Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: knute på søndag 08. mars 2020, klokken 06:49
Sitat fra: RJK på lørdag 29. februar 2020, klokken 09:06
Du har sjekket at du ikke har gjort, eller er standard innstilt, at den begrenser effekt i bilen? Har dette valget i Kona sin meny, og tror de skal være ganske like...

Jeg har gammel Soul (2015-modell), ikke e-Soul som jo har samme drivlinje som Kona, og den har dessverre ikke noen slike valg i menyene (som jeg kan finne).

Jeg har en hypotese:

Jeg fikk nytt framdriftsbatteri på garanti nylig, og ifbm. dette og regner jeg med at BMS/OBC-software også ble oppdatert.
De har vært rapportert at 2016-modellen og nyere, så er det redusert ladeeffekt med ombordladeren/OBC.

Eks:
https://elbilforum.no/index.php?topic=32990.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=25206.0
http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=453

Så jeg tror at jeg har blitt rammet av samme begrensning som de med 2016-modell++ har hatt hele tiden, og at dette da ikke har noe som helst med selve easee-laderen å gjøre.

Da har du jo reklamasjonsrett overfor forhandler/leverandør, om du har fått "dårligere" vare enn det du opprinnelig hadde. Mulig de vil unnskylde seg med at det var et av problemene med forrige batteritype.

Har du fått tilgjengeliggjort større batterikapasitet som kompensasjon? Er den 2015-modell, så er vel batteriet på netto 27 kWh og ikke netto 30 kWh som de siste ble levert med. Ville i tilfelle krevd såpass i kompensasjon for dette.

https://elbil.no/test-av-kia-soul-electric-fikser-2-3-mil-mer-enn-originalen/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

torle

I to måneder har jeg hatt Easee ladeboks, hvor vår Soul 2016 modell har blitt ladet, alt har fungert prima. Har ikke Tibber men har benyttet appen deres. Så for noen dager siden at nå kunne jeg velge step i en amper, regner med at programmet i boksen er blitt oppdatert, samtidig sluttet forvarmingen av bilen og virke. Har vert i kontakt med Easee og dem ba meg aktivere 6A etter end lading. Aktiverte dette men fortsatt ikke varm bil om morgenen, brukte i går "nødladeren" og da var bilen varm, så det er ikke noe galt med bilen. Er det flere her som har samme problem som meg? Evtuelt har funnet en løsning?
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

jevel

Kjapp frågis fra ny Easee-eier her.

Jeg har kjøpt denne nå i påvente av ny batteribil. Bruker den derfor nå bare til å lade min 2014 Outlander PHEV. Har satt laderen til å kreve RFID for å lade, og dette ser ut til å virke greit.

Men; i disse Coronatider så blir bilen mindre brukt, det vil si at den får stå hele dager uten bruk. Jeg ser allikevel i Tibber sin app at laderen har dratt 100-200w i løpet av dagen. Jeg regner med at dette kan være vedlikeholdslading av auxilary og eventuelt top up for annet snacks, men slår ikke laderen av sesjonen når bilen er fulladet?

Tangosierra

#588
Hei!
Mulig dette er diskutert tidligere (orket ikke lese gjennom alle 40-sidene ;).

Jeg vurderer å kjøpe Easee home- laderen på nettbutikk og få en elektriker til å montere den.
Pr nå er det aktuelt å ha den i garasjen. Garasjen har en nymontert 15amp sikring (måtte oppgradere sikringsskapet for noen år siden. Da ble plutselig 16amp til 15amp). Vil jeg kunne benytte denne laderen på denne kursen? Hva slags ladeeffekt vil jeg kunne få?

Legger til at det er en eup! som skal lades


RJK

Ingen problem med å lade en E-Up på dette, men du må likevel forsikre deg om at dette er lovlig. Er garasjen i et separat bygg med eget sikringsskap? Er kursen sikret med riktig vern i skapet, og er det kun laderen som vil gå på denne kursen? Uansett, det bør elektrikeren som skal montere boksen kunne avgjøre.

15 A gir deg 10,3 kW om det er 400 V 3-fase, 5,9 kW ved 230 V 3-fase og 3,4 kW ved 230 V 1-fase. Din E-Up støtter opp til 7,2 kW lading på ombordladeren, og vil derfor lades fra tomt til fullt (beregnet fra netto-kapasitet på 32,3 kWh på henholdsvis 9,4 timer på 3,4 kW effekt., og 5,4 timer på 5,9 kW, om den takler 3-fase, eller laderen kan gjøre om 3 faser til 1 fase, så får du i beste fall fulladet på rundt 4 timer (ikke mere nøyaktig på den kalkulatoren jeg har nå).

Riktignok litt forskjell på ladefart/ladetid i artikkel fra elbil.no, da det sikkrt har tatt hensyn til ladetap. Sjekk artikkelen her for mer info.

https://elbil.no/elbil/volkswagen-e-up-range-2020/

Edit: skriveleif
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jevel

Sitat fra: jevel på søndag 22. mars 2020, klokken 12:30
Kjapp frågis fra ny Easee-eier her.

Jeg har kjøpt denne nå i påvente av ny batteribil. Bruker den derfor nå bare til å lade min 2014 Outlander PHEV. Har satt laderen til å kreve RFID for å lade, og dette ser ut til å virke greit.

Men; i disse Coronatider så blir bilen mindre brukt, det vil si at den får stå hele dager uten bruk. Jeg ser allikevel i Tibber sin app at laderen har dratt 100-200w i løpet av dagen. Jeg regner med at dette kan være vedlikeholdslading av auxilary og eventuelt top up for annet snacks, men slår ikke laderen av sesjonen når bilen er fulladet?

For å svare meg selv her; Når man bruker Easee sin app så går det tydelig frem av denne at sesjonen står så lenge bilen er tilkoblet.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: jevel på søndag 12. april 2020, klokken 16:16
For å svare meg selv her; Når man bruker Easee sin app så går det tydelig frem av denne at sesjonen står så lenge bilen er tilkoblet.
Dét er vel nyttig om klimaanlegg skal brukast med 230V støtte på eit seinare tidspunkt? Upraktisk å måtte involvere både ladestasjon og bil for dette. (Jada, enkelte biltypar kunne sikkert slått saman ladestasjon App og bil App for felles funksjon, men ville ikkje satsa sparepengane på at det dukkar opp med det første...) 'Vampire drain' må jo betalast for,  enten det blir forsynt frå batteri eller 230V.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jevel

Ja, regner med det er årsaken, men Easee har i tillegg også mulighet for å sette opp 6A alltid tilgjengelig. Dette har jeg slått på i min, så trodde dette betydde at sesjonen slo seg av etter fulladet bil og så gikk over på 6A til forvarming, noe som viser seg å ikke være tilfelle.

jakure

Jeg har noen spørsmål til Easee ladeboksen, Tibber og smartlading.

Hvordan fungere Tibber smartlading med Easee ladeboksen da Tibber ikke kommuniserer med bilen og ikke vet hverken hvilken bil den lader, størrelsen på batteriet eller hvor mye strøm som trengs for å fylle batteriet opp? Hva er kriteriene for at Tibber skal sette igang lading og kriteriene for at Tibber pauser ladingen?

Min far har har nettopp kjøpt Easee ladeboks og satt i gang smartlading. Selv har jeg en annen (ikke "smart") ladeboks, og har smartlading via integrasjonene mot bilen min. Ved en test oss to imellom, merket jeg at min bil stoppet ladingen tidlig søndag kveld da strømprisen var stigende, og appen varsler meg om at den skulle gjenoppta ladingen igjen kl.02:00. Men for min far som kun har Easee ladeboks og ingen integrasjonene mot bilen forøvrig, opplevde vi på samme tidspunkt at ikke ladingen pauset - til tross fro at strømprisen som nevnt var stigende og Tibber hadde valgt å pause min bil. Lurer derfor på hvordan Easeeboksen virker og på hvilken måte denne er smart?
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

Samco

#594
I teorien får jeg instalert en Easee lader i morgen. Om elektrikeren dukker opp....

Edit.

Boksen er montert Veldig fornøyd. Tror jeg valget riktig med den der.
Har kosa meg å sett bila lada med appen ja ja fine greier...


knute

Sitat fra: jakure på søndag 10. mai 2020, klokken 20:25
Hvordan fungere Tibber smartlading med Easee ladeboksen da Tibber ikke kommuniserer med bilen og ikke vet hverken hvilken bil den lader, størrelsen på batteriet eller hvor mye strøm som trengs for å fylle batteriet opp? Hva er kriteriene for at Tibber skal sette igang lading og kriteriene for at Tibber pauser ladingen?

Man kan legge til hvilken bil man har i appen manuelt.
Noen biler har mulighet for (full) integrasjon.

Jeg har kun 2 dagers erfaring med min egen Kia Soul med 27 kWh, som ikke har integrasjon.

Min antagelse på basert på denne veldig korte erfaringen er at Tibber for sikkerhets skyld antar at den må lade fra 0% til 100% basert på den bilen / batterikapasiteten man har lagt inn.

F.eks. så har jeg satt opp at bilen skal være ladet kl 0600, og bilen lader med 28A / 6.4 kW.
Den trenger da ca. 4 - 5 timer fra 0 til 100, men litt varmetap osv.

I går parkerte jeg med ca 50% strøm igjen.

I går/i natt sa appen at den skulle starte kl 0100 med smartladinga, og den starta kl 0102.
Noe som passer veldig bra med 4 - 5 timer fra kl 01 til 06.

Rundt kl 0320 var bilen full, og ladingen stoppet - da hadde laderen levert 15 kWh.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

emurof

Vil Easee-boksen være enkel å administrere for et borettslag som har en håndfull plasser det skal settes opp lading på?

Finnes det eventuelt noen løsninger for automatisk fakturering av forbruk? Boksene må jo kobles mot felles sikringsskap, men hver parkeringsplass brukes av de beboerne som har fått tildelt det.

turfsurf

Sitat fra: emurof på tirsdag 26. mai 2020, klokken 10:34
Vil Easee-boksen være enkel å administrere for et borettslag som har en håndfull plasser det skal settes opp lading på?
Easee home versjonen er tungvindt å administrere hvis man skal ha mange brukere på flere bokser. Man må logge på den enkelte boksen for å legge inn / slette rfid. Er det dedikerte bokser vil det ikke være noe problem.

Er det proff versjonen så er det vel ett felles grensesnitt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. mai 2020, klokken 12:57
Sitat fra: emurof på tirsdag 26. mai 2020, klokken 10:34
Vil Easee-boksen være enkel å administrere for et borettslag som har en håndfull plasser det skal settes opp lading på?
Easee home versjonen er tungvindt å administrere hvis man skal ha mange brukere på flere bokser. Man må logge på den enkelte boksen for å legge inn / slette rfid. Er det dedikerte bokser vil det ikke være noe problem.

Er det proff versjonen så er det vel ett felles grensesnitt.

Vil lastfordeling fortsatt fungere med home-versjonen da?

Lars C. Krogenæs

På home versjonen fungerer lastdeling for inntil 3 ladestasjoner.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA