Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Electric Motion 5.7

Startet av offpist, fredag 05. oktober 2018, klokken 08:04

« forrige - neste »

offpist

Tenkte bare å dele noen ord om mitt nyeste prosjekt, en elektrisk Trail sykkel fra Franske Electric Motion.

Min sønn på 6,5 år kjører elektrisk Trail, en Beta 20 som er "trimmet litt med Kelly kontroller og en 48V 15AH Lithium batteripakke bygget opp av LG HG2 celler. Går som et skudd, og han har det veldig gøy med den.

Så kom jeg over denne elektiske motorsykkelen som var blitt stående fordi det var noe feil med batteri pakken, og den kunne jeg kjøpe billig fordi forrige eier hadde fått beskjed at ny batteri pakke vil koste 40 000 kr.

Etter å ha fått den i hus og åpnet batteripakken (som var popnaglet sammen i en alukasse) ble det fort klart at batteri cellene har gjevn og fin spenning men BMS er død.  Fjernet hele BMS`n og koblet rele midlertidig direkte på strømbryteren og gjorde en forsiktig lading og utlading mens jeg monitorerte celleen med voltmeter hvert 15 min. Resultatet ble 22 AH ut av en 25AH pakke, som er greit nok. Det ble også mulig å ta en prøvetur, og her er det plenty med power!

Det sitter en Kelly KEB48601 motor controller i den som er i stand til å levere hele 350A peak i 48V.
Jeg har god erfaring med Kelly kontrollere fra før da jeg har montert en i vår elektriske scooter, så jeg har allerede datakabel og programvare til å justere den om jeg vil.

Ny BMS er på vei med innebygget blåtann for monitorering, logging og justering.


Jeg kommer også til å bygge en reserve batteri pakke. Å knekke ut aluminum plater for å bygge en ny kasse er enkelt. Allerde kjøpt inn emner i 1,5mm aluminum og en plate knekke rig.

I stedet for vanlige pop-nagler bruker jeg nagler med innvendige M4 gjenger for å lettere kunne demontere igjen senere. Har også laget en pakning så den er noenlunde vanntett.

Trolig vil jeg bruke 37AH celler fra en 35,8KWH E-Golf pakke. Allerede målt og tegnet opp layout og det er god plass.

Vil oppdatere med mer bilder og info etter hvert.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Ny BMS er montert. Denne har også blåtann så jeg kan følge med på status, volt, temp over mobilen via en app. Den sender push melding nåf lading er ferdig eller om noe går galt. Genialt  ;)

Til uka skal den testes.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Dette fungerer helt topp!
Kjørte rundt i 2 timer og brukte bare 10AH, altså bare halvparten av batteriet.

Her er jeg i gang med å lage to ekstra batterier.
Den ene blir en 37AH pakke med celler fra E-Golf.

Den andre tenker jeg kanskje å lage en lettvektspakke av med 13S6P LGHG18650 celler. Altså 18AH. Den burde bli under 4 kg ferdig med rele og alt.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Roy Aasen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA