Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

cscheiene

Svar fra Tibber: For biler der vi ikke vet batteristatus, så må biltype registreres i appen.
Dermed vet vi batteristørrelsen, og ut fra ladehastighet vet vi da hvor lenge bilen maksimalt må lade. Vi kan da utsatte ladingen til billigere timer.

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på fredag 14. juni 2019, klokken 07:39
Sitat fra: cscheiene på fredag 14. juni 2019, klokken 06:25
Lurer litt på hvordan de skal få til smartlading på biler som ikke er "online" Hvordan kan Easee laderen vite når den skal starte? Klarer den lese av batteriprosent eller gjenværende tid å lade fra bilen?
Ladestasjoner kan få SOC fra bilen.

Det finnes ingen mulighet for å hente ut den informasjonen når man AC-lader. Kun ved hurtiglading/DC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Så man får SOC over type2 men kun ved DC lading blir vel det riktige da. I så fall vil vel Easee ha en utfordring.

Jeg er uansett ikke interessert i smartlading via ladeboks, siden jeg ikke vil at Easee skal kutte strøm til bilen når den forvarmer om vinteren. Men det er jo dumt for biler som easee ikke kan integrere med da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Joltus

Er det type 2 om man lader med chademo eller ccs da?

turfsurf

Sitat fra: Joltus på fredag 14. juni 2019, klokken 14:56
Er det type 2 om man lader med chademo eller ccs da?
Forskjellen mellom pluggene er vel to ekstra DC plugger for combo. Men så vidt jeg vet kommuniserer CCS ladere med en variant av homeplug. Kanskje det er det Easee satser på?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System

Ser ut som det er samme type kommunikasjonsstandard tilgjengelig ved AC og DC (high level), men kanskje de enkle ladeboksene våre kun bruker den som heter "basic signalling"?

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: gr på fredag 14. juni 2019, klokken 19:30
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System

Ser ut som det er samme type kommunikasjonsstandard tilgjengelig ved AC og DC (high level), men kanskje de enkle ladeboksene våre kun bruker den som heter "basic signalling"?
Nja...Altså, Easee kommuniserar ikkje med bilen direkte men via internett som app styring for dei bilmodellar som har fungerande app api. Resten er 'i mørket' og kun veileda av max batterikapasitet, dersom oppgitt til ladeboksen ( laderobot, ha ha).

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

turfsurf

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 14. juni 2019, klokken 22:57
Nja...Altså, Easee kommuniserar ikkje med bilen direkte men via internett som app styring for dei bilmodellar som har fungerande app api. Resten er 'i mørket' og kun veileda av max batterikapasitet, dersom oppgitt til ladeboksen ( laderobot, ha ha).

Nja, easee må som ett minimum vite gjenstående batterikapasitet og SOC for å kunne beregne gjenstående ladetid. Easee kan og starte lading av bilen direkte (testet på vår i3). Alternativt må den få ladetid fra bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sør

Ser ut som at boksen har fått en oppdatering nå. Wi-Fi er tilgjengelig, og jeg kan aktivere 3-fas. Har ikke fått testet enda mot bilen da den ikke er hjemme nå.
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

geear

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 14. juni 2019, klokken 22:57
Sitat fra: gr på fredag 14. juni 2019, klokken 19:30
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System

Ser ut som det er samme type kommunikasjonsstandard tilgjengelig ved AC og DC (high level), men kanskje de enkle ladeboksene våre kun bruker den som heter "basic signalling"?
Nja...Altså, Easee kommuniserar ikkje med bilen direkte men via internett som app styring for dei bilmodellar som har fungerande app api. Resten er 'i mørket' og kun veileda av max batterikapasitet, dersom oppgitt til ladeboksen ( laderobot, ha ha).

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Skjønner det, men med mer avansert logikk i laderen hadde det neppe vært noe problem å hente SoC.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: gr på mandag 17. juni 2019, klokken 09:17
Skjønner det, men med mer avansert logikk i laderen hadde det neppe vært noe problem å hente SoC.

Easee laderen har supermye logikk og er ISO 15118 klar. Den er også som en datamaskin og det er programvaren som avgjør hva den kan og ikke kan. Den er teknisk sett klar for kommunikasjon med bilene men det krever at bilen på sin side er klar til å gjøre det samme. Det er ikke tilfelle i dag.

Les mer om ISO 15118 her: https://v2g-clarity.com/knowledgebase/what-is-iso-15118/
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

rerell

Sitat fra: turfsurf på fredag 14. juni 2019, klokken 12:40
Jeg er uansett ikke interessert i smartlading via ladeboks, siden jeg ikke vil at Easee skal kutte strøm til bilen når den forvarmer om vinteren.
I den senaste SW-uppdateringen finns (förutom uppkoppling till WiFi) en ny inställning "power management". Där kan man välja att laddaren gör 6A tillgängligt efter att laddning (skulle ha?) stoppat, just för att kunna använda förvärmning, som jag förstår det.

Burger

Det er jo på rett vei, Leaf-en trekker over 10A ved forvarming, men 6A er bedre enn 0A.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elbilen1

Sitat fra: gr på mandag 17. juni 2019, klokken 09:17
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 14. juni 2019, klokken 22:57
Sitat fra: gr på fredag 14. juni 2019, klokken 19:30
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System

Ser ut som det er samme type kommunikasjonsstandard tilgjengelig ved AC og DC (high level), men kanskje de enkle ladeboksene våre kun bruker den som heter "basic signalling"?
Nja...Altså, Easee kommuniserar ikkje med bilen direkte men via internett som app styring for dei bilmodellar som har fungerande app api. Resten er 'i mørket' og kun veileda av max batterikapasitet, dersom oppgitt til ladeboksen ( laderobot, ha ha).

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Skjønner det, men med mer avansert logikk i laderen hadde det neppe vært noe problem å hente SoC.

fått testet denne?

Fikk min easee idag  :+1: og skal monteres imorgen!
Fungerer wifi opptimalt nå? har version 0.99

Noen som vet om det går ann å montere fast ladeplugg fra undersiden ? ser det er innføring for kabel

takker for svar

Cral

Sitat fra: elbilen1 på tirsdag 18. juni 2019, klokken 01:51
Noen som vet om det går ann å montere fast ladeplugg fra undersiden ? ser det er innføring for kabel

Du kan sette den opp til å lase kabelen fast. Ikke helt fast kabel, men funksjonsmessig likt.

~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA