Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

Donald

Har en Leaf fra 11/12 og nettopp fått montert Easee ladeboks med 32A. Den stopper å lade mye tidligere enn den vanlig ladeboksen som følger med bilen. Med E er den nede på Ca 70km mot Ca 85 med vanlig lader. Hva kan det skyldes? Har ikke smartlading på.

TB

Sitat fra: Donald på mandag 19. oktober 2020, klokken 22:21
Har en Leaf fra 11/12 og nettopp fått montert Easee ladeboks med 32A. Den stopper å lade mye tidligere enn den vanlig ladeboksen som følger med bilen. Med E er den nede på Ca 70km mot Ca 85 med vanlig lader. Hva kan det skyldes? Har ikke smartlading på.

Estimert rekkevidde blir regnet ut fra kjøringen - og ikke hvordan ladingen foregår. Det har blitt kaldere vær i det siste, da går det mer strøm til varme. Eller du har kjørt fortere som også gjør at estimatet går ned?

Regner med at batteri blir ladet til 100% både med Esaee og schuko lader?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Donald

Ja, temperaturen har nok mye å si. Kjørestilen sikkert også. Den er jo relativt ny for meg, så jeg kjører kanskje på andre veier enn forrige eier. Hvor ser jeg om batteriet er ladet 100%? Ihvertfall lyser alle de tre blå lampene, når den ikke vil lades mer.

cra

De blå og hvite strekene til høyre på bildet viser ladestatus (fullt i dette tilfellet). Prikkene til høyre for det igjen angir gjenværende kapasitet på batteriet; altså hvor "slitt" det er. Det er disse det refereres til når det snakkes om "prikker som forsvinner" på Leaf. Det er 12 når batteriet er nytt, og noen har vel begynt å miste en eller to prikker nå. Vår 2012 har mistet en prikk.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Donald

Har bare 9 prikker igjen(inkl røde).

02Henning

Nå har jeg skummet denne tråden og tror ikke dette spørsmålet er besvart tidligere (beklager om antakelsen er feil!):
Jeg fikk nettopp installert en Easee Home smartlader i garasjen. Har 3x20A IT nett der fra før så den ble tilkoblet dette. Jeg lader bare 1-fas 16A maks så i teorien er kapasiteten tilstrekkelig.

Problemet mitt er at garasjen har andre forbrukere som går på to av fasene (VV-bereder, avfukter, kompressor, taklys, osv.) mens den siste fasen er "ledig".

Hvordan kan jeg tvinge Easee til å velge den "ledige" fasen når den skal gi 1-fase lading? Nå går sikringen (3x20A) til hele garasjen dann og vann, noe den aldri gjorde når jeg ladet på schuko med opp til 12A. Selv når ladingen er satt ned til 8A i bilen blir det nå overbelastning.

Mistenker derfor at Easee velger en av de andre "brukte" fasene for 1-fas lading og overbelaster kursen når en av disse andre forbrukerne slår inn.

Kjøpt gjennom CircleK, men de bidrar bare med tullesvar om at Easee er satt opp til 1-fas lading så alt er OK (noe jeg meldte inn at jeg har satt selv, så det vet jeg jo).

Er det noen her som har tips til hvordan tvinge Easee-boksen til én bestemt fase?

pberg

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

turfsurf

På trefas it er det ikke tre distinkte faser som ikke påvirker hverandre. Dvs lader du mellom l1 og l2 leder vil det begrense lasten på fasene mellom l1/l3 og l2/l3. Dette er grunnen til at man ikke kan trekke tre ganger enfas effekten på it trefas.

På TN nett trekker man mellom de enkelte faselederne og N, og faseforskyvningen gjør at strømmen i N lederen nulles ut ved lik last på de forskjellige fasene.

Men ja, det vil hjelpe om du satte opp easee på 1fas og de andre lastene på separate faser. Men du må nok skru ned maks på easee.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

02Henning

Takk for svar!

For ordens skyld: Easee er nå tilkoblet 3-fas med 20A sikring slik at den i teorien kan ta all strøm som er tilgjengelig i garasjen.

Når jeg tidligere har ladet med ladekladd fra schuko så er denne tatt fra fasen som er merket L1-L2 og har aldri trippet sikringen, selv med maks ladefart i bilen (16A men begrenset til 12A av ladekladden). Når Easee nå rapporterer at den bruker L1-L2-fasen med redusert hastighet fra bilen (8A) så ryker sikringen av og til - tydeligvis når kombinasjonslasten blir for stor.

Tanken min var at hvis jeg kan tvinge Easee over på en av de andre fasene, så kan jeg finne den som er tom og som ikke tripper hovedsikringen? I "verste" fall er fasene ombyttet ved montering slik at innmeldt L1-L2 ikke er korrekt - men det finner jeg neppe ut uten å teste de andre fasene over tid. Eller er det en enkel måte å sjekke dette uten å demontere der jeg som lekmann ikke har lov til å røre?

TB

Om du forsøker å fordele lastene mellom de tre fasene best mulig, så kan du klare å lade 8-12 A, som på schuko.

Finn ut hvordan det er koblet / fordelt (trenger hjelp av et amperemeter ) - og se hvordan du kan flytte om på fasene. Så ber du elektriker endre dette. Da bør det fungere. Mulig du må fjerne den ene fasen frem til Easee.

(har gjort samme øvelsen for mange år siden - hovedsikring 32A gikk når jeg startet t.d. støvsuger. Sjekket hvordan alt var koblet. (Laget et skjema som viste alle kurser / faser) fikk elektriker til å endre faser noen av kursene var koblet til. Hovedsikring har aldri gått etter dette. )

Å oppnå perfekt fordel på 3 fas IT nett er ikke enkelt, da lastene vil belaste to av tre faser, samt de kobler inn / ut tilfeldig. Det må dermed være noe margin - klarer ikke 100% utnyttelse.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Fas 1, 2, 3 vil være internt i Easee - men merkingen trenger ikke stemme med dette. Det har heller ikke noe betydning, så lenge en fordeler lasten "godt nok".

Søk på "dreieretning 3 fase motor" så vil du se dette er et kjent problem for motor. Der løses det normalt bare med å bytte to faser om motor går feil vei.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

02Henning

Takk igjen for gode innspill!

Konklusjonen så langt er at Easee ikke kan tvinges til å velge en bestemt fase så lenge alle tre er tilkoblet. Den plukker alltid L1-L2 så lenge den er alene på kursen og bytter kun hvis det kommer en annen boks innpå som lader i parallell (da vil altså "slaveboksen" bytte til neste fase).

Hvis jeg finner hvilken fase som er lavest lastet så kan jeg få elektriker inn for å koble denne fasen som "L1-L2" uavhengig av hva den egentlig kommer til garasjen som.

Jeg får se hvor høy ladestrøm jeg trenger fremover og vurdere mot kostnad/styr med å få endret fasene. Jeg hadde et håp om at så lenge laderen selv velger fase så hadde den også en mulighet for å kunne overstyres så lenge den står alene på kursen.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: 02Henning på onsdag 04. november 2020, klokken 13:25
...
Eller er det en enkel måte å sjekke dette uten å demontere der jeg som lekmann ikke har lov til å røre?

Har du individuelle hovedsikringar (skru)?
Har du AMS måler som viser strøm?

Om du kan få lagt ut ein av fasane så ser du om ladeboks og øvrig utstyr er på same kurs eller ikkje.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

#673
Sitat fra: 02Henning på onsdag 04. november 2020, klokken 15:38
Konklusjonen så langt er at Easee ikke kan tvinges til å velge en bestemt fase så lenge alle tre er tilkoblet. Den plukker alltid L1-L2 så lenge den er alene på kursen og bytter kun hvis det kommer en annen boks innpå som lader i parallell (da vil altså "slaveboksen" bytte til neste fase).
IT nett:
Om Eseee eller andre laster benytter eksempelvis L1-L2 vil alle andre kombinasjoner L2-L3 og L1-L3 bli påvirket av dette. Formel er 230 V x 20 A x 1,73 (roten av 3) = ca 8 kW om en klarer å fordele belastingen perfekt ut på alle tre faser. I praksis klarer en ikke å fordele det helt perfekt, og dermed vil en ende noe lavere enn dette. Har du en høy last, så bruker denne lasten opp effekt, ved at to av faseledere belastes - og det er da ikke noe ledig å få brukt den siste lederen til.

Ved å justere ned effekten på Esee og fordele Easee, VV-bereder, avfukter, kompressor, taklys, på ulike kombinasjoner kan du klare å balansere forbruket.
Om det ikke går kan det være et alternativ at ladingen ikke starter når belastingen på kursen er for høy. Eseee kan kobles mot måler, usikker om den kan kobles mot en bestemt kurs. Dvs, om VV-bereder og/eller kompressor er på må lading være av.

Et annet(dyrere) alternativ å montere trafo til 400 V TN. Da vil en hente strøm fra de tre fasene L1,2,3 og N. Fordelingen er dermed noe enklere. Med 8 kW inn vil en da få ca 12 A pr fase - ca 2,7 kW pr fase. Har en større enkeltstående last må utkobling bli vurdert.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Asbjornel

Sitat fra: 02Henning på onsdag 04. november 2020, klokken 09:52


Er det noen her som har tips til hvordan tvinge Easee-boksen til én bestemt fase?

Akkurat dette med fasene har jeg ikke tips til. Men litt avhengig av når du lader bilen kan det hende du kan koble fra de andre lastene midlertidig. Vvb, avfukter kan sikkert stå av noen timer på natta når du lader bilen. Kompressor antar jeg får sporadisk. Lys trekker ikke så mye strøm, men om det må stå på, bytte til led mm. Dette kan enten gjøres med en klokke bryter, eller man kan være avansert og bruke smartgreier ala fibaro eller lignende.

Da vil du i hvert fall frigjøre effekten på kursen til bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA