Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

oStoreBil

Sitat fra: Wisd0m på fredag 05. juni 2020, klokken 08:03
Må man ha Tibber-abm for å balansere mot inntakssikring og Pulse, eller fungerer det uten abm?
Det fungerer uten Tibber abn hos meg, men måtte sette det opp med Tibber app

Wisd0m

Sitat fra: oStoreBil på mandag 08. juni 2020, klokken 11:19
Sitat fra: Wisd0m på fredag 05. juni 2020, klokken 08:03
Må man ha Tibber-abm for å balansere mot inntakssikring og Pulse, eller fungerer det uten abm?
Det fungerer uten Tibber abn hos meg, men måtte sette det opp med Tibber app
Mener jeg leste noe sånn fra Tibber en gang også. Greit å vite hvis det skulle vise seg at hovedsikring går midtvinters. Tviler på at det skjer med 63 A hovedsikring, har iallfall gått fint i vinter :)

Kristian O

Beklager på forhånd om dette er spurt om tidligere i tråden...

Vi har Tesla 3 og Kia Soul, og inntil videre lader begge på same Easee-lader.
Om eg konfigurerer Easee-laderen til å lade trefas; vil Kiaen fortsatt lade som før eller vil det bli trøbbel med laderen?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

mroek

Sitat fra: Kristian O på lørdag 13. juni 2020, klokken 11:49
Beklager på forhånd om dette er spurt om tidligere i tråden...

Vi har Tesla 3 og Kia Soul, og inntil videre lader begge på same Easee-lader.
Om eg konfigurerer Easee-laderen til å lade trefas; vil Kiaen fortsatt lade som før eller vil det bli trøbbel med laderen?

Du kan ikke bare konfigurere om fra enfas til trefas uten at ladestasjonen fysisk har trefas inn. Og hvis den har det, så er det jo merkelig om den nå er satt opp med enfas.

Men uansett, jeg mener bestemt en Easee med trefas inn, kan lade biler som bare tar enfas uten problemer, så trefas inn vil slik sett alltid være det mest fleksible.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Kristian O

Sitat fra: mroek på lørdag 13. juni 2020, klokken 12:15
Sitat fra: Kristian O på lørdag 13. juni 2020, klokken 11:49
Beklager på forhånd om dette er spurt om tidligere i tråden...

Vi har Tesla 3 og Kia Soul, og inntil videre lader begge på same Easee-lader.
Om eg konfigurerer Easee-laderen til å lade trefas; vil Kiaen fortsatt lade som før eller vil det bli trøbbel med laderen?

Du kan ikke bare konfigurere om fra enfas til trefas uten at ladestasjonen fysisk har trefas inn. Og hvis den har det, så er det jo merkelig om den nå er satt opp med enfas.

Men uansett, jeg mener bestemt en Easee med trefas inn, kan lade biler som bare tar enfas uten problemer, så trefas inn vil slik sett alltid være det mest fleksible.
Er klar over at det må vêr trefas inn fysisk, og det er det også  ;)
Men om den vart konfigurert slik er eg ikkje sikker på. Mulig dette var før det vart ein mulighet å konfigurere den slik. Trur eg må åpne opp og logge meg på konfigureringa for å sjekke.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

pberg

Det er i hvert fall ikke noe problem å lade med verken 3-fas eller 1-fas på min lader med trefas TN inn.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Lassi

Vurderer kjøp av 2 stk Easee ladestasjoner, har Tibber som strømleverandør nå, men det er ikke gitt at det alltid blir slik... Har også en Pulse i skapet.

Har et par spørsmål som sikkert er besvart, men jeg spør likevel.

Er man avhengig av wifi\4g og tibbers API for lastbalansering mellom 2 ladestasjoner? Dvs hvordan oppfører de seg om en av disse svikter?

Mister man mulighet for forvarming på (nett)strøm med smartlading aktivert?


mroek

Sitat fra: Lassi på tirsdag 16. juni 2020, klokken 10:02
Er man avhengig av wifi\4g og tibbers API for lastbalansering mellom 2 ladestasjoner? Dvs hvordan oppfører de seg om en av disse svikter?
Slik jeg har forstått det så kommuniserer Easee-ladestasjonene direkte seg i mellom for lastbalansering (altså på den kursen de begge er tilkoblet), men for lastbalansering mot huset/hovedsikring så er du avhengig av Pulse eller den nye dingsen som Easee selv skal begynne å selge. Selv om Pulse er levert av Tibber, så kan den brukes uten abo, såvidt jeg har forstått.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Lars C. Krogenæs

Easee boksene kommuniserer med hverandre gjennom radionett, samme frekvens som Z-wave (868.42). Hjemme er det sjeldent langt mellom stasjonene, så det skal mye til at de ikke kan kommunisere på dette nettet.

I større boligselskaper med mange plasser kommuniserer easee Charge på samme måte, men dersom det er langt mellom ladestasjonene, kan de gjøre et "radiohopp" og brukes som repeater. En av ladestasjonene er master. La oss si at vi setter den opp på plass nr 1 (Bør stå i midten, men la gå nå). Så går kursen 20 meter bortover og rundt et hjørne. Ladestasjonen på plass 30 får ikke kontakt med master på plass1. Da sendes i stedet signalene fra master, til boks på plass 15, som så sender videre til boks 30.

Noen ganger gir heller ikke dette godt nok signal. Da kan easee boksene bruke det lokale WiFi anlegget i garasjen til last og fasebalansering. Dette skjer da lokalt, og WiFi anlegget behøver strengt tatt ikke å være tilkoblet internett for last og fasebalanseringen.



Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

emurof


Erik Ola Ulvestad

#625
Sitat fra: emurof på tirsdag 16. juni 2020, klokken 12:39
Klarer Easee V2G?
På ingen måte. V2G er for DC ladere med inverter tilbake til elnettet. Er vel kun Nissan som har vore på banen med dette.

Edit: sjå post nedanfor.
I lys av andelen Tesla her i landet så kan det tenkast at Easee eller andre finn det interessant å tilrettelegge V2G for Tesla modellar, om enn som 'ustandard' løysing. Eg tvilar....

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

RJK

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 16. juni 2020, klokken 14:35
Sitat fra: emurof på tirsdag 16. juni 2020, klokken 12:39
Klarer Easee V2G?
På ingen måte. V2G er for DC ladere med inverter tilbake til elnettet. Er vel kun Nissan som har vore på banen med dette.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Da har du oversett Tesla. De har visstnok all HW på plass i bilene, og har du dessuten homecharger og Tesla Wall (gjerne i kombo med solcellepaneler). så er du nesten helt i boks. Det som mangler da, er utstyr for at sikringsskapet/hovedinntaket gjøres klart for dette.

Nyheten pekte først til TM3, og vi kan da anta at TMY får samme HW. Men det har vørt spekulasjoner på om dette også støttes av TMS og TMX, eventuelt etter konvertering til å støtte CCS-adapter.

https://www.dinside.no/motor/tesla-gir-deg-strom-til-huset/72490027

https://www.tu.no/artikler/tesla-skal-ha-bygget-inn-toveis-lader-i-model-3/492559

https://thedriven.io/2020/05/20/teslas-switch-on-vehicle-to-grid-technology-is-big-news-for-clean-energy-shift/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på tirsdag 16. juni 2020, klokken 18:46
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 16. juni 2020, klokken 14:35
Sitat fra: emurof på tirsdag 16. juni 2020, klokken 12:39
Klarer Easee V2G?
På ingen måte. V2G er for DC ladere med inverter tilbake til elnettet. Er vel kun Nissan som har vore på banen med dette.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Da har du oversett Tesla. De har visstnok all HW på plass i bilene, og har du dessuten homecharger og Tesla Wall (gjerne i kombo med solcellepaneler). så er du nesten helt i boks. Det som mangler da, er utstyr for at sikringsskapet/hovedinntaket gjøres klart for dette.

Nyheten pekte først til TM3, og vi kan da anta at TMY får samme HW. Men det har vørt spekulasjoner på om dette også støttes av TMS og TMX, eventuelt etter konvertering til å støtte CCS-adapter.

https://www.dinside.no/motor/tesla-gir-deg-strom-til-huset/72490027

https://www.tu.no/artikler/tesla-skal-ha-bygget-inn-toveis-lader-i-model-3/492559

https://thedriven.io/2020/05/20/teslas-switch-on-vehicle-to-grid-technology-is-big-news-for-clean-energy-shift/
Brukeren Ingenerix har tatt ut og sjekket kretsene i laderen som kilden til historien oppga og det er ikke mulig å kjøre strøm tilbake på nett med nåværende HW.
Den opprinnelige kilden beklaget da at han hadde tatt feil.

Så det så veldig sånn ut, men det stemmer altså ikke.

Her er en video som kort dokumenterer dette


https://youtu.be/ERzUfB-gNCI

RJK

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 16. juni 2020, klokken 22:57
Sitat fra: RJK på tirsdag 16. juni 2020, klokken 18:46
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 16. juni 2020, klokken 14:35
Sitat fra: emurof på tirsdag 16. juni 2020, klokken 12:39
Klarer Easee V2G?
På ingen måte. V2G er for DC ladere med inverter tilbake til elnettet. Er vel kun Nissan som har vore på banen med dette.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Da har du oversett Tesla. De har visstnok all HW på plass i bilene, og har du dessuten homecharger og Tesla Wall (gjerne i kombo med solcellepaneler). så er du nesten helt i boks. Det som mangler da, er utstyr for at sikringsskapet/hovedinntaket gjøres klart for dette.

Nyheten pekte først til TM3, og vi kan da anta at TMY får samme HW. Men det har vørt spekulasjoner på om dette også støttes av TMS og TMX, eventuelt etter konvertering til å støtte CCS-adapter.

https://www.dinside.no/motor/tesla-gir-deg-strom-til-huset/72490027

https://www.tu.no/artikler/tesla-skal-ha-bygget-inn-toveis-lader-i-model-3/492559

https://thedriven.io/2020/05/20/teslas-switch-on-vehicle-to-grid-technology-is-big-news-for-clean-energy-shift/
Brukeren Ingenerix har tatt ut og sjekket kretsene i laderen som kilden til historien oppga og det er ikke mulig å kjøre strøm tilbake på nett med nåværende HW.
Den opprinnelige kilden beklaget da at han hadde tatt feil.

Så det så veldig sånn ut, men det stemmer altså ikke.

Her er en video som kort dokumenterer dette


https://youtu.be/ERzUfB-gNCI

Hadde dessverre ikke fått med meg at denne nyheten var tilbakevist og motbevist. Takk for info.

Synd, for det hadde kunne gitt teknologien et kraftig dytt fremover, med tanke på at Tesla nå bruker CCS.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på tirsdag 16. juni 2020, klokken 23:23
Hadde dessverre ikke fått med meg at denne nyheten var tilbakevist og motbevist. Takk for info.

Synd, for det hadde kunne gitt teknologien et kraftig dytt fremover, med tanke på at Tesla nå bruker CCS.
Lett å misse den nyheten.

V2G på CCS kommer snart, antagelig også på Tesla

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA