Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen ruller ujevnt / rister

Startet av shorizo, torsdag 04. oktober 2018, klokken 08:29

« forrige - neste »

shorizo

Jeg fikk min Leaf tekna levert for 2 uker siden, og har siden hatt problemet med at bilen ruller litt ujevnt, altså kjører litt "humpete". Jeg har ikke kjørt så veldig mye siden jeg fikk den og tenkte først at det kanskje bare var noe som ville gå over eller at det kunne være balansering. Etter omlegging til vinterhjul med balansering i helgen så er problemet fortsatt vedvarende. Det merkes mest ved lavere fart. Har sjekket trykket og alt annet skal være normalt. Noe som vet hva det kan være? Dette må vel være garantisak?

zbk

Skjer dette overalt eller bare på bestemte steder? Veien kan være bølgende og skape denne humpingen. Skjer det overalt der du kjører i denne hastigheten er det verdt å få sjekket.

I og med det skjer på begge hjulsett er det nok ikke dekkene i alle fall.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Trekkoppbil

I hvilke sammenhenger skjer det?
Er det når bilen er i drive, eller triller i nøytral, når du bremser, aksellererer eller svinger?

shorizo

Sitat fra: zbk på torsdag 04. oktober 2018, klokken 11:04
Skjer dette overalt eller bare på bestemte steder? Veien kan være bølgende og skape denne humpingen. Skjer det overalt der du kjører i denne hastigheten er det verdt å få sjekket.

I og med det skjer på begge hjulsett er det nok ikke dekkene i alle fall.

Det skjer overalt, selv på nyasfalterte og fine veier.

shorizo

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 04. oktober 2018, klokken 23:38
I hvilke sammenhenger skjer det?
Er det når bilen er i drive, eller triller i nøytral, når du bremser, aksellererer eller svinger?
Skjer ved vanlig kjøring, rett strekning, sving, lave hastigheter osv. Har prøvd å finne ledig tid hos BNH for service men de har ingen ledig tid før 25. oktober. er det forsvarlig å kjøre denne bilen, kan problemet bli verre ved videre bruk?

Trond.m

#5
Hvis problemet forverres blir det vel bare lettere å finne feilen  ;)

Jeg ville definitivt brukt bilen som normalt inntil du får time til service. Du kan jo for ordens skyld snakke med verkstedet. Hvis ikke bilen er kjørbar så må de vel skaffe deg en erstatningsbil ?

Hvis det blir så ille at plombene i tenna faller ut og du må bruke nyrebelte ville jeg nok stoppet  :D

Joltus

Bare å kjøre, såfremt du er 100% sikker på at du ikke har smelt hardt i en fortauskant eller annet som evt. skal kunne forklare at noe er blitt skeivt/ødelagt....

Vidar Andre Paulsen


snhansen

Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Jeg reagerte veldig på det da jeg fikk min bil, den rister som om dekkene ikke er helt runde. Det er spesielt når jeg setter meg inn og kjører Leafen etter jeg har kjørt min andre bil, da merker jeg det veldig godt. Så går det seg liksom til etter noen km. Det er helt snålt, men jeg kjenner ristingen veldig godt, men andre som sitter på skjønner ikke hva jeg snakker om... Litt følelsen av at bilen er liten og stumpete.
Jeg har sjekket alt mulig, byttet dekk, sjekket bremseskiver etc, men det er bare sånn bilen er virker det som.  Det positive er at det går seg til etter noen km med tilvenning og da er den en drøm å kjøre ;-)
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

shorizo

Sitat fra: snhansen på lørdag 06. oktober 2018, klokken 20:06
Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Jeg reagerte veldig på det da jeg fikk min bil, den rister som om dekkene ikke er helt runde. Det er spesielt når jeg setter meg inn og kjører Leafen etter jeg har kjørt min andre bil, da merker jeg det veldig godt. Så går det seg liksom til etter noen km. Det er helt snålt, men jeg kjenner ristingen veldig godt, men andre som sitter på skjønner ikke hva jeg snakker om... Litt følelsen av at bilen er liten og stumpete.
Jeg har sjekket alt mulig, byttet dekk, sjekket bremseskiver etc, men det er bare sånn bilen er virker det som.  Det positive er at det går seg til etter noen km med tilvenning og da er den en drøm å kjøre ;-)

Det er rett som du forklarer og jeg fikk sjekket bilen hos verksted bare for å være sikker. Der ble den sjekket av to mekanikere og ingen av dem kunne finne noen feil. Så det er vel bare sånn den skal rulle antar jeg. Får håpe den går seg til etter hvert :)

shorizo

Sitat fra: Joltus på fredag 05. oktober 2018, klokken 12:49
Bare å kjøre, såfremt du er 100% sikker på at du ikke har smelt hardt i en fortauskant eller annet som evt. skal kunne forklare at noe er blitt skeivt/ødelagt....

Har heldigvis ikke smelt den i fortau eller gjort noe annet som skulle forklare noen skade. Jeg får bare kjøre videre og håpe det går seg til.

Joltus

Men er litt rart. I vår bil er det nada vibrasjoner. Tvert om. Mye mindre enn eg er vant med. Men er første elbil selv om eg har prøvd flere andre som hvertfall ikke ristet mindre enn vår.

Njål

Hei, jeg har også samme problem men min Tekna. Fikk bilen for ca 4 uker siden. Merket en liten vibrasjon allerede da jeg hentet bilen på mottaket i Røyken. Tenkte ikke så mye over det, annet enn at jeg 2 dager senere skulle få på nye felger med nye vinterdekk, og at det ville gjøre susen - helt feil!

Vibrasjonen ble ikke borte, så jeg klagde til dekk leverandøren. De tok dekkene av felgen, sjekket alt, satte på igjen og avbalanserte på nytt. Vibrasjonen ble ikke borte med det heller, så vi ble enige å teste med en annen type dekk, så full bytteprosess en gang til. Vibrasjonen gav seg ikke, så vi gjorde enda et dekkbytte på samme felg. Noe bedre ble det, men vibrasjonen ble ikke borte. Ble da enige om å bytte både felg og dekk, gikk ned fra 17" til 16". Har nå kjørt med dette i ca 1 uke, og fremdeles kommer vibrasjonen, alt fra 20-30 km/t og oppover. Kjenner det også i små dumper eller når jeg kjører over små kanter, høres/kjennes som om foringer til opphenget er slitt/slarkete, hvilket selvsagt er umulig på en splitter ny bil.

Har testet 2 andre identiske Leaf, en med 17" vinter og en med 16" vinter, ingen vibrasjon og alt er akkurat som det skal være. Dette er virkelig frustrerende og irriterende, og jeg er helt sikker på at det ikke er hjulene, men noe med selve bilen.

Pratet i går med selger på BNH i Oslo, som anbefalte å ta kontakt med servicesenteret idag for å sette opp kontrolltime. En ting er helt sikkert, og det er at det ikke skal være sånn. Oppdaterer så snart jeg vet mer!

shorizo

Din situasjon høres ganske lik ut som min så jeg er veldig nysgjerrig på om du har fått løst problemet etter kontrolltime. Jeg har fortsatt samme problem, vibrasjonen føles kraftigere i lavere fart hos meg. Føles som vibrasjonen kommer fra venstre side hos meg. Jeg er ganske frustrert, fordi dette går veldig utover kjøreopplevelse og komforten. Har også kjørt andre Leafer der dette ikke er problem. Håper verkstedet denne gangen klarer å finne noe problem. Jeg tror faktisk ikke at de sist gang tok den inn til verksted og sjekket bilen, men at mekanikerene bare kjørte bilen par meter og konkluderte med at alt var i orden.

Sitat fra: Njål på fredag 26. oktober 2018, klokken 09:15
Hei, jeg har også samme problem men min Tekna. Fikk bilen for ca 4 uker siden. Merket en liten vibrasjon allerede da jeg hentet bilen på mottaket i Røyken. Tenkte ikke så mye over det, annet enn at jeg 2 dager senere skulle få på nye felger med nye vinterdekk, og at det ville gjøre susen - helt feil!

Vibrasjonen ble ikke borte, så jeg klagde til dekk leverandøren. De tok dekkene av felgen, sjekket alt, satte på igjen og avbalanserte på nytt. Vibrasjonen ble ikke borte med det heller, så vi ble enige å teste med en annen type dekk, så full bytteprosess en gang til. Vibrasjonen gav seg ikke, så vi gjorde enda et dekkbytte på samme felg. Noe bedre ble det, men vibrasjonen ble ikke borte. Ble da enige om å bytte både felg og dekk, gikk ned fra 17" til 16". Har nå kjørt med dette i ca 1 uke, og fremdeles kommer vibrasjonen, alt fra 20-30 km/t og oppover. Kjenner det også i små dumper eller når jeg kjører over små kanter, høres/kjennes som om foringer til opphenget er slitt/slarkete, hvilket selvsagt er umulig på en splitter ny bil.

Har testet 2 andre identiske Leaf, en med 17" vinter og en med 16" vinter, ingen vibrasjon og alt er akkurat som det skal være. Dette er virkelig frustrerende og irriterende, og jeg er helt sikker på at det ikke er hjulene, men noe med selve bilen.

Pratet i går med selger på BNH i Oslo, som anbefalte å ta kontakt med servicesenteret idag for å sette opp kontrolltime. En ting er helt sikkert, og det er at det ikke skal være sånn. Oppdaterer så snart jeg vet mer!

Njål

Sitat fra: Njål på fredag 26. oktober 2018, klokken 09:15
Hei, jeg har også samme problem men min Tekna. Fikk bilen for ca 4 uker siden. Merket en liten vibrasjon allerede da jeg hentet bilen på mottaket i Røyken. Tenkte ikke så mye over det, annet enn at jeg 2 dager senere skulle få på nye felger med nye vinterdekk, og at det ville gjøre susen - helt feil!

Vibrasjonen ble ikke borte, så jeg klagde til dekk leverandøren. De tok dekkene av felgen, sjekket alt, satte på igjen og avbalanserte på nytt. Vibrasjonen ble ikke borte med det heller, så vi ble enige å teste med en annen type dekk, så full bytteprosess en gang til. Vibrasjonen gav seg ikke, så vi gjorde enda et dekkbytte på samme felg. Noe bedre ble det, men vibrasjonen ble ikke borte. Ble da enige om å bytte både felg og dekk, gikk ned fra 17" til 16". Har nå kjørt med dette i ca 1 uke, og fremdeles kommer vibrasjonen, alt fra 20-30 km/t og oppover. Kjenner det også i små dumper eller når jeg kjører over små kanter, høres/kjennes som om foringer til opphenget er slitt/slarkete, hvilket selvsagt er umulig på en splitter ny bil.

Har testet 2 andre identiske Leaf, en med 17" vinter og en med 16" vinter, ingen vibrasjon og alt er akkurat som det skal være. Dette er virkelig frustrerende og irriterende, og jeg er helt sikker på at det ikke er hjulene, men noe med selve bilen.

Pratet i går med selger på BNH i Oslo, som anbefalte å ta kontakt med servicesenteret idag for å sette opp kontrolltime. En ting er helt sikkert, og det er at det ikke skal være sånn. Oppdaterer så snart jeg vet mer!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA