Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: sap_2000 på fredag 06. november 2020, klokken 11:47
Sitat fra: Counterpointer på fredag 06. november 2020, klokken 10:54
Kan ikke uttale meg om alle, men vi har fire elbiler (i3, Egolf, 2x Model 3). Vi har to Easee bokser (på samme kurs) i garasjen samt to utekontakter (shuko; en med B vern og en uten ). Vi vurderer nå en tredje boks (da det er upraktisk) til carporten.

Siden langrekkevidde bilene står i garasjen mens kortrekkeviddebilene står i carport/ute har vi nå oftere behov for to punkter ute.
Vårt dilemma blir at vi egentlig da trenger fire bokser........

Forsiktig her   ;) Man skal nemlig ha 1,4 biler, p plass skal være ved siden av garasje og garasje SKAL være i bruk av en elbil og ikke minst SKAL alt på 1 kurs om den kursen må gå på kryss og tvers, frem og tilbake gjennom hele huset :laugh:

Hva jobber dere med, siden dere forventer at spesielle behov skal dekkes av en forbrukerløsning som koster rundt halvparten av andre avanserte løsninger?

Produktutvikling er beinharde prioriteringer og et langsiktigt arbeid, ikke en øvelse i å gjøre alle fornøyd.

(jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke et forsøk på å være sarkastisk)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

turfsurf

Sitat fra: sap_2000 på fredag 06. november 2020, klokken 11:43

Igjen skulle jeg ønske at Easee og andre fokuserte mer på problemstillingen enn normen på hus, p plasser og garasjer.
Men siden du spør, så kan jeg si at det er helt vanlig med både 2 og 3 ladeplasser og 3-4 biler på tomta i og kommunene rundt hovedstaden (antagelig pga frykt for det neste steget mot bilen som klekkes ut i canabiståka på løkka  :-X).
Hans bil, hennes bil, ungenes bil samt 1 eller 2 til utleieenhetene. Noen har appåtil en kosebil eller to også.
...
.
I så fall veldig merkelig med tanke på at de lanserer pulse som gir mer mening jo flere bokser den styrer.
Er bare rent nysgjerrig, siden jeg ikke har oppfattet dette som vanlig.

Vi har og utleiedel og har lurt på å montere lader der. Men den har egen hovedsikringen og sikringsskap, så berøres ikke av problemstillingen.

Regner med du blander litt navn her, Pulse er det Tibber som står for. Lurer fremdeles på hvorfor du ikke kan benytte den?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: sap_2000 på fredag 06. november 2020, klokken 08:01
.... Jeg bruker 4 stk google WiFi strategisk plassert i huset og har full pott over hele eiendommen.
...
Google wifi dør vel dersom Internettlinja er nede?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Counterpointer

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 06. november 2020, klokken 11:55
Sitat fra: sap_2000 på fredag 06. november 2020, klokken 11:47
Sitat fra: Counterpointer på fredag 06. november 2020, klokken 10:54
Kan ikke uttale meg om alle, men vi har fire elbiler (i3, Egolf, 2x Model 3). Vi har to Easee bokser (på samme kurs) i garasjen samt to utekontakter (shuko; en med B vern og en uten ). Vi vurderer nå en tredje boks (da det er upraktisk) til carporten.

Siden langrekkevidde bilene står i garasjen mens kortrekkeviddebilene står i carport/ute har vi nå oftere behov for to punkter ute.
Vårt dilemma blir at vi egentlig da trenger fire bokser........

Forsiktig her   ;) Man skal nemlig ha 1,4 biler, p plass skal være ved siden av garasje og garasje SKAL være i bruk av en elbil og ikke minst SKAL alt på 1 kurs om den kursen må gå på kryss og tvers, frem og tilbake gjennom hele huset :laugh:

Hva jobber dere med, siden dere forventer at spesielle behov skal dekkes av en forbrukerløsning som koster rundt halvparten av andre avanserte løsninger?

Produktutvikling er beinharde prioriteringer og et langsiktigt arbeid, ikke en øvelse i å gjøre alle fornøyd.

(jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke et forsøk på å være sarkastisk)
Vet ikke om du mente meg, men du quotet meg. Skjønner ikke hva jobben min har med dette å gjøre, jeg jobber i helsevesenet

Jeg har to Easee bokser og Tibber Pulse. Det fungerer helt fint for meg og jeg har ikke ytterligere forventninger. Synes Easee har god og rask support og har gitt meg hjelp med de problemene jeg har hatt.

Synes forøvrig at det er helt greit å forvente lastbalansering mot hovedsikring med flere kurser med bokser slik sap_2000 etterspør.

pberg

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 06. november 2020, klokken 17:32


Sitat fra: sap_2000 på fredag 06. november 2020, klokken 08:01
.... Jeg bruker 4 stk google WiFi strategisk plassert i huset og har full pott over hele eiendommen.
...
Google wifi dør vel dersom Internettlinja er nede?


Det blir vanskelig å gjøre endringer, men lokalnettet vil jo virke fremdeles.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: pberg på mandag 09. november 2020, klokken 10:58
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 06. november 2020, klokken 17:32


Sitat fra: sap_2000 på fredag 06. november 2020, klokken 08:01
.... Jeg bruker 4 stk google WiFi strategisk plassert i huset og har full pott over hele eiendommen.
...
Google wifi dør vel dersom Internettlinja er nede?


Det blir vanskelig å gjøre endringer, men lokalnettet vil jo virke fremdeles.
Vel, her vart det umulig å styre Philips HUE lys via wifi når internett-fiber var nede. Det KAN sjølvsagt ha med HUE å gjere og ikkje lokal wifi, men eg tok det for gitt at problemet var Google Wifi mesh-nettet og at det er prisen å betale for å ha nettverk administrert i cloud. (Funderar på om det er det samme for Ubiquiti dersom ein ikkje har lokal CloudKey, eller?)

Vel, dette kan virke fryktelig OffTopic, men var ein digresjon ift ladeboks på mesh wifi.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

oStoreBil

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 11. november 2020, klokken 17:52
Sitat fra: pberg på mandag 09. november 2020, klokken 10:58
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 06. november 2020, klokken 17:32


Sitat fra: sap_2000 på fredag 06. november 2020, klokken 08:01
.... Jeg bruker 4 stk google WiFi strategisk plassert i huset og har full pott over hele eiendommen.
...
Google wifi dør vel dersom Internettlinja er nede?


Det blir vanskelig å gjøre endringer, men lokalnettet vil jo virke fremdeles.
Vel, her vart det umulig å styre Philips HUE lys via wifi når internett-fiber var nede. Det KAN sjølvsagt ha med HUE å gjere og ikkje lokal wifi, men eg tok det for gitt at problemet var Google Wifi mesh-nettet og at det er prisen å betale for å ha nettverk administrert i cloud. (Funderar på om det er det samme for Ubiquiti dersom ein ikkje har lokal CloudKey, eller?)

Vel, dette kan virke fryktelig OffTopic, men var ein digresjon ift ladeboks på mesh wifi.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
For å svare på CloudKey, så trengs den kun når man skal sette opp eller gjøre endringer. Ellers trengs den ikke for å kunne bruke oppsatt nettverk

TB

Har satt opp mange nett med CloudKey, både hos kunder og til ladeanlegg i borettslaget.

Det stemmer CloudKey kreves ikke i ordinær drift. Men, om en fjerner CloudKey vil det være komplisert å feilsøke, eksempel se om et AP har falt ut, eller oppgradere programvare. En vil fort bruke mer tid enn kostnaden for en CloudKey.

Når CloudKey er montert og satt opp riktig kan en sjekke status via https://unifi.ui.com/dashboard eller via APP.
Det er praktisk om en mistenker noe feil. Mitt råd er å beholde CloudKey i Ubiquiti nettet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

pberg

Fikk meg en Equalizer her, og fikk innstallert den i sikringsskapet.

Og i går så var jeg inne og kikket, og da så jeg at elbilen ladet på L2, mens hybriden ladet på L3. Det har aldri skjedd før. Så da må Equalizeren sett på belastningen på kursene før den valgte kurs for lading, og så valgt L2 og L3, i steden for det normale som tidligere har vært L1 for første bil som starter, og L2 for andre.

(400V TN)

Så den funker tilsynelatende helt etter oppskriften.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Tellus

Sitat fra: pberg på fredag 05. februar 2021, klokken 07:37
Fikk meg en Equalizer her, og fikk innstallert den i sikringsskapet.

Og i går så var jeg inne og kikket, og da så jeg at elbilen ladet på L2, mens hybriden ladet på L3. Det har aldri skjedd før. Så da må Equalizeren sett på belastningen på kursene før den valgte kurs for lading, og så valgt L2 og L3, i steden for det normale som tidligere har vært L1 for første bil som starter, og L2 for andre.

(400V TN)

Så den funker tilsynelatende helt etter oppskriften.

Høres bra ut. Har anskaffet Easee+Equalizer selv som snart skal installeres på hytta. Skal settes opp med 3x32A og sikres med 40A i sikringsskapet. 40A er forøvrig også hovedsikringsstørrelse. Litt morsomt.

sverre88

Easee equalizer vs tibber pulse, hva er forskjellen på disse? Sett at man har easee lader og tibber som strømleverandør, trenger man å vente på equalizer, eller kan jeg bare gå for pulse?

Wisd0m

Sitat fra: sverre88 på torsdag 11. februar 2021, klokken 09:22
Easee equalizer vs tibber pulse, hva er forskjellen på disse? Sett at man har easee lader og tibber som strømleverandør, trenger man å vente på equalizer, eller kan jeg bare gå for pulse?
Greit å ikke være låst til Tibber?

Thomas Parsli

Sitat fra: Wisd0m på torsdag 11. februar 2021, klokken 10:24
Sitat fra: sverre88 på torsdag 11. februar 2021, klokken 09:22
Easee equalizer vs tibber pulse, hva er forskjellen på disse? Sett at man har easee lader og tibber som strømleverandør, trenger man å vente på equalizer, eller kan jeg bare gå for pulse?
Greit å ikke være låst til Tibber?

På hvilken måte blir man låst, bortsett fra prisen på 595,- ?

Alternativer er vel å «låse seg» til en annen leverandør, eller «låse seg» til et dyrt system som ofte er krevende å sette opp/vedlikeholde?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Wisd0m

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 11. februar 2021, klokken 10:28
Sitat fra: Wisd0m på torsdag 11. februar 2021, klokken 10:24
Sitat fra: sverre88 på torsdag 11. februar 2021, klokken 09:22
Easee equalizer vs tibber pulse, hva er forskjellen på disse? Sett at man har easee lader og tibber som strømleverandør, trenger man å vente på equalizer, eller kan jeg bare gå for pulse?
Greit å ikke være låst til Tibber?

På hvilken måte blir man låst, bortsett fra prisen på 595,- ?

Alternativer er vel å «låse seg» til en annen leverandør, eller «låse seg» til et dyrt system som ofte er krevende å sette opp/vedlikeholde?

Fungerer lastbalansering også uten abm. hos Tibber?

Thomas Parsli

Sitat fra: Wisd0m på torsdag 11. februar 2021, klokken 10:45
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 11. februar 2021, klokken 10:28
Sitat fra: Wisd0m på torsdag 11. februar 2021, klokken 10:24
Sitat fra: sverre88 på torsdag 11. februar 2021, klokken 09:22
Easee equalizer vs tibber pulse, hva er forskjellen på disse? Sett at man har easee lader og tibber som strømleverandør, trenger man å vente på equalizer, eller kan jeg bare gå for pulse?
Greit å ikke være låst til Tibber?

På hvilken måte blir man låst, bortsett fra prisen på 595,- ?

Alternativer er vel å «låse seg» til en annen leverandør, eller «låse seg» til et dyrt system som ofte er krevende å sette opp/vedlikeholde?

Fungerer lastbalansering også uten abm. hos Tibber?

Easee Equalizer fungerer vel uten Tibber, Tibber Pulse krever Tibber?
Du binder/låser deg til en løsning uansett.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA