Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona sammenligna med Ioniq

Startet av Trekkoppbil, fredag 05. oktober 2018, klokken 09:28

« forrige - neste »

Trekkoppbil

https://youtu.be/Lc0t4hNWwaY
Inntrykket mitt fra videoen:

  • Fordelene med Ioniq er at den er 29 cm lengre  og 2cm  breiere og 150kg letter bil med ca 20% lågere luftmotstand, ,23 vs ,29.
  • Fordelen med Kona er veskekjøling og større batteri
Ioniq ser ut til å være utforma mer som en praktisk bil, mens jeg ikke forstår poenget med Crossover-bilen så lenge den ikke har 4-hjulstrekk. Det jeg har vært skeptisk til når det gjelder Ioniq, er at den har høy ladehastighet på høy SOC. Enten må det ha vært laget et batteri med svært låg indre motstand, ellers vil batteriet gå varmt. Har noen erfaring med det?
70kw lading på ett 28kwt batteri, gir en ladehastighet på 2,5C.
100 kw lading på ett 64kwt batteri, gir en ladehastighet på 1,45C.

Myrknir

Utstyrsnivået stemmer vel ikke helt med de bilene som er på det norske markedet?
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

Crown

Har ikke opplevd det selv selv etter turer på 7-800km i 25-30 grader og mange hurtigladinger etterhverandre, ei heller har jeg noen gang hørt om at batteriet til Ioniq har gått varmt. Problemstillingen din der finnes derfor ikke.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Zimon

Den Ioniq han snakker om ikke lik norsk utstyr på flere punkter.
1. Ventilerte seter i Norsk bil om man velger Skinn seter.
2. Håndbrekk, elektronisk håndbrems bakerst på midtkonsoll på norske og ikke fot håndbrekk som tydeligvis den engelske har.

Er nok flere ting som er likheter/forskjeller.

Satte meg opp på interesseliste for Kona, men er glad for at jeg gikk for Ioniq og er det fortsatt. Strålende fornøyd. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

TorT

Sitat fra: Crown på fredag 12. oktober 2018, klokken 17:57
Har ikke opplevd det selv selv etter turer på 7-800km i 25-30 grader og mange hurtigladinger etterhverandre, ei heller har jeg noen gang hørt om at batteriet til Ioniq har gått varmt. Problemstillingen din der finnes derfor ikke.
Men en Kona kan kanskje klare en sånn tur med en eneste hurtiglading til 80%, under de forholdene du beskriver. Starter på 100% selvsagt.
Ikke motorvei, men følge trafikken i 80 og 90 soner.

Trekkoppbil

Sitat fra: Crown på fredag 12. oktober 2018, klokken 17:57
Har ikke opplevd det selv selv etter turer på 7-800km i 25-30 grader og mange hurtigladinger etterhverandre,
Hvilke temperatur fikk batteriet da?

Balaklava

Sitat fra: Zimon på fredag 12. oktober 2018, klokken 18:28

2. Håndbrekk, elektronisk håndbrems bakerst på midtkonsoll på norske og ikke fot håndbrekk som tydeligvis den engelske har.



Vet ikke det elektroniske brekket på midtkonsoll er "norsk" iom at det er på den nederlandske bilen vi skal hente i slutten av uka hos Birger N Haug. Men det er da biler som er tilpasset nordiske forhold med varmepumpe osv, men ikke varme i seter/ratt. Vel, kan jo tenkes at brekket er en del av pakken for nordiske forhold.

AppleKnocker

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 06. november 2018, klokken 19:21
Sitat fra: Crown på fredag 12. oktober 2018, klokken 17:57
Har ikke opplevd det selv selv etter turer på 7-800km i 25-30 grader og mange hurtigladinger etterhverandre,
Hvilke temperatur fikk batteriet da?
Litt over 40 grader ved 120-130 km/t på motorvei og 5 hurtigladinger på rad er det meste jeg har sett. Kjølingen slår inn ved slik kjøring og holder temperturen effektivt i sjakk.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Balaklava

Hvordan leser dere temperaturen på batteriet på Ioniq?

Skeptikeren

Dette med temperatur og kjøling på batteriet var en av grunnene til at jeg bestilte Ioniq over Leaf nå, for da har lest at man kan hurtiglade bilen uanstrengt flere ganger etter hverandre uten at det blir for varmt mens Leaf bruker lenger og lenger tid. Må vel være mulig å bruke den på ferie

AppleKnocker

For å lese batteritemp på Ioniq må man ha ODBII og Torque Pro installert på en android enhet.

Denne videoen er for øvrig full av feil.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tuono

Velsignelsen med dagens mediesituasjon.... Enhver kan fremstå som sakkyndig vha noen bilder og litt snedig grafikk. Helt uten å ha satt seg inn i noe som helst utover (for) kjappe nettsøk. Og vi finner dem via Google og bruker dem som referanse helt uten kildekritikk....

Videoen over her er et representativt eksempel i så måte.

TorT

Her er video av en som tester temperatur med Torque Pro.

https://www.youtube.com/watch?v=b4xnUkvkbp8

Store interne forskjeller i batteripakken. Feks ved 23:21 min. Min temp 39C. Max temp 51C. Gjennomsnitt 45C.

Viftene går på max til tider.

TorT

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 05. oktober 2018, klokken 09:28
mens jeg ikke forstår poenget med Crossover-bilen så lenge den ikke har 4-hjulstrekk.

Etter hvert som årene går, så setter en mer og mer pris på biler en setter seg inn i, og ikke ned i.

Konaen

Sitat fra: TorT på fredag 25. januar 2019, klokken 16:29
Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 05. oktober 2018, klokken 09:28
mens jeg ikke forstår poenget med Crossover-bilen så lenge den ikke har 4-hjulstrekk.

Etter hvert som årene går, så setter en mer og mer pris på biler en setter seg inn i, og ikke ned i.

Helt enig, og det er en forsvinnende liten prosentandel av verdens bilkjørere som vil ha 4-hjulstrekk. Vi må innse at ingen merker lager biler med tanke på å selge noen tusen i Norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA