelsliper for å komme bedre til på mutteren. Muligens lage nye 6 kanter for å få den av. Må uansett ha ny glidebolt etterpå.
- Jeg kan også kappe hele skruen med vinkelsliper og kjøpe ny caliper + glidebolt.
- Kjøre med nye bremseklosser på venstresiden, og gamle bremseklosser på høyresiden ca. 60km til verkstedet og få de til å fikse det. De skal uansett bytte hjullager neste uke.

Hva tenker dere er best / lettest / billigst? Glidebolter er 400,- og ny caliper hvis jeg ikke får løs den gamle bolten er 1200,-. Jeg skal jo uansett bytte bolten nå.
Nissan Leaf

elekTrond

Varme og kulde! Rødglød muttern og bråkjøle ned bolten. "Sjokkspray" aka rustløser med kjølemiddel er også kjekt til å bryte opp rust. Mutterkløyver funker, hvis det er plass til å bruke den. Vasspumpetang, super-mario tang, sveisetang/wisegrip-tang er også fine hjelpemidler. Noen banker også på ei litt for lita pipe/kopp. Sveis fast en annen mutter, flattjern, hvasomhelst. Alt er lov.

Kjipt å måtte lufte bremsene om du ikke må. Eller kanskje er dette en god anledning til å få skiftet all bremsevæska? Det er også et servicepunkt. ;) Kjøp slike orange klem-tenger av plast på hestetema. De sparer deg for mye søl om du må bryte opp ei kobling.

PS! Mener du mutter - eller hodet på bolten når du skriver mutter?

PPS! Smør inn gjengene med alupasta etc. når du setter sammen igjen. Det gjør livet lettere neste gang. True story!
'13 Mjau

elektrolux

Er kalipperen lik denne er det i alle fall god plass til å sveise fast en mutter over den eksisterende. Varmen fra sveisingen og ny fersk heksagon er en sikker vinner.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Aspiranten

Jeg har ikke sveiseutstyr da... Men er sikkert noen hobbymekkere i nabolaget som har. Det får være siste utvei. Har foreløpig kjøpt verktøy for fastlåste bolter på Biltema. Men de er jo 3/8 så jeg er like langt uten skralle / latmannsarm som passer...  :angel:

Og med den korte avstanden på 2011 Leifen så kan jeg ikke kjøre tilbake igjen til byen før om noen timer, tidligst.
Nissan Leaf

Aspiranten

Tok en for "laget" og kjørte nesten strømløs til byen. 30 minutter venting for hurtiglader, og 22 minutt hurtiglading etterpå kunne jeg stikke innom Biltema på ny. en overgangen knakk i to med en gang, og den nye 3/8" skralla var for liten til å få nok moment...

Men en i nabolaget hadde en bedre 3/8" overgang, og med brekkstanga på 600mm fikk jeg jukket løs bolten til slutt! Ny glidebolt installert, men nå vil den ikke inn selvfølgelig. Det oppstår overtrykk inne i caliperen slik at glidebolten med gummi bare spretter ut igjen.
Nissan Leaf

TorT

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 06. oktober 2018, klokken 17:59
Ny glidebolt installert, men nå vil den ikke inn selvfølgelig. Det oppstår overtrykk inne i caliperen slik at glidebolten med gummi bare spretter ut igjen.

Kan tyde på at du har smurt for godt. For mye grease inni der. Finn en bolt som er lang, og tynn nok til å gå til bunns. Grav ut grease og eventuell andre ting.
Smør litt mere passelig, så er nok alt iorden.

Caspar

Det er ikke uvanlig og skyldes bare at fettet rundt glidebolten tetter for lufta som er bak bolten. Det spiller ingen rolle og vil gi seg raskt. Bare hold bolten inne og skru fast caliperen
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

TorT

Du har rett i det. Det er ganske vanlig at folk som er litt uvante stapper inn litt mye grease. Da er det lurt å ta det ut.
Så vandrer/sentrerer caliperen akkurat sånn som den er designet til å gjøre.

elekTrond

Det der er jo et gammalt ludotriks for å hydraulisk banke ut pilotlageret fra enden på veiva  :D :+1:
'13 Mjau

TorT

Sitat fra: elekTrond på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 00:40
Det der er jo et gammalt ludotriks for å hydraulisk banke ut pilotlageret fra enden på veiva  :D :+1:

Akkurat. Just my point.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA