Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

Stig-Arne

Sitat fra: sap_2000 på onsdag 12. august 2020, klokken 17:11
Hei. Har ikke lest gjennom hele tråden, men har noen spørsmål jeg skulle ha fått besvart før jeg ringer elektrikker.

Har hus med 230v IT anlegg med 3x56A på hovedinntaket.
Har 2 stk ladestasjoner på hver sin kurs i dag og skal på koblet opp en 3. på en ladesøyle på gårdsplassen, og lurer i den forbindelse på å bytte ut de 2 andre "dumme" boksene med Easee home i samme slengen.
Jeg tenker å koble 3-fas 230v IT til alle boksene.

Kan man stille maks ladestyrke enkelt i appen på hver enkelt boks?
Vil jeg kunne se forbruket pr boks i appen (er det målerfunksjon)? Ene boksen/ kursen vil antagelig bli brukt av leietager.
Jeg vil ha størst mulig kurs til hver boks og heller sette ned maks styrken i hver boks fra app i det daglige. Mulig og enkelt?
Vil 3 x Easee home på hver sin kurs kunne lastebalansere/ begrense i forhold til aktuell belastning på hovedinntaket (eller hverandre)? Hva skal i så fall til av "dingser" i skapet?
Er ikke umiddelbart klar for å bytte til Tibber.

Takker for svar :)

I Easee appen kan man ikke se hvor mye hver enkelt boks har ladet, kun det totale. Men dette kan man i Tibber appen
Boksene kan styres av Pulse som du har i sikringskapet, som gjør at du får utnyttet funksjonen med lastbalansering,  men da krever jo dette Tibber abonnement.
Ladestyrke justerer du enkelt i appen.

oStoreBil

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 15. august 2020, klokken 15:37
I Easee appen kan man ikke se hvor mye hver enkelt boks har ladet, kun det totale. Men dette kan man i Tibber appen
Boksene kan styres av Pulse som du har i sikringskapet, som gjør at du får utnyttet funksjonen med lastbalansering,  men da krever jo dette Tibber abonnement.
Ladestyrke justerer du enkelt i appen.

Det stemmer at man får styrt Easee med Pulse, men det krever ikke Tibber abonnement.

mthns

Kanskje dette er svart på allerede, men jeg skal få installert eease ladeboks. Jeg lurer på om man kan koble eeasee til 3 fase it og fortsatt være i stand til å lade biler som ikke støtter 3 fase. Har Renault zoe 50.

Spørsmål nr to: holder der med kabel rett til sikringsskapet med tanke på at det er integrert jordfeilbryter b i eeasee

RJK

Sitat fra: mthns på tirsdag 18. august 2020, klokken 15:20
Kanskje dette er svart på allerede, men jeg skal få installert eease ladeboks. Jeg lurer på om man kan koble eeasee til 3 fase it og fortsatt være i stand til å lade biler som ikke støtter 3 fase. Har Renault zoe 50.

Spørsmål nr to: holder der med kabel rett til sikringsskapet med tanke på at det er integrert jordfeilbryter b i eeasee

Zoe fungerer stortsett dårlig på IT-nett, om ikke ladeboks eller ladekabel "korrigerer problemet". De fleste andre elbiler fungerer fint på IT-nett, men ikke nødvendigvis klarer å utnytte 3-fas, men bare gir 1-fas.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mthns

Spørsmålet er om medfølger raydial ucase boksen ordner dette... Det bør den gjøre til den prisen

elforvirra

Har forsøkt å lese meg frem til dette på forumet, men blir bare mer forvirra, beklager på forhånd evt dumt spørsmål :P
har et konkret spørsmål ang easee home:

Jeg har 230V IT nett, ønsker å legge en 3-fas 32A kurs til en easee home lader for å være rustet til fremtidige biler.
Eier en MB250e og skjønner at denne har begrensninger, spesielt når det kommer til 230V anlegg, faser og lignende.

Vil MB'n lade med beskrevet oppsett?

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: elforvirra på fredag 21. august 2020, klokken 12:12
Vil MB'n lade med beskrevet oppsett?
MB'n er vel ein av dei som vil starte lading med 3 fas 230V IT i 2 av sine ladertrinn, då i s.k. v-kobling ('open delta').
MEN, du bør sjekke EKSTRA nøye om kabeltversnitt internt i bil er dimmensjonert for dette! Har hørt at N leder i MB ikkje er det.
Har du 11kw ombordlader er denne dimmensjonert for 3 x 16 A i 400V TN nett, der resultatstrøm i N leder er null. Ved enfaselading er strøm i N leder lik 16A. Ved å bruke to trinn i bilen kopla mot IT 3 fase får du vesentleg høgare strøm i N leder enn 16A, med fare for varmgang i bilen.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elforvirra

Takk for svar, hørtes litt på kanten ut det altså, ikke interessert eller behov i å ta noen sjanser.

Kjenner ikke Easee laderen mer enn hva jeg har forsøkt å lese meg til her på forumet. Jeg er heller ikke helt oppe å gå i elektroverden  :-[

Har jeg forstått det riktig at er en mulighet for å stille inn laderen til enfaselading og dermed unngå unødvendig risiko, eller bør jeg få lagt opp en 16A enfas og ta eventuelle kostnader med oppgradering av denne ved neste bilkjøp?

RJK

Sitat fra: elforvirra på fredag 21. august 2020, klokken 13:55
Takk for svar, hørtes litt på kanten ut det altså, ikke interessert eller behov i å ta noen sjanser.

Kjenner ikke Easee laderen mer enn hva jeg har forsøkt å lese meg til her på forumet. Jeg er heller ikke helt oppe å gå i elektroverden  :-[

Har jeg forstått det riktig at er en mulighet for å stille inn laderen til enfaselading og dermed unngå unødvendig risiko, eller bør jeg få lagt opp en 16A enfas og ta eventuelle kostnader med oppgradering av denne ved neste bilkjøp?

Høres ut som du burde få trukket kabler for 3-fas i veggen, og enten få koblet opp bare en fase nå for å koble om i fremtiden, eller få koblet opp 3-fase, men skaffe deg en ladekabel som bare klarer en-fase lading.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mthns

Jeg har snakket med tibber om akkurat dette. Siden jeg har 230v it nett med 3 fase. Svaret var at dersom man har  feks 32A 230V 3 faset, så vil bilen trekke det den kan.  Dersom 3 fase ikke virker på bilen så vil den "dra" strømmen fra 1 fase

turfsurf

Sitat fra: elforvirra på fredag 21. august 2020, klokken 13:55


Har jeg forstått det riktig at er en mulighet for å stille inn laderen til enfaselading og dermed unngå unødvendig risiko, eller bør jeg få lagt opp en 16A enfas og ta eventuelle kostnader med oppgradering av denne ved neste bilkjøp?
Bare å koble opp alle tre fasene. Easee laderen kan stilles inn til å bare gi ut en fase.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mthns

Hei, kan man starte og stoppe easee laderen uten app?  Feks hvis gamlefar i huset skal lade og ikke har app

turfsurf

Normalt er det jo bare å la easee stå på smartlading, så vil laderen ta seg av resten. Eller man kan kreve rfid. Ellers skal det være mulig å toggle smartlading med touchbryteren på frontpanelet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mthns

Når jeg holdt touch bryteren inne virket det som det boostet ladingen. Nesten som det ble høyere effekt

Tafsern

Sitat fra: mthns på tirsdag 15. september 2020, klokken 20:39
Når jeg holdt touch bryteren inne virket det som det boostet ladingen. Nesten som det ble høyere effekt

Det gjør det ikke. Den knappen bytter mellom smartlading (blått lys) til konstant lading (hvitt lys). :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA