Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fortsatt i3 , 4 år og snart 100’km

Startet av 02jan, søndag 30. september 2018, klokken 22:31

« forrige - neste »

Klykken

Trenger ikke sette bilen i N.
Min har straks rundet 80000km, og kun skiftet klosser fremme. Bilen gikk gjennom EU for noen mnd siden, og eneste de anmerket var at klosser fremme snart ville være utslitt. Fikk disse byttet i juli.
Kjører i Trøndelag, og det saltes litt her, men ikke mye. Bruker ikke noen spesielle rutiner for å holde skivene "blanke". Eneste er at jeg vasker bilene jevnt og trutt. Dvs 2-3 ganger i måneden, og har tro på at dette er med på å holde saltet godt unna.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Hrklev

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 31. oktober 2018, klokken 06:52
Satte bilen i N og bremset for et år siden, men så fikk jeg nye software på service i fjor og etter dette har den holdt skivene bak rene uten at jeg trenger å bruke nevnte triks.

Har du noe mer info om dette? Er det lagt inn rutine i SW for å "pusse" skivene? Når var det isåfall dette kom?

JorgenM

i3 har alltid hatt den funksjonen, men det har kanskje kommet en forbedring nå?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

moonbuggy

For oss som mekker selv, er det greit med relevant  info:
Ifølge denne skal både skiver og klosser byttes bak om klossene er slitt og skivene OK...
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/i01-i3-hat_201410/repair-manuals/34-brakes/34-21-rear-wheel-brakes/1VnXpMXMar
Greit å vite, selv om i praksis skivene ruster antagelig oftere bak, enn at klossene slites ned...

jaxry

Har nå kjørt ca. 103k siden august 2014. Det ble bemerket på 60k service at bakbremsene burde byttes pga rust, til en pris på 6800 om jeg ikke husker feil. Merket ingen nedsatt bremseeffekt, bare litt ulyd fra skivene bak pga rusten. Byttet selv nå før første EU-kontroll. 1700,- og 2 timer. De gamle skivene var rustne, men ikke betydelig slitt, klossene hadde igjen 60-70% av belegg. Bilen varsler nå første bremsebytte foran om ca. 2k km.
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Ingeniøren

#35
Sitat fra: Hrklev på onsdag 31. oktober 2018, klokken 08:07
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 31. oktober 2018, klokken 06:52
Satte bilen i N og bremset for et år siden, men så fikk jeg nye software på service i fjor og etter dette har den holdt skivene bak rene uten at jeg trenger å bruke nevnte triks.

Har du noe mer info om dette? Er det lagt inn rutine i SW for å "pusse" skivene? Når var det isåfall dette kom?

Jeg merket i alle fall at biler begynte å bremse bak når jeg gikk av gassen i en utforbakke. Høres lettes når man har vasket bilen hjemme og satt den i garasje slik at skivene får litt overflate rust og det skaper bak. Markant forskjell fra tidligere for min del. Programvaren min er versjonen der bilen sier fra om du forsøker å kjøre avsted med ladeluken åpen, uten kabel.

Nei, man trenger ikke sette i N, men har en bakke hjemmefra og ruller raskt opp i bra fart når den står i N, og da blir effekten desto bedre...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Blodstrupmoen

Mye av forskjellen skyldes nok kjørestil, og det er nok forskjellig oppfatning av hva det vil si å bremse hardt/kraftig.
BMW i3 94Ah
BMW 118d E87
Porsche 911 Turbo
Alfa Romeo 1750 GTV

DieselVegard

De fleste BMWer har en funksjon der de legger klossene litt inntil første gang du går av gassen etter du har startet å kjøre.
Min bil har gått 112' nå, jeg har byttet skiver/klosser foran pga. rust, ikke slitasje, men bakbremsene er fremdeles "bra".
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

pberg

Litt interessant å se forskjellen mellom frem- og bakside på disse skivene:Du kan ikke vise dette vedlegget.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

pberg

Samme bak, egentlig.

Vet ikke helt hvordan dette forumet formaterer bilder, men det ble litt rart med det første innlegget.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Ingeniøren

Har vel noe med å gjøre at stempelet sitter på utsiden og trykk mot baksiden kommer som et resultat av press på innsiden. Ved dobbeltvirkende stempler vil du se noe helt annet, ala utside-utseende på begge sider. Funker godt nok og er billigere.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

pberg

Nei, stempelet sitter på innsiden, som på de aller fleste biler. Kan det være slik at de tørker fortere på utsiden, siden innsiden er skjermet av bremseskjoldet?

Ulempen med dobbeltstemplede calipere er jo at det er dobbelt så mye som kan gå galt, og at de bygger mye mer utover mot felgene. Men at det er bedre i noen sammenhenger, som f.eks. på sportsbiler og store, tunge biler som trenger mye bremser er jo klart. Spesielt når en skal ha fire eller fler stempler og digre klosser.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Ingeniøren

Sitat fra: pberg på mandag 05. november 2018, klokken 07:35
Nei, stempelet sitter på innsiden, som på de aller fleste biler. Kan det være slik at de tørker fortere på utsiden, siden innsiden er skjermet av bremseskjoldet?

Ulempen med dobbeltstemplede calipere er jo at det er dobbelt så mye som kan gå galt, og at de bygger mye mer utover mot felgene. Men at det er bedre i noen sammenhenger, som f.eks. på sportsbiler og store, tunge biler som trenger mye bremser er jo klart. Spesielt når en skal ha fire eller fler stempler og digre klosser.

He He, en stund siden jeg skrudde bil ser jeg  :o
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

02jan

Mine skiver så slik ut også etter ca 3 år, grei utvendig, gravrust innside.

Ja stempel på kun en side, og mulig litt svak bremsing i starten som Elbilist ga grunnlag for rust.

Men veldig enkelt å bytte til nye skiver ,lav pris ,  blir også nye skiver ved neste klosse bytte.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

pberg

Ja, jobben er veldig enkel, tok ikke kanskje 2t totalt i bedagelig tempo inklusivt jekking, og nøye innsmøring av alle detaljer med rett stuff. Det er en fordel å kjøpe nye bolter til å feste skivene med da disse kan bli vanskelige å få av neste gang. Bruker også litt anti-seeze på disse av nettopp samme grunn. En ting en kan merke seg er at en trenger pipe for utvendig torx for å løsne caliperene fra navet. Litt usikker, men enten E18 eller E20 tror jeg det var. Og det er greit å ha en smal 18mm fastnøkkel foran til glidestemplene.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA