Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken e-tron-kunde er du?

Startet av Crown, onsdag 03. oktober 2018, klokken 18:20

« forrige - neste »

Crown

Jeg innbiller meg at Audi med e-tron kommer til å få en masse kunder utenom de rene Audi-entusiastene. Dette er kunder som har ventet på en familie-elbil fra et etablert merke, med god plass, 4WD, hengerfeste med grei hengervekt, og mulighet for takboks. De henger seg på den første og beste bilen der, som "tilfeldigvis" ble Audi. Jaguar var litt før, men i-Pace har for laber hengervekt samt man er litt usikker på hvordan forhandlernettverket vil takle en plutselig mangedobling i kundemassen.

Disse kundene er _egentlig_ ikke så interessert i masse fancy utstyr, status eller hvor deilige knappene er å beføle, eller om bilen bruker 5 eller 8 sekunder 0-100, og har nok i utgangspunktet tenkt å bestille billigst mulig versjon som har det mest nødvendige av utstyr.

Selv tilhører jeg nok den kategorien som har ventet på en stor stv-aktig bil med 4WD, hengerfeste og ikke måkevinger, men jeg ser samtidig at jeg antagelig, og lettere vantro over hva som ikke er standard i Audi, må koste på meg en helt haug med utstyrspakker for å få minimumsutstyret som jeg har blitt vant til å ha fra den billige Hyundaien jeg kjører nå (Ioniq). Det gjelder f.eks. ACC, 12-veis  el-skinnseter m/ventilasjon og minne, og en masse med sikkerhetsutstyr. Samtidig er det jo veldig lett å bli fristet til mye mer når utstyrslisten først foreligger :)

Det blir spennende å se fremover!
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Amatøren

 :+1:

Har hatt Audi, men "konvertert" til Volkswagen.

Har savnet merket, men "kostet mer enn det smaker". Derimot, ja, endelig stor bil med bagasjeplass som er elektrisk.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Trond.m

Har hatt mange Audi A4 og A6 tidlig på 2000-tallet, men gikk over til Mercedes og BMW. Har hatt de fleste elbiler som er på markedet (bortsett fra Amerikansk bil..Tesla). Ønsker en moderat utstyrt elektrisk 4WD med premium kvalitet bygget i Europa. Egentlig er bilen alt for stor for oss (2 voksne), så jeg er usikker på om jeg er interessert i å kjøpe bil til 800.000.

Carkub

+1 . vurderer minimum av utstyr, men er redd man blir «tvunget» til å legge på endel for å få det som  anses som minimum hos flere andre.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Sverre Grevskott

Jeg er nok litt slik som trådstarter, skal ha endel utstyr, men ikke nødvendigvis anlegg til 80k, fullskinn til 120k, nightvision, Laserlys osv (ref priser på Q7). Men jeg skal nok ha teknikk pakke, komfort pakke (om det er tilgjengelig) og styreassist pakke (r) + hengerfeste og panoramatak.
Har pr i dag en 10 år gammel BMW 5 -serie som har comfort seter, største navi, HUD mm, så kommer nok ikke til å gå ned i utstyr fra den bilen.
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

pberg

Jeg er helt klart i første kategori. Trenger stor bil som kan gjøre "alt", men vil ikke ha Tesla. BMW har ikke noe alternativ enda, så da blir det Audi som jeg egentlig bare tenker på som et kjøretøy. Ingen stor entusiasme for merket.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Pingle

Sitat fra: Crown på onsdag 03. oktober 2018, klokken 18:20
Jeg innbiller meg at Audi med e-tron kommer til å få en masse kunder utenom de rene Audi-entusiastene. Dette er kunder som har ventet på en familie-elbil fra et etablert merke, med god plass, 4WD, hengerfeste med grei hengervekt, og mulighet for takboks.

Prøver å erstatte en Passat 4wd med en minst like praktisk elbil.
Vi er på vei ut av småbarnsfasen, og nøt å dra på ferie uten vogner og bæremeis i sommer, men måtte ha takboks og 4 sykler. Satser på at takboksen kan erstattes med kano/kajakker med tiden.
Vi kjører lite (godt under 8000 km/år), har gang/sykkelavstand til jobb, sykler ofte, også for å gjøre helgehandel, og det er antagelig mer miljøvennlig å beholde dieselbrenneren vår med nåværende kjøring. Vi regner med at større barn betyr mer kjøring, og at det blir mer turer i helgene fremover, men siden vi er bundet opp mange helger (jobb og andre plikter) er det ikke vi som legger ut e-tron for salg med kjørelengde 50k om to år.

Jeg elsket Tesla, både bilene og filosofien med supercharger og annen infrastruktur-oppbygging, og skulle ha det frem til selger fortalte at jeg ikke trengte både takboks og krok.
Jeg kunne valgt S eller X om de hadde hatt både krok og takboksmulighet, men nå ser det ut til at det kan bli Etron, siden den (antagelig) er like romslig som passaten, og god nok mtp rekkevidde.
Jaguar ipace, etron sportback og ev nykommere er plan B.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Kåre Knatten

#7
Var klar for en A4 Allroad hybrid for 4 år siden. Denne bilen kom aldri. Da jeg ikke ser noe grunn for å kjøpe andre biler enn Audi, har hatt Audi de siste 20-25 år og er meget godt fornøyd både med bil og service-apparatet. Interessen falt derfor på e-tron, da jeg er interessert i nye energiformer til fremdrift og har behov for quattro. Har ikke ensidig krav til stasj, men ønsker kameraspeil (pga redusert bredde), tilhengerfeste, alcantara, litt bra lyd og sikkert mye mer. Budsjett max kr 850000,-

samotholt

Her skal 2001-mod. A6 Allroad (2,7T) skiftes ut. Super bil.

E-tron er jo i samme gate, selv om litt mer lik Allroad hadde passet bedre (og sikkert også gitt bedre rekkevidde).

Nå har vi ikke helt bestemt om e-tron blir kjøpt, det kan også være aktuelt med Model 3 om denne får luftfjæring og hengerfeste. Den vil i så fall gi vesentlig bedre rekkevidde.

Resultatet her i gården kan godt bli at vi sitter med Model S og/eller Model 3 og/eller en e-tron. Model S er nok best egnet på litt lengre kjøring - og har fantastisk bagasjeplass. E-tron blir i denne sammenhengen "traktoren"  ;)
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Helidoc

Familien har alltid hatt en eller annen VW (fra 66 boble til dagens e-Golf) og 25 år i Mercedes, men ennå ikke Audi. Tesla S og X har vært en behagelig erfaring, men den amerikanske byggekvaliteten er langt fra Premium..
Mener at Audi har laget en ny bil som går utenpå alt annet av elbiler både i teknikk og design. Og en solid og seriøs importør og forhandler som står bak.
Derfor blir det greit å gå "all in" i bekjentskapet med Audi. Håper på utstyrspakker som er fornuftig priset og ikke bare plukkliste med utstyr, for det blir fort dyrt.
Endelig en stor familie-el-SUV som viderefører den tyske grundigheten og sans for lekre funksjonelle detaljer. Føler meg allerede "hjemme" med de 4 ringene.
VW e-Golf 2015
VW e-Golf 2017
Audi e-tron 55 quattro 2019 (kommer i mai)
TMX 90D 2016 solgt :-)
VW Alltrack med juksediesel 2012 - backupbilen

Polo

Jeg vurderte Tesla S ved forrige bilkjøp for 4 år siden, men havnet på tysk premium. Hadde i utgangspunkt lyst på elbil, men ble skuffet over Teslas interiørkvalitet og byggkvalitet. Konstaterer at det ikke har endret seg mye på 4 1/2 år.  Orker ikke stadige reklamasjonssaker på en bil til 800'. Vurderer nå etron, eqc og i-pace. Størst bagasjerom, forhandler i nærheten og batterikapasitet gjør at jeg nok havner på etron.

Imagine

#11
Vi er et par i 30 årene hvor jeg er bilinteressert og har pr i dag 4 biler, 3 av de nyere entusiastbiler fra England og Tyskland med store V6, V8 og Bokser6 bensinmotorer, og en liten i3s elbil. Vi bruker bil en del i møtevirksomhet begge to i jobbsammenheng og tar aldri kollektivt. I3 blir overraskende mye brukt da vi kjører en del i bommen og parkerer ofte rundt omkring i Oslo. Elbil er utrolig lettvint.

Liker nok best britiske biler og Jaguar, og tyske biler fra Porsche, Mercedes og tildels BMW og har hatt mest biler fra de merkene. Men når man har hatt gromme bilmodeller med store motorer hvor ingen har vært diesel, kun bensinutgaver, så roer man seg litt og kan gjerne kjøre en mer annonym Audi E-tron om den innfrir på rekkevidde og pris. Hvis ikke blir det å vente litt til og heller kjøpe en nyere brukt bensinbil til før jeg går for «neste generasjon elbil».

Har dessuten ikke falt for Tesla Model S nok til å kjøpe en, som jeg faktisk har vurdert nøye og prøvd flere ganger. Vill aks i P100D (raskeste bil jeg har kjørt tro?) men bilen er ikke kvalitet nok for meg på komfort, opplevd kvalitet eller seter. Er nok bedre vant enn det. Prøv å stenge døren på en Model S og ta opp lyden...jeg forventer mer av en bil rett og slett. Men Tesla skal ha kred for innføring av elbiler og å påvirke de sndre produsentene til å komme med sine utgaver.

Vurderte også I-Pace og man kan enkelt kjøpe en ny en fra finn.no nå. Men den har ikke truffet meg så godt at jeg har gått for den enda. Har prøvekjørt og liker I-Pace godt. Men litt stiv over fartshumper, skuffende rekkevidde og litt uvant betjening på både ratt og touch screen. Vi nok se an E-tron først. Og jeg har det ikke travelt.

Har faktisk aldri hatt en eneste Audi enda, så jeg kommer «utenfra». Det er kanskje på tide å prøve det også, og jeg liker Audi E-tron så langt og står på tidlig 200-plass. Kanskje blir E-tron min første ordentlige hverdags-elbil? :)

Blade Runner

Bryr meg ikke så mye om merke og er ikke spesielt bilinteressert. Har eid både VW, Skoda, Audi og BMW. Like forøyd med alle merkene egentlig. Alle har hatt god kvalitet og levert det de skal i forhold til prisen.

Jeg trenger et fremkomstmiddel med god rekkevidde og bagasjeplass, takrails, hengerfeste og 4x4. Tesla har vært på radaren, men er ikke aktuelt pga. kvalitet. Igjen, jeg er ikke så bilinteressert, trenger bare noe som fungerer.

Skal bytte bil i 2019, har ikke tid til å vente på EL alternativene som kommer i 2020/2021.

e-Stig

Har hatt både A6 og A4 tidligere. Nå har vi en A3 sportsedan som vi er kjempefornøyd med. Skrev oss på liste for over et år siden og har i mellomtiden kjøpt e-Golf så nå må vi seriøst telle på knappene om vi trenger en SUV/Allroad. Egentlig er e-Tron litt for stor så vi kommer til å hale ut tiden så lenge vi kan og se hva som kommer som nummer 2 og 3 fra Audi.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Kåre Knatten

Etter hva som er promotert fra Audi, vil modell nr 2 og 3, være veldig sportslige versjoner. Sportsback i 2019 og en GT versjon i 2020. Disse er nok i hovedsak beregnet for andre markeder enn Norge. "Ubrukelige" biler etter mitt behov, som skal ha en bruksbil/hyttebil, med hovedvekt på hytte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA