Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi A2 elbil konvertering

Startet av eJoker, fredag 05. oktober 2018, klokken 01:17

« forrige - neste »

Caspar

Ja dette er veldig bra, litt synd at den ikke skal på norske skilter. Vi hadde trengt noen gode norske byggverk som ryddet litt vei i reglene her hjemme
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

OhmPaPa

Ikke nøl med å poste selv små skritt i prosjektet ditt, eJoker!

Med en halvgammel varebil på tunet er dette veldig interessant selv om jeg har for mange tommeltotter til å gjøre noe særlig selv.

eJoker

Hei, da har jeg passet inn batterikassene. Jeg hadde bestilt de med et for stort rand, og måtte skjære den ned, så at alle koblinger og ting som stikker opp fra bilens gulv ikke ligger i veien. Setene passer fortsatt over, bra! De må nå komme ut igjen, så at jeg får fikset innfestningen til batterimodulene skikkelig. I tillegg må jeg bore alle hull for de forskjellige ledninger (hoved strømkabler, styreledningen, vannbåren varme/kjølesystem. Når det er alt klart, blir kassene limt inn, alle kablene lagt inn til kassen, og batterimodulene koblet på. En gang i fremtiden...


cra

Godt gået, eJoker! Spennende å følge med på. HAr en fjern drøm om noe lignende, men det er langt opp og fram enda..... Inspirerende å se at andre får til noe!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Vakkert arbeid. Spennende prosjekt å følge.

Hubert Kuhn i Østerike liker å bygge om Audi A2, og planlegger nå en 800 km versjon. Problemet med hans ombygginger er at de veier for mye med så stort batteri. Bedre å satse på raskere lading og lade litt oftere.

http://www.sonnenauto.at/kontakt.html
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Wibla

Å klemme ut 800 km rekkevidde elektrisk med dagens batterier i det karosseriet går nok heller dårlig... da er det som du sier bedre å lade litt oftere :)
2018 Tesla Model S 75D

eJoker

Heisann, jeg har kommet litt videre siden sist:
Batterikassene har fått alle hull for de diverse koblingene (vannkrets, strømledninger, styreledninger). De blir lakkert nå over påske fra utsiden (det ser ikke ut med sølve kasser under bilen) og limt på plass etterpå. Det er ikke mye plass for ledningene når akselen svinger oppover, men hvis vi har regnet rett så burde dette går...  :angel:

På fronten av bilen har det blitt montert 2 av 3 av ladeapparatene: hver yter 3kW på 230V. Hvis man er koblet til 1 fase så lader bilen med 3kW, hvis man er koblet til 3 faser så blir det 9kW (det gjelder for 3-fase TN-nett. Jeg er faktisk spennt hvis dette fungerer også på 3-fase IT nett: det burde funke, men ytelsen burde være ganske så lave). DCDC inverteren blir montert på hovedframe som kan akkurat sees på høyre siden av de 2 ladeapparatene.

Den 3. ladeapparat vil bli montert foran brannmuren. Heldigvis er det akkurat nok plass for å trå et aluprofil fra venstre til høyre siden gjennom bilen, mellom hjuloppheng (den må bare være litt mindre høy, har noen et tipps hvor jeg får et 20x40mm profil?).

Og den siste ting som jeg jobber med er monteringsplass til undertrykkpumpe for bremsekraftforsterkeren. Her gjenbruker jeg en brakett som har tidligere bæret en pulset ventil fra bensine-systemet av bilen, og var derfor lydavkoblet fra karroserien. Selve pumpe er også montert på avkoblete bolter, så jeg håper at dette blir halvveis stillegående når den sviver. Jeg har også en trykktank til undertrykksystemet, den blir montert under hjulskjermen på passagiersiden, det hvor aktivkullfilteret var før (hvem trenger slike greier...)

I tillegg har jeg hjelp av 2 karer i Tyskland, som hjelper meg med å programmere et CAN-boks som skal formidle mange styreinformasjon fra BMS systemet til bilens dashboard. Hvis alt går greit, så får jeg batteri AMP-inn/out på turtelleren, SoC på tankmåleren, batteritemp på tempmåleren, og masse med batteriinfo på et lite skjerm i midten av dashboardet. Den ene har snekkret en slike display løsning for Audi-A2 ICE biler før, og den andre har programmert en slike CAN-boks for sin egen E-A2, men de 2 jobber nå sammen for å få dette til for en E-A2 med Tesla-batterier.

Yeah, fremskritt!  8)



Roy Aasen


elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eJoker

Motorfeste har kommet seg. Ikke helt ferdig anda, det mangler hull for motoren, og sidestagene som forbinder gjengene i motorsiden med topp av motorfesten. Småtteri...  :)


elektrolux

 :-1:

Motoren ( fra 1920 tallet )  står ikke i stil med resten av bygget.

Hadde vært så mye bedre med en motor beregnet på elbil. ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eJoker

Sitat fra: elektrolux på onsdag 15. april 2020, klokken 11:56
:-1:

Motoren ( fra 1920 tallet )  står ikke i stil med resten av bygget.

Hadde vært så mye bedre med en motor beregnet på elbil. ::)

Hehe, neste gang (på Caravellen min) blir det Tesla...   8) (kanskje... hvis jeg kan overbevise TÜV eller Vegvesenet at å gå fra 70hk til 400hk er en bra ide)

https://youtu.be/omft20Uro-s


eJoker

Og da er motorfesten ferdig. Når kommer alt ut igjen, motorfesten blir lakkert, og jeg må endre litt på baksiden av motoren, for å få nok plass til drivknutene.
I tillegg holder jeg på med å lakkere batterikassene utvendig, de blir snart limt på plass også.

elbilfanen

 :+1: Gleder meg over vært eneste skritt  :)

Takk, også for at du sto frem i Teknisk Ukeblad med din historie. Det påvirker i positiv retning, (selv om norske byråkrater jobber så sakte som det er teoretisk mulig, dersom det ikke fører til betydelig skatteinngang til staten...)

Hvor mye veide din A2 når du hadde strippet den ferdig?
Hva forventer du at bilen veier ferdig elektrifisert?

Lykke til videre :+1:

Caspar

Ser jo veldig bra ut og vi gleder oss til å følge dette prosjektet. På bildene så har du montert noen grå ledningsgjennomføringer i batterikassene. Er planen å ta drivstrømmen gjennom de? Hvis ja, så synes jeg det er litt skummelt. De er jo ikke laget for å stå i miljøer med vibrasjon og knekker de i gjennomføringen så er det bare et tynt lag med isolasjon som skiller den oransje kabelen fra å gnage seg til gods i bilen.
Jeg 3D printet en gjennomføring som jeg igjen skrudde de vanlige hylsene gjennom. Da kan kjøreledningen aldri gnage seg til gods.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA