Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

Rav4_EV

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på mandag 27. januar 2020, klokken 19:30
Var ikkje det noke greier med at portabel ladestasjon er pr def Mode 2. Og at Mode 2 utstyr skal tåle å bli kjørt over av bil?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Helt riktig, Alternativt må den være større enn 25x25x25 cm .og selvfølgelig ha en samsvarserklæring fra produsent at den kan benytte til dette. (mode 2).
Synes jo hele greia med type 2 som standard tilkobling faller fra hverandre dersom man skal flytte boksen på en plate. Trivelig når man oppdager at boksen og plata henger igjen hjemme etter å ha kommet fram.
Da kan man da heller benytte en mode 2 kabel på hytta, alternativt en enkel og billig mode 3 veggboks.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 27. januar 2020, klokken 21:06
og selvfølgelig ha en samsvarserklæring fra produsent at den kan benytte til dette. (mode 2).

Noe ala dette på en Ratio semiportabel ladestasjon?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Nei Robort, dette er ikke en samsvarserklæring. Det forteller hva produsent tenker den skal brukes til, men ikke at han mener den oppfyller krav i regelverk.

Samsvarserklæring skal signeres av produsent og fortelle om hvilke normer og standarder produsenten har konstruert produktet etter. Det skal følge med produktet ved salg.

Jeg håper du har orden i disse papierne i butikken din. Har forstått at tilsynet er ganske tøffe når de er på butikkontroller.
Du får både salgsforbud og eventuelt må du kjøpe tilbake produkter fra dine kunder om dette ikke er på stell.

Her er et eksempel: https://media3.bosch-home.com/Documents/MCDOC02315968_DoC_SbS_CIF_0299_93_B.pdf
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

#558
Vet godt hva samarbeidserklæring er. Utstyr med samarbeidserklæring merkes CE, og produsenten går da god for at utstyret oppfyller kravene for slike produkter. Som leverandør av slikt utstyr er vi forpliktet til å ha kopi på dette hos oss på alle varer utenom de som er produsert i EU. ( Viste du sikkert selv også )

Ratio følger selvfølgelig opp med samarbeidserklæring på sitt utstyr i tillegg til å merke det som indikert på bilde.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Smbob

#559
Har bestilt ny bil og den kan lade med 230V 3fas 16A.
Vurderer å bytte ut min gamle lader til en easee lader denne har mulighet til 3fas 32A.
Har i dag en i3 som kan lade med 230V 1fas 32A som maks.
Vil det by på problemer om jeg bytter lader nå, med tanke på dagens bil?
Eller bør jeg vente til «nybilen» er parkert utenfor til meg?

Forøvrig er kombinasjonen Tibber - Easee Home lader OK?
Polstar 2 - Moon
BMW i3 120Ah - 2019 Melbourne Rød
BMW i3 94Ah - 2018 Marathon Edition (solgt)
BMW i3 94Ah - 2016 Protonic blue (solgt)
BMW 525d xDrive

Sør

Kombinasjon med i3, Easee og Tibber fungerer uten problemer. Du kan sette den til 1 eller 3fas. Setter du til 3fas vil den selv skjønne at bilen ikke kan lade på dette og slå over på 1fas.
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

lars667

Sånn, da var omsider Easee-boksen bestilt. Nå er det fortsatt litt sånn at permanent oppstillingsplass for elbilen på gårdsplassen/carport ikke er klar ennå, og jeg må få ordnet en midlertidig løsning. Hadde vært fristende å koble den til trefas-kurs på 32A med tjukk gummikabel og stikk og montere saken på et mobilt stativ, men det er vel så som så med lovligheten kanskje. Mener å ha hørt at det ikke er lov å bruke stikk på fastmontert utstyr, og sikkert ikke på utstyr som er ment å være fastmontert. Samtidig er det ingen som reagerer hvis du f. eks. har en rundballekutter, høykanon eller annet semistasjonært utstyr koblet til med stikk.

Edit: Ja, jeg skal ta en prat med elektriker før noen retter en pekefinger her. Men tar nå gjerne innspill likevel.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

chovden

Mulig dette har vært spurt om før, men fungerer tibber app mot easee lader uten at en har tibber strøm abonemang?


RemiWM

Har 2 stk. Easee uten Tibber abonnement. Synes appen deres er skikkelig rævva. Får jo kun sett ladestatus, start/stopp lading og total lading for denne mnd. Er nok flere funksjoner om man er kunde.
Gikk raskt over til Efuel sin app og der får jeg i tillegg til ovenstående, tilgang til å sette opp tidsstyring på ladingen og komplett mnd. oversikt med ALLE ladesykluser tilsendt på mail 1 gang i mnd.
Toyota bZ4X AWD Executive Bitone
Nissan Leaf Tekna

oStoreBil

Hvordan fikk du registrert de? Den spør etter laderens ID og pin. Jeg prøvde med den lille lappen jeg fikk hvor det var påskrevet pin, men ble ikke gjenkjent

RemiWM

Sitat fra: oStoreBil på mandag 24. februar 2020, klokken 07:33
Hvordan fikk du registrert de? Den spør etter laderens ID og pin. Jeg prøvde med den lille lappen jeg fikk hvor det var påskrevet pin, men ble ikke gjenkjent
Hadde samme problem jeg også.
Husk å logg inn på easee.cloud og velg "tilkoblet partner". Velg så Efuel. Da skal det virke. Virker det ikke da, så velg Tibber igjen og så tilbake til Efuel. Tok en liten stund så fungerte det for meg.


Toyota bZ4X AWD Executive Bitone
Nissan Leaf Tekna

oStoreBil

Ok, takk. Vil det si at jeg med EFUEL mister jeg da integrasjonen med Pulse som jeg bruker for å lastbalansere forbruket?

knute

Noen som har snøring på hvorfor min Kia Soul 2015 ikke klarer å slurpe i seg mer enn 11A / 2.6kW av maks 13A / 3.1 kW som er satt opp på min nyoppsatte easee-lader?

Kabelen jeg bruker er en 1-fas 32A fra mr. jkirkebo, og bilen klarer fint å ta ut maks guffe på andre type 2-ladere med denne.

(Grunn til maks 13A: må få på plass noe lastbalansering mot hovedsikring før jeg kan skru på mer guffe)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

knute

For å svare meg selv:

Det ser ut som om Soul'en min alltid trekker 2A mindre enn det den får beskjed om er maks fra laderen.
Jeg gjorde en liten test, og justerte opp laderen til 16A, og da trakk bilen 14A.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA