Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fortsatt i3 , 4 år og snart 100’km

Startet av 02jan, søndag 30. september 2018, klokken 22:31

« forrige - neste »

02jan

Hadde en opprinnelig plan om å selge min i3 , før batterigaranti gikk ut.

Nå etter drøyt 4 år, så har jeg passert 97.000 km, så annonse ble laget i helgen, men etter protester fra samboer, kom jeg på bedre tanker.

Bilen har og er fornøyd med  og lar garanti være garanti, på et tidspunkt skal jeg henge batteriet i garasjen og sette i et 94 eller 120. Kjører like langt son da bilen var ny.

Utrolig nok føles den like tight og stram som ny, litt steinsprut har kommet , ellers har jeg de samme sommerdekkene ( hadde jeg ikke vist bedre , kunne jeg brukt de neste sesong også.

Det jeg har savnet er festeordning til stativ på tak eller bakluke, har laget meg et solid system til bakluke , hvor jeg kan feste sykkel og skipose. Når bilgaranti går ut i 2019 vil jeg koble på lysplate + noen andre praktiske modifiseringer.

Skulle jeg få velge , modell for i3 , så har jeg hele tiden ønsket at det kon en i3x utgave ( liten røff crossover ), nå har hundai lansert sin kona med tilsynelatende succses. I3 har gått motsatt vei , og velger mere sport/senking.  I mellomtiden sjekker jeg mulighet til å få på AT hjul på min i3.

Bilde 1 er fra dag 1 i 2014, de andre er nå.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Jarv!s

Tror mange deler samme oppfatning som deg, at i3 er en suveren bil. Altså den er over gjennomsnittet god å kjøre, kvalitetsfølelse mm.

Jeg er i en fase hvor vi går fra 3 personer til 4 nå, og vurderer utbytte av min i3 til noe "større". en Kia Niro eller Kona. Men likevell, er jeg fryktelig i tvil, da jeg bare har gode ting å si om min i3! Det er en flott bil, generelt lite feil og en veldig god bil å kjøre! Etter at BMW nå lanserte bil med litt lenger rekkevidde og noen små gimmicks, fikk jeg veldig lyst å bestille denne..

Jeg har kjørt 22.000km siden februar med min i3 og smiler fortsatt når jeg setter meg i bilen! Eneste jeg uroer meg for er plass for et barnesete til nyfødt, bak sjåføren på 185cm
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Klykken

Har hatt vår i 4,5år nå og kjørt ca 78.000km. Godt fornøyd med bilen, men ikke like fornøyd med forhandler. Hadde en tanke om å skifte ut denne til fordel for en Tesla Model 3, men behovet er ikke der annet enn at det er "kult med noe nytt". Så kansellerte reservasjonen og kjøper heller brukt hvis behovet endrer seg.

Men i3en er likevel årsaken til at vi solgte vår siste fossil og gikk for en elbil med litt bedre rekkevidde for de litt lengre turene, og 4x4 fordi sambo nekter å kjøre noe annet på vinteren. Sambo kjører nå Tesla med smil om munnen, og ikke minst VARM BIL hun også. :p
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorgenM

Kjempefornøyde med i3'n etter 3 år så langt vi også, men behovet for 5-seter pga 3 barn gjør at den ryker ut så fort et bra nok alternativ dukker opp, aller helst fra BMW da jeg sliter med å føle meg "hjemme" i andre merker. Det har blitt slik at jeg liker i3'n langt bedre enn vår Model S.

i3 er den bilen vi har hatt lengst og siden 2015 har den kostet oss totalt kroner NULL i reparasjoner, bortsett fra serviceavtalen som kostet ca 5000,- selvsagt.

Men er fortsatt ingen kjempefan av selvmordsdørene og fnyser litt på nesen når jeg ser bilen rett bakfra :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Bgk

Jeg har hatt min i3 siden juli 14 og etter 107.000 km er jeg utrolig fornøyd.
Kun vært noe småplukk som har gått på garanti, og den føles fortsatt som ny.
Men er veldig i tvil om jeg skal kjøpe ny i3 med dobbel batterikapasitet, eller gå for kia niro som har enda bedre batteri....ikke lett dette ::)

DieselVegard

Sitat fra: Jarv!s på mandag 01. oktober 2018, klokken 10:56

Jeg har kjørt 22.000km siden februar med min i3 og smiler fortsatt når jeg setter meg i bilen! Eneste jeg uroer meg for er plass for et barnesete til nyfødt, bak sjåføren på 185cm

Jeg er 180 (liker å ha setet langt bak) og har kjørt tre år nå med bakovervendt barnesete. Dette er da selvfølgelig montert bak passasjersetet. Min erfaring er at det er bedre plass i forsetet enn i en E91 og i E61.

Jeg vurderer også større bil, men KIA Kona...Aldri...
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

Jarv!s

Sitat fra: DieselVegard på onsdag 24. oktober 2018, klokken 12:26
Sitat fra: Jarv!s på mandag 01. oktober 2018, klokken 10:56

Jeg har kjørt 22.000km siden februar med min i3 og smiler fortsatt når jeg setter meg i bilen! Eneste jeg uroer meg for er plass for et barnesete til nyfødt, bak sjåføren på 185cm

Jeg er 180 (liker å ha setet langt bak) og har kjørt tre år nå med bakovervendt barnesete. Dette er da selvfølgelig montert bak passasjersetet. Min erfaring er at det er bedre plass i forsetet enn i en E91 og i E61.

Jeg vurderer også større bil, men KIA Kona...Aldri...

Har allerede en barnestol bak passasjersetet :P Men skal uansett testes! Jeg har vurdert OAE og Kia NIRO. Men det er noe med i3 som holder meg igjen. Kia Niro blir det hvis ikke ventetid er for lang.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

rmrsr

Siden tråden har sporet av (..i alle fall snart) til en bilbarnestol-tråd, har dere spesielle tips?

Jeg har sett et sete som går å vri ut 90* for enklere adkomst, men er det setet sikkert + verdt pengene?

DieselVegard

Sitat fra: rmrsr på torsdag 25. oktober 2018, klokken 14:43
Siden tråden har sporet av (..i alle fall snart) til en bilbarnestol-tråd, har dere spesielle tips?

Jeg har sett et sete som går å vri ut 90* for enklere adkomst, men er det setet sikkert + verdt pengene?
Jepp, Cybex Sirona. Eneste som funker :) (Tre års erfaring)
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

02jan

Oppgradere med skinnseter , stolene gikk rett inn. Varme i sete funger bedre en grillen i stolsetene. De blir forøvrig brukt på et annet bil prosjekt.

Sommerdekkene blir byttet ut ( fortsatt 2-3mm igjen ) 100,000km ( minus kjøring vinter ) burde være akseptabelt.

Oppgradert her til 20» 430 , som må vente til våren.

Har kun byttet klosser foran og nytt sett med vinterhjul.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

PionerThink

Sitat fra: 02jan på torsdag 25. oktober 2018, klokken 18:59
Oppgradere med skinnseter , stolene gikk rett inn. Varme i sete funger bedre en grillen i stolsetene. De blir forøvrig brukt på et annet bil prosjekt.

Kult med den oppgraderingen! Hvor mye måtte du gi for skinnsetene?
Tenker at det kan være noe å få gjort når det kommer flere flekker og stoffsetene begynner å bli slitt?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

pberg

For å dra inn tråden litt igjen, min er nå 4.5år, 85kkm. Hadde den på EU-kontroll i dag, og alt var fint, bortsett fra at alle bremseskivene hadde gravrust på innsidene. Utsidene så helt fine ut. Men heldigvis har GS bildeler 25% rabatt i dag, og uoriginale skiver og klosser, så da ble det 4k i deler for alt nytt. Greit nok.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Ferry

4k for skiver og klosser til alle hjul? Jeg betalte 4200,- for skiver og klosser foran hos Bilia..

02jan

Stolsetene = stoffsetene, prisen for seter foran og bak kom på rundt det koster med 4 nye dekk. 
Men dette er uten dør og dashbord. 

Fått nye seter (bil med lav km) , inkludert er at jeg skal bruke stoffsetene i min jeep - i3 setene har samme form, men bedre tilpasset min høyde for nakkestøtte, de er lette, tynne  , justeringsmulighetene, kan vippes frem både fører og passasjer og varme i pute og rygg. Så her er det snakk dobbelt oppgradering.

For et slikt bytte er det fordel med erfaring, både strøm utkobling, mekanismer og organisering av komponenter ut og inn.

Ang. Bremser jeg skrev kun bytte av klosser, jeg byttet skivene foran - rust inside - god pris på delene og bytte er klassisk mekanisk arbeide. Skivene bak er helt rustfrie, kjører håndbrekket en gang eller 2 i løpet  av vinter.

Neste fix er å se om sykkelstativet kan brukes for bagasje/skiposefrakt. 

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

pberg

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA