Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fasit for hjulstilling

Startet av janmb, søndag 30. september 2018, klokken 15:00

« forrige - neste »

janmb

Hei

Har noen en god fasit for hjulstilling på en P85+?

Har søkt en del, men vanskelig å få de treffene jeg leter etter i skogen av treff om hjulstillingsproblemer, skjevslitasje etc.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

RaBalder

Dette står da i håndboka/manualen til bilen.

Har tatt et skjermklipp. Men jeg har ikke sjekket om jeg har siste versjon av manualen.

Muffinman

Det finnes ingen fasit ut over original spesifikasjon. Skal man ha en "fasit" ut over det må den lages for hver bil (alle er litt forskjellige), til ethvert hjuloppsett og ethvert bruksmønster. Den originale spesifikasjonen skal ta høyde for variasjoner mellom kjøretøyene, og er et kompromiss som mellom ønskede kjøreegenskaper og dekkslitasje.

Når det er sagt, Model S har utfordringer som gjør at man kan få skjev slitasje innenfor original spesifikasjon. Det skyldes først og fremst at camber er aggressiv og ikke justerbar bak slik at man kan få kantslitasje selv om spissingen er på spec. Problemet blir større jo større og bredere felg/dekk man har. Foran ser man ofte litt kantslitasje  på D-biler. Det kan være fordi spissingen foran er satt opp for for mye forhjulstrekk (motorveihastighet), mens man i norske hastigheter i praksis har bakhjulstrekk. Da "skyves" forhjulene istedet for at de trekker, og spissingen går mot negativ istedet for å trekkes mot positiv. Foran er mitt tips å sette hjulene dønn nøytrale, dvs helt paralelle. Det har fungert på våre biler. Bak er jeg jammen ikke helt sikker. Har snakket med flere som har til dels svært avvikende camber på hhv høyre/venstre side, og aldri blir kvitt slitasje på hjulet med høyeste negative verdi.

Det finnes ettermarkedsdeler som skal redusere camberen men de ser litt spede ut og jeg er ikke så sikker på holdbarheten. Om man går for noe slikt må man sjekke om det er justeringsmonn nok på toelinken for å kompensere for lengre camberstag.

rovervest

Etter hjulstilling i august ser det ut som jeg har fått slitasje på innsiden foran, i tillegg så har felgene tatt bort i hjulopphenget på innerkanten. Jeg har på mine 70000km aldri hatt problemer med skjev slitasje før nå. ( hjulstilling utført flere ganger) Kan det tenkes at forhjul er innenfor spec, men justert helt i ytterkant av spec slik at jeg får slitasje? Er både camber og spissing justerbar foran? Har Tesla logg på alle hjulstillinger, slik at jeg kan sammenligne fra forrige justering?  2015, 70D

Muffinman

Hvilke felger har du? Om original felg tar i hjulopphenget er det vel nesten bare camberarmen man kan mistenke? I så fall tar det i på oppsiden av hjulet. Sjekk dette. Kan nesten høres ut som defekt arm, glemt å trekke til etter justering eller at et av speilene ikke var montert skikkelig på hjulet når man målte.

rovervest

Har uoriginale felger, men vinter felgen som nå er på er nyere type fra Polar, mener den har samme innpress som original felg. Denne tar ikke bort i, men sommer felg er fra Zito og den tok bort i på toppen av oppheng armen. Mulig den har noe annet innpress, men har ikke vært noe problem før siste hjulstilling. Har heller aldri vært plaget med kant slitte dekk før nå. Begge dekk sett sliter skjevt nå. Mistenker at hjulstilling ikke er bra, spesielt siden bilen kom ut med nye feil fra forrige service time. Får ta meg en prat med dem og få rettet opp i greiene.

Muffinman

Originalt innpress er 40. De vanligste Polar 19" har 35. Det skulle vel egentlig redusere muligheten for kontakt.

rovervest

Takk for gode tilbakemeldinger. Skal få sjekket camber stag nøye før ny hjulstilling. Ser at det høyre camber staget har sprikker i indre foring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA