Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Servostyring - varierende tyngde på styring

Startet av Klykken, onsdag 03. oktober 2018, klokken 12:52

« forrige - neste »

Klykken

Opplevde på en liten kjøretur i dag at ratt og tyngde på ratt varierte veldig. Var tung å ratte til tider - det kom og gikk og var meget uvant og merkelig. Er det elektrisk servo på denne, eller er det noe hydraulikkbasert? Kunne ikke se noe oljeflekker under bilen, så tror ikke det er noen lekkasjer, i alle fall ikke synlig. Frykter at noe er ganske så galt for det kjentes ut som jeg hadde punktert (noe jeg ikke hadde), og rattet rettet seg ikke opp hvis jeg slapp det.

Noen som vet om det er servopumpe på denne, eller elektrisk? Evt tips om hva jeg kan gjøre selv (har 0 teknisk innsikt og 59 tommeltotter).

EDIT:
Trolig en software bug. Uansett ikke heldig, for dette var direkte j*vlig.
http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?t=5065
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

Var på andre service i starten av juni i år. Aner ikke om det ble gjort noe med software, dog...
Har sendt epost til forhandler og opplyst om mine opplevelser, og spurt om det er noe som burde vært oppdatert. Samt forklart at jeg tar kontakt med BMW Roadside Assistance om problemet vedvarer og at jeg ikke tar sjansen på å kjøre den før problemet er fikset.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

Var forøvrig ingen problemer med neste kjøretur, så sikkert en softwarebug, dette.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Sitat fra: Klykken på onsdag 03. oktober 2018, klokken 21:17
Var forøvrig ingen problemer med neste kjøretur, så sikkert en softwarebug, dette.

Så du tok sjansen...eller var det BMW som sa den var good to go ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

#5
Tok sjansen ja, etter å ha lest litt på nett. Måtte jo komme meg hjem fra jobb. :p
BMW har jeg ikke fått svar fra, og forventer heller ikke å få det. Forhandler gir aldri lyd fra seg med mindre det er en konkret bestilling på noe, etter min erfaring med dem. Men sender likevel for å ha en "logg på det" i fall det blir noe.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sungrazer

Jeg har opplevd noe lignende ved noen anledninger på min 2018 LCI. Første gang trodde jeg at jeg hadde punktert høyre forhjul fordi bilen "dro" til høyre, og var tung på rattet. Stoppet bilen, gikk ut for å sjekke. Så normalt ut. Satte meg inn og kjørte et stykke. Problemet var borte. Tenkte ikke mer over det, også skjedde det igjen. Samme forhold.

Da bestilte jeg time på verksted og mens jeg ventet på time skjedde det igjen. Nøyaktig samme situasjon som tidligere. Så jeg valgte å kjøre videre og opp til over 60 km/t. Da forsvant problemet. Det skjedde enda en gang, og denne gangen valgte jeg forsøkte jeg å skru på og av igjen lane-assist manuelt på rattet. Vipps så forsvant problemet. Ut fra dette tror jeg det har noe med lane-assist å gjøre, men verkstedet klarte ikke å gjenskape problemet og det var heller ingen feilmeldinger på datamaskinen i bilen. Verkstedet var verken enig eller uenig i min antakelse, men konsulenten mente det kunne hende det hadde noe med det å gjøre uten at de fant feil. De skulle uansett rapportere det videre innover i systemet.

Det oppleves ikke på noen måte skummelt, bare ubehagelig og det er ikke slik at bilen svinger av veien. Nå skal det sies at jeg ikke har opplevd det igjen etter at jeg var på verksted så det kan være at noe har blitt "resatt" uten at de har funnet en feil.

Du kan forsøke å skru på og av lane-assist (selv om du ikke er på motorvei) om du opplever det igjen for å se om problemet forsvinner. Jeg setter pris på om du gir en tilbakemelding i såfall. Er vi flere som opplever det samme kan det være noe mer enn bare en enslig svale ;)



2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Klykken

Jeg har ikke lane assist eller AAC. Kun vanlig CC uten kamera.
Jeg tipper det er en sensor i rattstammen som skal registrere rattutslag som gir feil/varierende signal - som "viking79" sier i forumlinken fra "mybmwi3.com".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Skjedde med min 2018 LCI i dag. Tung på rattet, og dro til en side. Rettet seg ved å slå bilen av og på.

Klykken

Har ikke opplevd det fler ganger. Fikk forøvrig telefon fra forhandler ca en uke etter hendelsen hvor de spurte ut litt og om det var vedvarende. De skulle ta en sjekk ved neste service.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sungrazer

#10
Jeg har også opplevd dette en håndfull ganger. Stort sett hver gang det har skjedd er det når jeg har startet bilen om morgenen. Kjørt noen hundre meter. Stoppet ved å sette bilen i park, åpne døren, gå ut, sette meg inn igjen (kastet søppel), deretter trykke inn brems og deretter start knappen.

Første gang det skjedde tenkte jeg ikke videre over det, annet enn at jeg trodde jeg hadde punktert. Stoppet og sjekket og satte meg inn igjen, problemet borte.

De påfølgende gangene har jeg forsøkt å forstå hva som skjer og jeg mistenker at det har med lane-assist å gjøre. Så jeg har kjørt bilen opp til 60, skrudd på ACC og deretter lane-assist, og problemet har "forsvunnet" og bilen oppfører seg normalt igjen.

Jeg har hatt bilen inne på verksted uten at de har klart å replikere feilen, og heller ikke funnet noen feilkoder i bilen.

Tyder på en eller annen software-bug, og det er fint om flere rapporterer til verksted slik at det kan opprettes en sak på dette hos BMW.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Ferry

Den situasjonen der, Sungrazer, kan ligne litt på hva som skjedde i min bil. Begynte kjøring, men stoppet etter noen meter for å ta av jakka. Da kom symptomet. Er ikke 100% sikker på hva som ble aktivert av pedaler, knapper, sikkerhetssele etc. Burde kanskje kunne framprovoseres med utgangspunkt i våre observasjoner?

Sungrazer

Ja, det kan hende. Jeg fortalte verkstedet nøyaktig hva jeg hadde gjort, men de klarte ikke å fremprovosere. Beste måtte vel være om man klarte å kjøre med bilen slik helt til verkstedet og få de til å lese av feilkoder etc. mens bilen er på og problemet fortsatt er tilstede. Ikke like lett i praksis...
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

PionerThink

Bumper denne da vi også hadde en opplevelse med vår 2014-modell tidligere i uka!
Startet opp og kjørte et stykke før jeg stoppet opp og skulle sende en SMS. Når jeg da startet igjen så var det som beskrevet over at den var tung på rattet og dro mot en side. Jeg trodde også jeg hadde punktert, men sjekket dekktrykkene på skjermen og stoppet også opp igjen på et buss-stopp og kjente at den funket normalt under stillstand, så da fikk jeg bare komme meg hjem i hvertfall!
Plutselig skulle fruen ut en tur ganske sent, og jaggu kom ikke hun også inn og spurte om det var noe galt med styringen på bilen ???
Så det forsvant ikke med en start/stopp, men først dagen etter var det borte igjen for vår del ::)
Merkelige greier!
Noen andre som har hatt lignende opplevelser igjen etter å ha vært på verksted og fått det sjekket? Eller har BMW en "fix" på det?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Klykken

De sjekket vår bil et halvår etter denne opplevelsen. Skjedd kun én gang, og de kunne ikke se noe galt ved inspeksjon i alle fall. Usikker på om det er logger i bilen som kan undersøkes i tillegg... De oppdaterte software til nyeste også.

De ba meg ta kontakt med en gang hvis det skjedde igjen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA