Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi A2 elbil konvertering

Startet av eJoker, fredag 05. oktober 2018, klokken 01:17

« forrige - neste »

eJoker

Hei,

jeg skal bygge om en gamle Audi A2 til elbil. Bilen er og blir tysk registrert, til jeg får den godkjent av den tyske TÜV. Ombyggingen skjer i Stavanger område fra november av, så hvis noen er interessert til å se den en gang, så bare ta kontakt.
Ideen er at den får Tesla-moduler som batteri. Eksakt hvor mange moduler jeg får inn der vil jeg se i november når jeg har bilen demontert. Motor- og controllertype/størrelse velges etter spenningsnivå av det endelige antallet av Tesla-moduler.
Prosjektet er tenkt som et øvingsprosjekt for ombygging av min gamle Volkswagen T3 campingbil. Det er fortsatt usikkert hvis jeg importerer Audien til Norge etter jeg er ferdige, eller hvis broren min i Hamburg får den til slutten.

Jeg får hjelp fra flere i Tyskland som har gjort dette før, men jeg håper at jeg kan stille spørsmål her også hvis jeg ikke blir klok av all disse ledningene...   8)

Hilsen, Stephan

Caspar

Det blir bra, lenge siden vi har hatt noen gode konverteringstråder her nå. Hold oss oppdatert og vær raus med bilder. Hvordan motor skal du bruke? Hvis du sjekker på det svenske elbilforumet så tror jeg det er en godt dokumentert A2 tråd der som sikkert er nyttig for deg  :+1:
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Jeg skal gjøre det samme med min Fiat X1/9 og følger gjerne ditt prosjekt. Usikker på min framgangsmåte.

Taktikken til Vegvesenet er å invitere til visning og at det "bare er noen få regler som skal dokumenteres" Så får en et sett regler det er umulig å forholde seg til. Ingen tar ansvar til f.eks noe så enkelt som å selv godkjenne at hornet på bilen etter bytte til elmotor fremdeles er godkjent. Det er jo uendret. Nei, her kreves tester på lydvolum utført av uavhengig laboratorium som ikke finnes i Norge.

Det er faktisk blitt vanskeligere også i bl.a Tyskland Sveits og Slovenia å få ombygginger godkjent, så slik jeg ser det er det 3 alternativ:


- Følge SVV og sannsynligvis ende opp i umulige dokumentasjons krav. Håpet er at Caspar klarer å finne en oppskrift gjennom dette med sine prosjekt.
- Bygge om og satse på godkjenning i utlandet, og reimport til Norge. ( Min mest sannsynlige plan )
- Bygge om like etter EU kontrol, og bygge tilbake før neste EU kontrol. Eventuelt satse på å kun kjøre med prøveskilt etter de første 2 årene. Mer og mer aktuelt siden bompengefordelen snart forsvinner uansett. Dessverre medfører dette mye arbeid, sannsynligvis dårlig arbeid, og en mister trofeet et EV skilt tross alt er.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eJoker

Hei,

Motoren blir enten eller en:
- Schwarz 40kW asynchron motor med en Curtis controller
- Engiro 35kW synchron motor med en Sevcon, Kelly eller DMC controller

Valget henger av av spenningsnivå. Med 4 Tesla-moduler er det 100V, og jeg har fritt valg av controllere. Med 5 moduler 125V, da blir det allerede vanskelig. Med 6 moduler 150V, kan vise seg å være umulig. Idealfall hadde vært 8 moduler og 100V igjen (parallelkobling), men dette blir både svinedyrt, og jeg får problemer med plass.

Godkjenning er ikke helt fritt fram i Tyskland heller. Men jeg får hjelp av karen som selger meg meste av utstyret, han har en lokal TÜV person han gjør dette med hele tiden. For å få godkjenning i Tyskland litt enklere så er det alltid lurt å bruke en bil som har vært førstegangs registrert før oktober 2002. Etterpå er det krav til en gjennomført elektromagnetisk fordragelighets test i et lab, og det koster fort flere tusen Euro. Med eldre biler er det mye mer uproblematisk, så lenge bilens egne systemer ikke er påvirket (god jording av alt hjelper mye det).

Jeg holder dere oppdatert! Cheers, Stephan

eJoker

PS: @Caspar: har du lenken til den svenske A2 konverteringen? Jeg finner den ikke (har bare funnet en død lenke).

Takk for info! Hilsen, Stephan

elektrolux

Ville sterkt vurdert noe mer avansert motor og motorstyring. F.eks Siemens med Simotion. Fang gjerne opp en Think Classic på vei til huggeren så koster dette deg minimalt med kronasje.

Fordelen med Simens i tillegg til minimal kostnad er byggkvalitet og ytelse, og at programmet er ferdig hacket slik at den kan settes til alle spenninger mellom 72V og 350V og opp til 60 kW effekt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eJoker

Hei,

har du litt mer info om motoren og kontrolleren? Finner ingenting brukbart på nettet.

Tusen takk! Stephan

offpist

Jeg har en 35.8KWH pakke fra en 2018 mod E-Golf for salg. Vil tro den må være et godt utgangspunkt for ombygging. Tesla pakker er bra, men de er ganske store rent fysisk.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Caspar

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about6735.html

Keg kjenner ikke motortypen du nevner, men på samme måte som Elektrolux så slår jeg et slag for Thinkmotor/kontroller i kombinasjon med moderne batterier på 200 Volt
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elekTrond

Her er "bildetråden" hams: picbear.xyz/audia2electric

It's alive! :+1:
https://scontent-lht6-1.cdninstagram.com/vp/c786c9813926ce5cce5c741b4d273319/5BBA0184/t50.2886-16/23167454_755890497927387_206792844122259456_n.mp4

Litt vanskelig å lese kronologisk på en insta konto med masse random bilder. Ser han konverterer en Prius til plug-in PHEV med A123 L5 batteri også. Artig skrue, han der.  :police:
'13 Mjau

elektrolux

Sitat fra: eJoker på fredag 05. oktober 2018, klokken 21:01
Hei,

har du litt mer info om motoren og kontrolleren? Finner ingenting brukbart på nettet.

Tusen takk! Stephan

Ta turen innom meg så kan du se delene det er snakk om. Kompakt drivenhet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eJoker

Hei,
har bare funnet spek's til Th!nk City http://www.evalbum.com/794. Den har en 17kW (maks 27kW) motor, det er litt på den mindre side av hva jeg prøver å bygge. Men det kan godt hende at en Th!nk Classic hadde større motor (jeg kjenner faktisk ikke til de Th!nk range så veldig godt, trodde det fants bare en versjon i alle år).
Skal prøve å stikke innom hos Elektrolux i de neste dagene, sykler forbi det nesten dagelig. :-)

Cheers, Stephan

elektrolux

#12
Think bruker ca 25% av motorens kapasitet. Har kjørt samme motor i Både Audi A2, Renault 5, Citroen C1 og  Peugeot Partner og den er ganske heftig. Simotion er til og med brukt i en VW T5 vi kjørte Wave rally med, og da snakker vi 3T vekt. Da ble det brukt en annen motor, men det viser potensialet til disse omtrent gratis delene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eJoker

Hei,
jeg begynner å komme i gang. I dag har jeg kjørt Audi A2 inn i verkstedet, og samtidig fikk jeg en gammel Think Classic fra Elektrolux. I de neste 2 ukene skal vi skrue ut hverandre den Thinken, og håper at de fleste delene er fortsatt brukbart (den ser ganske så dårlige ut på toppen, men drivlinje er sannsynligvis ok). Usikkert hvilke deler jeg skal bruke til slutten på Audien. I verste fall lagrer jeg de, og overbevisen en venn med en Citroen 2CV at han trenger en elbil også... :-)
Jeg glemte å ta bildene fra verkstedet i dag, men jeg lover å legge ut flere nå fremtiden.
YES! On the way...  8)
Cheers, Stephan

eJoker

Hei,

jeg har begynt å skrue ut hverandre A2en. Endelig! Det er en ganske så intelligent konstruert bil har jeg funnet ut etter hvert, det var jeg ikke klart over: både støttfangere, hjulbuene og den tingens under dørene ("Schweller" på tysk) er laget fra plast, og kan både repareres og skiftes ganske så enkelt, ut at man må komme i nærheten av alusveising eller noe slik. Smart. :-)
For resten måtte jeg først forstå hvor bilen satt skrudd sammen, så de første to kveldene gikk ting litt treg. På siste kveld derimot fikk jeg demontert støttfangere og eksosen (eksosen var i ganske dårlig stand, faktisk). Akkurat nå må jeg skifte bremseskiver og -klosser på vår vinterbil, så den A2 blir jobbet videre med om en uke eller noe slik. Da kommer tanken sin tur, og etterpå fronten av bilen. Planen er å bestille de fleste nye ting i slutten av januar, etter at jeg har blitt klart over hvor mye batterier jeg klarer å presse inn under bagasjerommet. Jeg tipper på 6 Tesla-moduler, men vi skal se.

BTW: godt nytt år til alle! Hilsen, Stephan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA