Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

elektrolux

Uansett er det fint med en ladestasjon som kan dynamisk styrt lading ut fra størrelsen på hovedsikringen/ønsket max strømuttak.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Edison

Sitat fra: elKona på mandag 07. oktober 2019, klokken 08:57
Sitat fra: Edison på lørdag 05. oktober 2019, klokken 21:41
Gode greier! Var litt usikker på om det er verd å legge opp 3-fase 32A, men då gjer eg det. Det er vel ein fordel mtp. framtidig utviding av «ladestasjonen» og. Reknar med det blir 2-3 ladeboksar på sikt. Kan dei i så fall dele ein kurs større enn 32A?
Det kommer ikke til å være verdt det når( ikke hvis) effektleddet rulles ut til hele landet.
Vi betaler 76kr pr kw for de tre mest aktive timene pr. måned. Lading med 22kw vil fort kunne koste deg 1200-1500kr ekstra hver måned. Fremtiden tvinger frem saktelading.

Oi, det var dyrt ja! Trur nok at dette vil bli regulert ut frå belastningen på nettet og at smarte ladestasjonar vil kunne styre ladingen for å unngå toppane. Og blir det for dyrt får ein vel produsere sin eigen straum😎

Har 230 V nettspenning, så 12.7 kW lading blir nok max her.

Sitat fra: elektrolux på mandag 07. oktober 2019, klokken 10:31
Uansett er det fint med en ladestasjon som kan dynamisk styrt lading ut fra størrelsen på hovedsikringen/ønsket max strømuttak.  ;)

Denne funksjonen har vel easee-boksen? For opptil 3 ladarar?

elKona

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. oktober 2019, klokken 09:46
Sitat fra: elKona på mandag 07. oktober 2019, klokken 08:57
Sitat fra: Edison på lørdag 05. oktober 2019, klokken 21:41
Gode greier! Var litt usikker på om det er verd å legge opp 3-fase 32A, men då gjer eg det. Det er vel ein fordel mtp. framtidig utviding av «ladestasjonen» og. Reknar med det blir 2-3 ladeboksar på sikt. Kan dei i så fall dele ein kurs større enn 32A?
Det kommer ikke til å være verdt det når( ikke hvis) effektleddet rulles ut til hele landet.
Vi betaler 76kr pr kw for de tre mest aktive timene pr. måned. Lading med 22kw vil fort kunne koste deg 1200-1500kr ekstra hver måned. Fremtiden tvinger frem saktelading.

Men ingen vet hvordan effektleddet blir. Forhåpentligvis blir det kun avregning av effektledd i de timene på døgnet som kapasiteten normalt er presset, dvs. null effektledd nattestid.
Nå har vi hatt dette en god stund alt, og det baseres kun på eget forbruk. Om vi bruker strømmen klokken 17 eller 01 spiller ingen rolle. Alt handler om hvor mye som går gjennom din hovedsikring iløpet av en time.

De tar gjennomsnittet av de tre timene med høyest forbruk iløpet av måneden og ganger det med 76kr. Vi har trefas 400V, men lader bilen med kun 1,5kw.

Olee

Det er vel ikke tilfeldig at det kun er i enkelte områder denne måten å gjøre det på er blitt rullet ut.. Lading på natt med passelig høy effekt er ikke noe problem for netteier, er det vel?

Edison

Det der er jo ran. Tydeleg at ein etter kvart bør satse på eigenprodusert straum.

Kristian O

Sitat fra: elKona på mandag 07. oktober 2019, klokken 08:57
Sitat fra: Edison på lørdag 05. oktober 2019, klokken 21:41
Gode greier! Var litt usikker på om det er verd å legge opp 3-fase 32A, men då gjer eg det. Det er vel ein fordel mtp. framtidig utviding av «ladestasjonen» og. Reknar med det blir 2-3 ladeboksar på sikt. Kan dei i så fall dele ein kurs større enn 32A?
Det kommer ikke til å være verdt det når( ikke hvis) effektleddet rulles ut til hele landet.
Vi betaler 76kr pr kw for de tre mest aktive timene pr. måned. Lading med 22kw vil fort kunne koste deg 1200-1500kr ekstra hver måned. Fremtiden tvinger frem saktelading.
Om det kjem, forventer eg at Tibber tilpasser seg dette. F.eks kan man lade med 3x32 A så lenge total effekt er under månedstoppen.
Ingen grunn til ikkje å dimensjonere for mykje effekt; man kan jo fint lade med lav effekt gjennom en kraftig kabel  :+1:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

JazBas

Har satt opp Easee laderen med at den skal gi 6A tilgjengelig etter at lading er ferdig, men dette er tydeligvis ikke nok til at min Kia Soul skal gidde å forvarme bilen til programmert tid :o

Er det flere som har vært borti det problemet? (Uansett bil)

Olee

Burde være en enkel sak for Easee å øke den 6A-grensen, eventuellt la hver enkelt justere det. Hvor mange biler klarer seg med 6A til forvarming?

Filip86

Min erfaring med 2 stk easee i serie siden mars:
- Hatt veldig store utfordringer med smartlading og planleggingen som tibber gjør, dette har mest med at når teslaen "venter" på lading og jeg kommer hjem med vår a3 e-tron og plugger denne i, så frigjør easee kabelen/strømmen til teslaen og jeg får "charge port open". Etter en stund så starter den lading, men da "utenom" logikken til easee og tibber, slik at tidspunktet forskyves samt at den enkelte ganger ikke får ladet med 3 fas (som for øvrig heller ikke var på plass før mai/juni?). veldig irriterende å ha smarte ladere som starter lading av bil nr2 når den ikke skal startes før på kvelden. Svar fra easee: manuelt gå inn i appen(web grensesnittet deres) og skru av strømmen på den ene bilen før jeg kobler på den andre. Jeg er tydeligvis den eneste som har 2 stk easee bokser som har dette problemet, så er nok nederst på prioriteringslista på dette problemet. Det er _forbanna_ irriterende å få "charging interrupted" noen minutter etter at audien er koblet til.
- Har opplevd 2-3-4 ganger at bilene ikke har ladet seg til når de skulle være ferdig (altså, ikke ladet i det hele tatt), tibber skylder på dårlig api hos tesla/audi som da har vært nede, greit nok, men da virker dette litt sårbart hvis man kommer hjem med 0-10% og har noe planlagt dagen etter :)
- Opplevd 1 gang at begge boksene dro 38A (eller noe slikt, var ihvertfall langt over) totalt i 30-60 sekunder, selv om de skal være begrenset til 26A i appen og 32A som sikringsstørrelse. Kunne da høre at det knitret litt i underfordelingsskapet i garasjen (hadde da akkurat plugget i ene bilen, så var tilfeldigvis inne i garasjen) (ble noen dager senere ringt opp av en fra easee, som mente at dette ikke var farlig og kunne skje, virker rart uansett, bare skjedd 1 gang vel og merke).
- jeg vurderer å kutte ut smartlading via tibber og heller bare la bilene lade seg fra 23-00 hver natt, det er i 70% av tilfellene der de selv velger å starte. Foruten noen få netter hvor den starter kl 02:00 pga høyt batterinivå. Problemene jeg har med at teslaen plutselig starter lading, samt at tibber appen poller bilen noe ofte gjør at rent økonomisk så er det ingenting å tjene på dette for øyeblikket. det lille man sparer går bort i de 39kr/mnd tibber tar, samt 1-3kWh om dagen som teslaen spiser i vampire drain + sine 30-60minutters ladeøkter når audien plugges i.
- testet lastbalansering mot pulse for noen uker tilbake, tok noen minutter før ladeboksene skrudde seg ned. Her hadde jeg sett for meg noe bedre logikk enn at de koblet seg helt ut, for så å begynne å lade med 4A (de hadde da ca 14A å gå på).

Alt i alt, med problemene jeg har hatt, så har jeg jo fått ladet bilene på de fleste dagene, boksene er jo små og fine samt at det er jo greit at på sikt kan man få inn mer funksjonalitet. Men det virker litt som tesla, pushe ut et uferdig og utestet produkt og heller la kundene finne ut av feil. Håper jo på at det blir bedre etterhvert!

PS:
I 98% av tilfellene så har det bare vært å plugge bilene inn, så har de jo ladet :) Det er bare de resterende 2% av gangene det har vært mye irritasjon...

Vidar_S

Sitat fra: JazBas på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 22:02
Har satt opp Easee laderen med at den skal gi 6A tilgjengelig etter at lading er ferdig, men dette er tydeligvis ikke nok til at min Kia Soul skal gidde å forvarme bilen til programmert tid :o

Er det flere som har vært borti det problemet? (Uansett bil)

Ja, jeg opplevde muligens det samme da jeg skulle teste forvarming (Hyundai Kona). Jeg har aktivert RFID-autentisering på Easee'en og gjettet på at valget om 6A tilgjengelig etter ferdig lading også ville si at laderen gav 6A uten RFID-autentisering (noe som selvsagt kan være helt feil). Med programmert forvarming skjedde ganske nøyaktig ingenting.

Test av forvarming med deaktivert autentisering (og da inntil 32A) (med SOC på 70% og ladegrense på bilen satt til 20% slik at den kun forvarmet uten å lade) viste at Easee-boksen tidvis trakk over 3000W, så det virker som om 6A er veldig knapt for det en Kona krever i alle fall.

stian234

Hei,

Ser lyse også leverer Easee nå. Med sin engen løsning.
Men er det slik om jeg går fra Lyse til Tibber om 1 år at jeg da kan få omprogrammert easee boksen til å virke med Tibber og funksjonaliteten deres / app?

På forhånd takk.

JazBas

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 09. oktober 2019, klokken 11:18
Sitat fra: JazBas på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 22:02
Har satt opp Easee laderen med at den skal gi 6A tilgjengelig etter at lading er ferdig, men dette er tydeligvis ikke nok til at min Kia Soul skal gidde å forvarme bilen til programmert tid :o

Er det flere som har vært borti det problemet? (Uansett bil)

Ja, jeg opplevde muligens det samme da jeg skulle teste forvarming (Hyundai Kona). Jeg har aktivert RFID-autentisering på Easee'en og gjettet på at valget om 6A tilgjengelig etter ferdig lading også ville si at laderen gav 6A uten RFID-autentisering (noe som selvsagt kan være helt feil). Med programmert forvarming skjedde ganske nøyaktig ingenting.

Test av forvarming med deaktivert autentisering (og da inntil 32A) (med SOC på 70% og ladegrense på bilen satt til 20% slik at den kun forvarmet uten å lade) viste at Easee-boksen tidvis trakk over 3000W, så det virker som om 6A er veldig knapt for det en Kona krever i alle fall.

Problemet hos meg var at jeg hadde aktivert mulighet for 3-fase lading...da funker ikke forvarming på Kia Soul hvertfall :o

eisa01

Sitat fra: stian234 på lørdag 19. oktober 2019, klokken 14:38
Hei,

Ser lyse også leverer Easee nå. Med sin engen løsning.
Men er det slik om jeg går fra Lyse til Tibber om 1 år at jeg da kan få omprogrammert easee boksen til å virke med Tibber og funksjonaliteten deres / app?

På forhånd takk.
Noen grunn til å ikke gå over til Tibber med en gang? At Lyse selger med installasjon?

Lyse har tenkt til å ta 39 kr/mnd for smartlading etter første år, i tillegg til strømabonnementene deres som har 39 kr/mnd og 6.3 øre/kWh påslag, så totalt 78 kr/mnd og 6.3 øre/kWh

Tibber er per nå 39 kr/mnd og 2.19 øre/kWh påslag

Med 15,000 kWh forbruk sparer man 1078 kr i året med Tibber i så tilfelle (før garantert 20% billigere strøm på elbillading) ;)

Erik Ola Ulvestad

Er ikkjeTibber sin20% rabatt på veg ut? (Når timeprisfakturering og all 'smartness' er fullt implementert for elbilladinga , som er kun det 20% rabatten gjeld for uansett) Er det ein tilleggskost pr nnd for bruk av Tibber Pulse monitor service saman med Easee sin elbillader?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

eisa01

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 19. oktober 2019, klokken 21:50
Er ikkjeTibber sin20% rabatt på veg ut? (Når timeprisfakturering og all 'smartness' er fullt implementert for elbilladinga , som er kun det 20% rabatten gjeld for uansett) Er det ein tilleggskost pr nnd for bruk av Tibber Pulse monitor service saman med Easee sin elbillader?
Har ikke hørt noe om det, timesfakturering har jo alltid vært støttet av Tibber (så lenge nettselskapet sendte verdiene, siden Elhub kom i februar gjelder det alle). Men er ikke sikkert garantien gir så mye ekstra, i 2018 så ga smartlading alene 18% lavere strømpris

Nei, det er ingen tilleggskostnad for bruk av Tibber Pulse

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA