Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Steinsprang i front - noen med tilsvarende erfaring?

Startet av koltor, torsdag 04. oktober 2018, klokken 12:40

« forrige - neste »

koltor

Hei folkens

Sist jeg polerte bilen la jeg merke til at det var et urovekkende høyt antall steinsprang i front, spesielt på panseret. Bilen er kjørt knappe 18 000 km på et drøyt år, så det er 1 vintersesong inkludert. Bortimot alle kilometerne er tilbakelagt på veier i og rundt Oslo, så det er ikke typisk område for strøing av sand.
Min antagelse er at den forholdsvis myke plasten under lakken bidrar til at den rett og slett tåler mindre.

Til sammenligning hadde min 3 år gamle 1-serie betydelige færre steinsprang etter 45 000 km med samme kjøremønster, og med tanke på at dette er en leasingbil frykter jeg krav om full omlakkering av panser når den tilbakeleveres.

Noen som har lagt merke til noe lignende?

- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

Klykken

Er ganske pepret i fronten her også, etter snart 80.000km. Lakken er slitt bort på bakfanger rett bak bakhjula. Panser får lett vaskestriper - mer som pianolakk!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

koltor

Jeg er over gjennomsnittet glad i bilhold, og er ytterst varsom når jeg vasker bilen. Til tross for dedikerte mikrofiberhansker til forskjellige deler på bilen og kraftig forvask blir det altså riper. Det hjelper IKKE at bilen er svart ikke-metallic  :o
Vurderer å allerede flagge steinsprang-problematikken til forhandler sånn at det i det minste er rapportert som et problem.
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

Klykken

Er litt over gjennomsnittet her også, med forvaskkjemikaler, skumlanse, flere bøtter med skittsamler, bilnerdensvamper, hansker og såpe med god glid. Fånyttes. Panser ripes bare man puster på det... Har funnet ut at bilnerdensvamp er mest skånsom, så det er det som benyttes for det meste her.

Ser for meg at det er et lite mareritt å holde helsort bil med samme lakktype og materiale som panser strøken ja! Vurder Xpel foliering, kanskje? Den skal vistnok være litt regenerativ og ikke SÅ sensitiv mot riper.

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

koltor

Har vurdert en form for folie, men det dukket opp en (uventet) rasjonell tanke: hvorfor bruke så mye penger på en leasingbil som trolig er over pari kosmetisk ved tilbakelevering?  :police:
I worst case ser jeg for meg omlakkering av panser, men time vil sjåv.
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA