Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: knute på lørdag 29. februar 2020, klokken 09:00
For å svare meg selv:

Det ser ut som om Soul'en min alltid trekker 2A mindre enn det den får beskjed om er maks fra laderen.
Jeg gjorde en liten test, og justerte opp laderen til 16A, og da trakk bilen 14A.

Du har sjekket at du ikke har gjort, eller er standard innstilt, at den begrenser effekt i bilen? Har dette valget i Kona sin meny, og tror de skal være ganske like...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

knegg

Noen som har tips til en fastlåst kabel i boksen? Det er helt umulig å få den ut og det går ikke an å trykke den lenger inn.

Og ja, den er ikke låst fast.
2020 Model 3

Counterpointer

Sitat fra: knegg på mandag 02. mars 2020, klokken 18:18
Noen som har tips til en fastlåst kabel i boksen? Det er helt umulig å få den ut og det går ikke an å trykke den lenger inn.

Og ja, den er ikke låst fast.
En må alltid prøve «svenskeknappen» dvs kutte all strøm og så bruke litt kraft.
Har ikke hatt denne situasjonen selv...

knegg

https://youtu.be/uUp4xMatKHw

Jeg drar ganske hardt her i videoen. Den virket fysisk blokkert og ikke elektronisk. Tør ikkje dra så mykje hardare enn det.
2020 Model 3

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: knegg på mandag 02. mars 2020, klokken 18:18
Og ja, den er ikke låst fast.
...for du har tilgang til app?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

knegg

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på mandag 02. mars 2020, klokken 20:41


Sitat fra: knegg på mandag 02. mars 2020, klokken 18:18
Og ja, den er ikke låst fast.
...for du har tilgang til app?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Både app og websiden direkte til wifi setup til boksen.
2020 Model 3

sjokomelk

Sitat fra: knegg på mandag 02. mars 2020, klokken 18:18
Noen som har tips til en fastlåst kabel i boksen? Det er helt umulig å få den ut og det går ikke an å trykke den lenger inn.

Og ja, den er ikke låst fast.
Dumt spørsmål - har du plugget den andre enden av kabelen ut av bilen først? Ladestasjoner låser vanligvis ikke opp kabelen før bilen er koblet fra.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

knegg

Sitat fra: sjokomelk på mandag 02. mars 2020, klokken 20:58
Sitat fra: knegg på mandag 02. mars 2020, klokken 18:18
Noen som har tips til en fastlåst kabel i boksen? Det er helt umulig å få den ut og det går ikke an å trykke den lenger inn.

Og ja, den er ikke låst fast.
Dumt spørsmål - har du plugget den andre enden av kabelen ut av bilen først? Ladestasjoner låser vanligvis ikke opp kabelen før bilen er koblet fra.

Bilen er ikke koblet i. Jeg hører mekanismen klikke av og på når jeg velger å låse og låse opp ladekabelen, så noe skjer i alle fall.
2020 Model 3

knegg

Det ser nesten ut som den kanten på pluggen hekter seg fast på innsiden av boksen/støpselet.

Tibber (svart kabel) sin kabel som jeg fikk i dag har ikke dette, den er helt glatt hele veien...
2020 Model 3

knegg

Et bilde her.

Kanskje jeg gjør det litt for komplisert nå.  ???
2020 Model 3

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: knegg på mandag 02. mars 2020, klokken 18:18
... og det går ikke an å trykke den lenger inn.
Det var noko snakk om nye kablar med betre tilpassa spor for låsepinne her på forumet eit stad...
Antar at du har prøvd å presse plugg hardt innover samtidig som du låser igjen/opp?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Counterpointer

Jeg har ingen problemer med Menekes kabel som du har eller Phoenix i den andre boksen.

Må vel være låsesplint som har blokkert seg.

knegg

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på mandag 02. mars 2020, klokken 22:18
Sitat fra: knegg på mandag 02. mars 2020, klokken 18:18
... og det går ikke an å trykke den lenger inn.
Det var noko snakk om nye kablar med betre tilpassa spor for låsepinne her på forumet eit stad...
Antar at du har prøvd å presse plugg hardt innover samtidig som du låser igjen/opp?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Som video i tidligere post viser så stopper "kragen" på kabelen mot boksen. Ikke noe mulighet å få den lenger inn.
2020 Model 3

knegg

Etter kontakt med Tibber fikk jeg dette rådet.

Jeg måtte bruke mye mer kraft enn jeg var komfortabel med å bruke på en elektronisk dings, men det løsnet til slutt. Hvorfor det skjedde vet jeg ikke, men alt ser ut til å fungere nå.

Sitat fra: TibberDenne pleier å hjelpe:

Ser ut som permanent lås er skrudd av så det er bra.

Dytt kabelen hardt inn i laderen
Samtidig som du gjør det vikker du den opp og ned og til sidene flere ganger.
Med andre handen så trykker du på touchknappen i 1-2 sekunder

Sen rykker du ut kabelen.

dersom det ikke fungerer første gang dytt kabeln enda litt hardere in i laderen... gjør samme sak om og om igen til den slipper.

Kan vara smart å ta av front dekslet og sjekke bevegelsesmønstret av låsearmen.
Bara så du ser at den beveger seg mykt og hele vegen opp og ned.
2020 Model 3

knute

#584
Sitat fra: RJK på lørdag 29. februar 2020, klokken 09:06
Du har sjekket at du ikke har gjort, eller er standard innstilt, at den begrenser effekt i bilen? Har dette valget i Kona sin meny, og tror de skal være ganske like...

Jeg har gammel Soul (2015-modell), ikke e-Soul som jo har samme drivlinje som Kona, og den har dessverre ikke noen slike valg i menyene (som jeg kan finne).

Jeg har en hypotese:

Jeg fikk nytt framdriftsbatteri på garanti nylig, og ifbm. dette og regner jeg med at BMS/OBC-software også ble oppdatert.
De har vært rapportert at 2016-modellen og nyere, så er det redusert ladeeffekt med ombordladeren/OBC.

Eks:
https://elbilforum.no/index.php?topic=32990.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=25206.0
http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=453

Så jeg tror at jeg har blitt rammet av samme begrensning som de med 2016-modell++ har hatt hele tiden, og at dette da ikke har noe som helst med selve easee-laderen å gjøre.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA