Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

pberg

Eksempel på data fra Lyse:



Som tabell:

Lyse wrote:

Klokkeslett Forbruk i kWh Pris i kr/kWh Kostnad i kr
00:00 - 01:00 3,89 0,56 2,18
01:00 - 02:00 3,36 0,55 1,85
02:00 - 03:00 2,36 0,54 1,28
03:00 - 04:00 4,34 0,54 2,33
04:00 - 05:00 2,26 0,54 1,22
05:00 - 06:00 6,72 0,58 3,89
06:00 - 07:00 7,25 0,63 4,57
07:00 - 08:00 6,29 0,80 5,04
08:00 - 09:00 2,25 0,86 1,93
09:00 - 10:00 1,87 0,82 1,53
10:00 - 11:00 4,09 0,78 3,19
11:00 - 12:00 2,74 0,81 2,22
12:00 - 13:00 5,25 0,78 4,08
13:00 - 14:00 2,29 0,76 1,73
14:00 - 15:00 3,36 0,70 2,36
15:00 - 16:00 3,41 0,69 2,35
16:00 - 17:00 5,23 0,71 3,72
17:00 - 18:00 2,38 0,80 1,90
18:00 - 19:00 2,22 0,93 2,06
19:00 - 20:00 5,07 0,86 4,34
20:00 - 21:00 7,04 0,77 5,43
21:00 - 22:00 12,60 0,68 8,51
22:00 - 23:00 10,52 0,70 7,35
23:00 - 24:00 2,90 0,65 1,88


Her er et eksempel på forbruk hjemme uten tanke for spotpris:


Så har jeg brukt litt tid på å flytte forbruk.



Litt mer justeringer, så er vi her:



BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

amrois

Hei Pberg. Veldig interessante grafer du viser der. Kan du si noe om hvordan du fikk til endringene i forbruksmønster? Jeg skal gjøre en del ombygging av det elektriske anlegget i vårt nye hus, og vil gjerne gjøre det som kan gjøres for å legge til rette til en slik endring som du har fått til.
ID4 Pro Perf Tech

elektrolux

#722
Sjekket eget forbruksmønster fra sist døgn med tidstyring av VVB og måtte 2 år tilbake til før vi hadde slik tidstyring. Får dessverre ikke opp strømprisen på grafene mine.

Ganske utrolig hva et enkelt tiltak kan gjøre, og hva dette hadde betydd om alle monterte timer på sin VVB.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pberg

Hei, jeg har innstallert en Athom Homey til hjemmeautomasjon. Så har jeg z-wave-styrte termostater i alle gulvene jeg har varme i, samt en styrt bryter for varmtvannsbeholder.

Det jeg gjør i praksis er at kl 0500 skrur jeg opp varmen to grader på alle gulvene, slik at jeg bygger opp en liten buffer, og får litt ekstra lunk på tærne på baderommet. Så kl. 0730 setter alle termostatene i øko-mode (18 grader, i praksis av). Slik står det frem til kl. 1000, der de går til normalt. Så skrur jeg ned igjen fra 1600 til 1930.

VVBH står av mellom 0630 og 1200, samt 1600 til 2000. Har fulgt litt med på hvor fort den kommer opp til temperatur igjen, og med vårt forbruk nå for tiden så har vi alltid nok varmt vann, og tanken er i makstemp før den skur seg av for sparing igjen.

Elbilen og hybriden starter lading kl 0000, jeg har nok ladekapasitet til at det holder med god margin for å ha nok strøm på bilene.

Termostatene med z-wave koster jo ikke noe særlig mer enn termostater uten denne muligheten, så hvis du allikevel skal bytte, eller sette inn nye så er det ikke så mye å tenke på mener nå jeg.

Ellers så har jeg også litt styring av lys osv, slik at når sistemann forlater huset om morgenen så skrur lyset seg ned osv. Mye moro en kan gjøre med litt hjemmeautomasjon.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

pberg

Electrolux, hvordan regner du på besparelsen pr døgn? Det er jo ikke helt trivielt, siden prisen og forbruket varierer for time til time og døgn til døgn...
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

elektrolux

Vet at VVB er på 3 kW og varmer vannet 5t/døgn. Tar så prisdifferansen og ganger med 15kWt
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vollis47

Ser ut til at det er mye overdrivelse vedrørende betydningen av strømprisen. Riktignok var det svært dyr strøm i region Oslo om morgenen og ettermiddagen i begynnelsen av februar, men de siste to dagene har det vært marginale variasjoner over døgnet.

Men jo flere som styrer forbruket sitt bort fra morgen og ettermiddag, jo jevnere blir prisene. Selv lader jeg elbilen 2-3 ganger i uka og helst satt til å starte kl 23. Ladestrømmen setter jeg ned slik at den kan være ferdigladet til ca kl 05 - 07.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

elektrolux

Til dem som har Tibber/Easee: Må dere definere hva som er dyr og rimelig strøm?

Eller er det avanserte logoritmer som gjetter på nødvendig ladebehov og så sjekker strømprisen og selv regner ut nødvendig reduksjon i forhold til døgngjennomsnittet for når ladingen starter?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tjomsas

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 23. februar 2021, klokken 17:41
Til dem som har Tibber/Easee: Må dere definere hva som er dyr og rimelig strøm?

Eller er det avanserte logoritmer som gjetter på nødvendig ladebehov og så sjekker strømprisen og selv regner ut nødvendig reduksjon i forhold til døgngjennomsnittet for når ladingen starter?

Appen styrer alt, trenger ikke definere noe selv.

turfsurf

Spotprisen er kjent ett døgn i forveien, så ladingen blir tilpasset etter dette.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Og der fikk også jeg opp timeprisene. Det er noen døgn prisen varierer med 1 kr og jeg har dermed spart rundt 15 kr på å automatisere VVB, men i snitt er prisforskjellen på rundt 50øre og da blir besparelsen halvert.

Her vises en god sparedag, og strømprisene i januar og februar.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#731
Det mest skremmende er hvor mye prisen på strømmen har økt.

Selve stemmen koster ca. 4x så mye i år fra snittpris på 17,6 øre/kWt i feb 20 til 64,2 øre/kWt i februar 21
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Wisd0m

17 øre forsatt så ville vi sett investingstørke i bransjen, så er nok riktig at vi må opp. Man kam lage mye morsom prosentregning basert på forrige års strømpriser, uten at 60 øre/kWh er noe særlig å klage på i en av de siste vintermånedene

Wisd0m

#733
Noen som har kjøpt Easee Equalizer og kunne lagt ut noen skjermskudd av hvordan det blir seende ut i app og cloud?

Vurderer å kjøpe Equalizer over Tibber  måler sin siden det fungerer uten cloud. 40 A kurs med to ladere og 63 A hovedsikring er det nok mulig å få tatt hovedsikringen en gang i ny og ne 😂

Edit: Det var vel litt prat om Equalizer medfører at Easee velger riktig fase. Det står følgeende i "kunnskapbasen":
https://www.notion.so/Equalizer-4d930ffc1c05481a8a06b5eba22a2314

"- The Equalizer will inform the charger which phase has the lowest load and use that for 1-phase charging."

MrUnderhill

Har forsøkt å lese meg opp, men føler ikke jeg ser hva som er den store forskjellen på Tibber pulse og Easee Equalizer.

Stemmer dette?
- Equalizer kan balansere på de ulike fasene.
- Equalizer reagerer raskere, siden den snakker direkte med laderoboten. Med Tibber går kommunikasjonen internett.

Har i dag en hytte med 3x25A hovedsikring (400V), og en Easee ladeboks på 3x16A. Har også en Tibber puls for å passe på at lading holder seg innenfor hovedsikringene, noe som stort sett fungerer greit. Lader vanligvis på natta, og da er det lite annet som trekker strøm.

Men ser at når det trekkes mye på en fase (f.eks. varmtvannstank) vil Tibber pulse stoppe lading, i stedet for å la bilen lade på en eller to av fasene som fremdeles har lav belastning. Det tar også litt tid før lading startes på nytt hvis den først har blitt stoppet av Tibber. Ser også at det tar lang ting før effekten (amper) blir justert opp igjen hvis den er satt ned på grunn av høy belastning.

Vil Equalizer fungere bedre for meg?
- Vil equalizer la bilen lade på en eller to faser hvis den tredje har stor belastning? Eller vil en laderobot alltid gi like mye på alle tre fasene i på ett 400V anlegg?
- Vil laderoboten start opp igjen raskere hvis equalizer avbryter ladingen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA