Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

srd

Jeg har 230v trefase med 40 A sikring

Sent fra min Nokia 9 via Tapatalk


geear

#421
230V 32A 3-fas med 32A sikring (og 5G6 Powerflex).

siljan

Hei

Dere med easee lader, har dere smart lading?

Forstår liksom ikke helt, jeg har bare hvit lys på laderen, og når ejg går inn i tibber appen, kan jeg ikke velge når ladingen skal være ferdig etc. Snakket med Tibber, og de mente det ikke var klart enda.

men det står ikke noe om det på deres sider. Føler meg litt lurt

Vidar_S


Jeg tror egentlig ikke det er så mye grunnlag til å føle seg lurt her. I alle fall ikke om man ser på det økonomiske. Om man gjør en liten innsats selv kan man slippe billigere unna slik det er nå enn med "smartlading" direkte via Easee ettersom de, inntil dette er klart, gir 20% rabatt på strømmen man bruker til elbillading (via Easee-ladeboksen). Om man da selv starter lading når strømmen er på det billigste (oftest på natten) får man altså ytterligere 20% rabatt på strømmen. Med vanlig smartlading får man kun ordinær strømpris på ladetidspunktet mot at ladeboksen selv starter lading.

Ser man på siste døgns spotpriser i Tibber-appen varierer det mellom 37-ish øre på natt og 48-ish øre fra 0700 og utover. Selv om du da hadde ladet når strømprisen er som høyest vil du med 20% rabatt komme veldig nært maks uttelling for "smartlading".

jannor

Finnes smartladere som fungerer uavhengig av strømleverandør idag med denne funksjonen i drift. Har selv Zaptec Home hvor dette fungerer greit. Det finnes sikkert andre også. Easee har kommet langt på kort tid så det er ikke rart med forsinkelser på hva en kaller ikke kritiske funksjoner. 🙂
April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR AWD/HW3 FSD

elektrolux

Om det er lading når strømprisen er lav, er du 95% i mål om du lader mellom kl. 01:00 og 05:00 ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tafsern

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 20. august 2019, klokken 17:25

Jeg tror egentlig ikke det er så mye grunnlag til å føle seg lurt her. I alle fall ikke om man ser på det økonomiske. Om man gjør en liten innsats selv kan man slippe billigere unna slik det er nå enn med "smartlading" direkte via Easee ettersom de, inntil dette er klart, gir 20% rabatt på strømmen man bruker til elbillading (via Easee-ladeboksen). Om man da selv starter lading når strømmen er på det billigste (oftest på natten) får man altså ytterligere 20% rabatt på strømmen. Med vanlig smartlading får man kun ordinær strømpris på ladetidspunktet mot at ladeboksen selv starter lading.

Ser man på siste døgns spotpriser i Tibber-appen varierer det mellom 37-ish øre på natt og 48-ish øre fra 0700 og utover. Selv om du da hadde ladet når strømprisen er som høyest vil du med 20% rabatt komme veldig nært maks uttelling for "smartlading".

Jeg har hatt mye kontakt med Tibber angående den integrerte smartladingen til Easee laderen, som lar vente på seg. De sier at de, frem til de er ferdige med integreringen, gir 20 % rabatt på lading som utføres igjennom Easee laderen. Men når de ruller ut oppdateringen, så forsvinner denne rabatten. Da kan de "garantere 20 % reduserte kostnader ved bruk av smartlading" fremfor "dum" lading.

eadie

Jeg kjøper Easee laderen nå, for en venn, som skal ha lading av KIA Soul.
Trenger app styringen på 4G, som ennå ikke er klar, virker det som. Ser at partnerne, Efuel i Sverige, har en app, som muligens fungerer til å styre ladestrøm, tidspunkt for oppstart, etc.

Det er også mostridende opplysninger på Easee sin webside ang 4G løsningen. Noen steder står det at det kreves abonnement, andre steder, som under Bestilling, står det at "du får 4G på kjøpet, livet ut".

No cable- or IT guy needed:
Alle de smarte boksene som blir levert på markedet i dag fås som regel på nett via wifi, ethernet eller PLC. Dette er tungvint og det kan fort bli dyrt.
Når du kjøper en laderobot fra easee så får du 4G med på kjøpet, livet ut. På denne måten kan du utnytte din smarte ladeboks fullt ut.


Så hva er egentlig riktig? Oppfatter hele Easee som et lukket selskap som har utidig info på websidene, og et forhandlerapparat som ikke vet noe som helst.
Denne appen har vel vært på vent nå i flere år.
En av forhandlerne, en lokal elinstallatør i Bergen, ringte inn og spurte, og da lovte de at appen hadde høy prio, og skulle lanseres i august/september.
Frykter litt "katta i sekken" her.
Jeg trenger ikke jallagreiene til Tibber, strømsparing, og alt det der. Jeg trenger kun styring av boksen via 4G, pga Wifi er utelukket, og til det trengs en app.
Enten Easee sin egen app, som ikke er lansert, eller en av partnernes app, som jeg hører skal fungere.

Noen erfaringer?
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

turfsurf

Sitat fra: eadie på mandag 26. august 2019, klokken 18:44
Denne appen har vel vært på vent nå i flere år.
Nå ble vel Easee lansert for knapt ett år siden, så at appen har vært på vent i flere år blir litt tøysete å si. Men jeg er enig i at Easee har tatt en Tesla og presenterer alt som om det finnes og virker allerede, mens det egentlig er en plan som det så vidt er startet på. Skjønner ikke helt hva de drøyer med, en slik app er ganske plain. Hvorfor ikke begynne med ett "minimum viable product", og lage en helt basic app som folk kan bruke, og så utvide i etterkant. Ellers så funker vel Tibber appen uten strømabonnement.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lars C. Krogenæs

For å oppklare litt:

Easee er en ladeboks. Ladeboksen har avanserte funksjoner, nesten som en PC.

Fra Easee ble levert, har e-sim og 4G funksjonalitet vært klar, mens appen som easee skal levere ikke har vært klar.

Tibber er en strømleverandør, og har lagt på egen funksjonalitet oppå easee-boksen. Kjøper du en easee boks, får du med Tibber-funksjonalitet som start/stopp, endring av strømstyrke, historikk og noe mer. Easy-boksen levert av Tibber er i utgangspunktet koblet til nettet via 4G og trenger ikke WiFi. Så ha det nylig blitt mulig å koble den opp mot eksisterende WiFi, hvis man ønsker det.

Circle K leverer også easee-bokser og leverer da Circle K-funksjonalitet på boksene. Her er integrasjonen nettopp klar, så det er kun enkelte kunder som har fått dette hitil.

Både Tibber, Easee og Circle K vil levere stadig flere funksjoner på Easee boksene. De er forøvrig ISO 15118 klare, (Plugg% Charge) vi mangler bare biler og litt programering for å få en sikker kobling og gjenkjenning mellom bil og baksystemet.   
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 27. august 2019, klokken 08:42
ISO 15118 klare, (Plugg% Charge) vi mangler bare biler ...
Kva bilar har eller vil få dette i nærmaste framtid?
Det vil spare oss for å dille med app eller brikke, men når blir det utbredt?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Lars C. Krogenæs

Nye Tyske biler får dette. E-tron skal ha det, mens EQ serien skal også være klare.

VW, BMW, Ford, Audi, Daimler, Honda, Volvo, GM, KIA, Fiat, Chrysler er med. Hvorvidt franske produsenter er med er jeg usikker på, men regner med det.

Det betyr sikker identifisering fra bil til backoffice systemet, der alt er kryptert.

Fastned har i dag "Autocharge" for CCS, der man kan plugge inn bilen og så starter lading. Identifisering foregår imidlertid ukryptert, og bruker kun MAC adressen for identifisering. Det er relativt enkelt å omgå systemet, men Fastned har nok tenkt at risikoen for svindel, og konsekvensene for svindel er så små at det får de tåle hvis det dukker opp. ISO15118 løser dette problemet me ende ti ende kryptering og unike nøkler.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Vidar_S

Sitat fra: eadie på mandag 26. august 2019, klokken 18:44
....

Det er også mostridende opplysninger på Easee sin webside ang 4G løsningen. Noen steder står det at det kreves abonnement, andre steder, som under Bestilling, står det at "du får 4G på kjøpet, livet ut".

...

En av forhandlerne, en lokal elinstallatør i Bergen, ringte inn og spurte, og da lovte de at appen hadde høy prio, og skulle lanseres i august/september.
Frykter litt "katta i sekken" her.
Jeg trenger ikke jallagreiene til Tibber, strømsparing, og alt det der. Jeg trenger kun styring av boksen via 4G, pga Wifi er utelukket, og til det trengs en app.
Enten Easee sin egen app, som ikke er lansert, eller en av partnernes app, som jeg hører skal fungere.

Noen erfaringer?

Som Lars C. skriver her tidligere er 4G inkludert om du kjøper boksen fra Tibber. Jeg var usikker på det selv siden jeg ikke fant noe info om det på Tibber sine sider, men boksen min (kjøpt av Tibber) lastet ned oppdatering av firmware via 4G etter oppkobling (måtte oppgraderes før jeg kunne koble meg på lokal wifi).

Jeg tror ikke du skal stole for mye på lokal elinstallatør når det gjelder Easee-appen. Jeg har snakket med Easee om saken og de har ingen dato for lansering enda. Svaret jeg fikk fra dem var at Tibber-appen vil være tilgjengelig for å styre Easee-boksen selv om man ikke er abonnent der, så det er nok en bedre løsning å gå for den fremfor å vente på Easee-app. "Smartlading" er det eneste man ikke får uten Tibber-abonnement, men det er jo en relativt grei operasjon å starte lading selv på nattestid.

Sør

App er på vei. Easee skriver selv q4, men har vel en lei tendens til å trekke ut i tid...
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

eadie

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 27. august 2019, klokken 14:17
Sitat fra: eadie på mandag 26. august 2019, klokken 18:44
....

Det er også mostridende opplysninger på Easee sin webside ang 4G løsningen. Noen steder står det at det kreves abonnement, andre steder, som under Bestilling, står det at "du får 4G på kjøpet, livet ut".

...

En av forhandlerne, en lokal elinstallatør i Bergen, ringte inn og spurte, og da lovte de at appen hadde høy prio, og skulle lanseres i august/september.
Frykter litt "katta i sekken" her.
Jeg trenger ikke jallagreiene til Tibber, strømsparing, og alt det der. Jeg trenger kun styring av boksen via 4G, pga Wifi er utelukket, og til det trengs en app.
Enten Easee sin egen app, som ikke er lansert, eller en av partnernes app, som jeg hører skal fungere.

Noen erfaringer?
Svaret jeg fikk fra dem var at Tibber-appen vil være tilgjengelig for å styre Easee-boksen selv om man ikke er abonnent der, så det er nok en bedre løsning å gå for den fremfor å vente på Easee-app. "Smartlading" er det eneste man ikke får uten Tibber-abonnement, men det er jo en relativt grei operasjon å starte lading selv på nattestid.

Dette stemmer ikke helt. Uten strømabonnement fra Tibber kan du ikke ha scheduled start/stopp. Men du kan pause og starte lading, dog kun via manuell trykk på knapp i appen, ikke schedule.
Du kan også regulere strømstyrken.

Du får ikke oversikt over SOC på batteriet, så du er i blinde om hvor mye eller lite som gjenstår.
Kan heller ikke sette limit på SOC, feks sette 90% som slutttpunkt.
Svakt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA