Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

Joltus

Det utvikles egen strømmåler for tilkobling i han port uten knyting til tibber.

Mazzbot

Jeg får min imorra . Usikker på om jeg skal ha 32A eller 20A , bilen min kan uansett bare ta 16A .. men for fremtiden kan det være lurt med 32 .

Noen som har fått pris på installasjon ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Tafsern

#227
Sitat fra: tdj på søndag 10. mars 2019, klokken 07:41
(Endelig) fått mine 2 Easee lade-"roboter" (som Easee ønsker å kalle de). Ikke fått de montert ennå;  blir i kommende uke, ser fram til å kunne lade med 32A istedenfor 10 /15 A pr dato ;D ;D.
Ser at boksen rent fysisk er veldig enkel å montere (bra). Dekslet til type 2 plugg er midlertidig (i følge Easee); det leverte vil /kan fungere som snø/vann-fanger med potensiell fare for overslag/jordfeil i selve kontakten. Nytt deksel i April må ettermonteres, i mellomtiden vil det lønne seg å sjekke for vann/fukt før man kopler til kabel.
 
I annonsering av boksen skriver man om app'er, RFID, Wi-Fi osv. Det skrives også om manuell styring / monitorering av lading fra telefon samt låsing av ladeboks. Jeg kan ikke se at noe av denne funksjonaliteten finnes pr dato - finner kun Tibber's app for Pulse.... og det eneste den gjør er å forsøke å selge meg Tibber abonnement  >:(. Tips om Apps mottas med takk !
Men som sagt, første steg er å få redusert lade-tid både hjemme og på hytta fra dagens 15-16 timer til ca 5.  :) :) :)

Ifølge Easee kommer app etterhvert, men ikke noe 100 % svar på når den kommer. De henviser til Tibber sin app enn så lenge.

Counterpointer

Sitat fra: Mazzbot på søndag 10. mars 2019, klokken 10:31

Noen som har fått pris på installasjon ?
14500kr

Det er for to bokser og eget underskap i garasjen med egengravd tilførselskabelkabel og 3x63 bruddsikring.

Tunk

Har fått montert opp min Easee lader av elektriker i dag. Hadde trukket/klamret kabel på forhånd og skrudd opp bakplate. Elektriker koblet kun til og byttet sikring/koblet sikring i sikringskap. Tilkolbingen gjort på en time. Det gikk greit å legge inn installasjonsdata via Wifi og den lader nå. Kommer derimot ikke inn på bruker på Wifi for å få koblet den opp på nett. Easee har ingen brukerstøtte tlf. og det samme gjelder Tibber. Har sendt en melding så jeg får nok svar.

Cral

Både Easee og Tibber har så langt vist seg å være hurtig å svare på epost og supportchat.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Tunk

Ikke rart at jeg slet med å koble opp Easee ladestasjonen mot Wifi. Svaret fra Easee var:
Wifitilkobling kommer i April__ Nå kommer den automatisk på nett via 4G__
For å aktivere brukermeny må du holde inne touchknappen i 5 sekunder.


Forøvrig nydelig å våkne opp til fulladet bil. Å lade en modell 3 på vanlig stikkontakt er tålmodighetsprøve.

Min montasje ble rimelig da jeg hadde forberedt meg litt med å trekke/klamre leding, skru opp bakplate osv:
9 m PFXP 10 kvm 3 ledere plus jord (Har 230 V IT nett). Kjøpte en rest på Finn.no     kr.  500
32 amp sikring                                                                                                      kr.  239
Klamring pakke                                                                                                     kr.   90
Krymepstrømpe for få tett overgangen fra 50 mm trekkerør                                      kr.  299
3 timer arbeid elektriker(2 mann 1 time pluss 1 time for papirarb.)                            kr. 2325
Easee ladeboks in                                                                                                  kr. 6094
Totaltpris                                                                                                              kr. 9547,-

La ut jobben på mitt anbud og fikk to tilbud. Valgt firma nr. 1 da de svarte med en gang og kunne gjøre jobben raskt. Det kom to polske elektrikere som jobbet hurtig og selv om de åpenbart ikke hadde så mye erfaring med elbilladere så var det åpenbart at de kunne sine saker.

petgok

Mottok min Easee igår, og utfra infoen så kan man koble den mot 3-fas på 230V - og min Tesla M3 kan da lade raskere enn med kun 1-fas. Kan jeg lade min andre elbil Kia Soul på samme lader? Blir 3-fas 230 v så spesielt koblet at Soulen ikke vil akseptere å lade på den ladestasjonen?

Takker for svar.
Tesla model Model 3 (2019)
Polestar 2 (2022)

yrune

Sitat fra: Tunk på onsdag 13. mars 2019, klokken 08:42
Ikke rart at jeg slet med å koble opp Easee ladestasjonen mot Wifi. Svaret fra Easee var:
Wifitilkobling kommer i April__ Nå kommer den automatisk på nett via 4G__
For å aktivere brukermeny må du holde inne touchknappen i 5 sekunder.


Hva vil det si, har nettopp fått koblet opp nå. Hvis jeg holder trykknapp inne i 5 sek og så kobler opp på wifi så får jeg bruker instillinger, som f.eks. å låse ladekabel ?

rerell

Sitat fra: yrune på torsdag 14. mars 2019, klokken 09:45
Hva vil det si, har nettopp fått koblet opp nå. Hvis jeg holder trykknapp inne i 5 sek og så kobler opp på wifi så får jeg bruker instillinger, som f.eks. å låse ladekabel ?

Ja, om du inte nyligen har slagit av/på strömmen till laddaren - då är det installationsmenyn du kommer till istället (då är också laddarens wifi redan aktivt, utan att du har tryckt på knappen i 5 sek).

yrune

Var ikke mye instillinger der. 2 valg, låse kabelen og skru av laderen.
Valgte å "skru av" laderen da den står ute og jeg ikke vil at hvem som helst kan bruke den når jeg er på jobb.
Det skulle jo være NFC støtte og app, wifi og API og det meste her, men det som er levert er jo ekstremt begrenset.

Men det største problemet, koblet til bilen nå og trykte 5 sek på knappen, ingen wifi dukket opp. Så nå får jeg vel ikke skrudd på laderen igjen ... :/

rerell

Vi är lite tidigt ute, alla funktioner är inte på plats än. Tibber-integration och dynamisk lastbegränsning kommer antagligen nästa vecka. Koppling till ditt eget wifi-nät i april som någon nämnde. RFID-stöd kommer väl också, men jag har inte hört eller läst när det ska vara klart.

Jag har inte haft problem med att laddaren inte vill aktivera sitt eget wifi-nät, men jag hade nog provat att koppla bort kabeln från bilen och sedan försökt aktivera wifi igen. Om inte det heller fungerar, prova att slå av/på ström (ta säkringen på kursen) och vänta till wifi-nätet deaktiveras (kan ta 5 eller 30 minuter beroende på vilken SW version du har - i den perioden kommer man bara till installationsmeny), så reaktiverar du det igen med touchknappen.

yrune

Prøvde igjen nå, og nå går den bare til installasjonsmeny (jeg har ikke kuttet strømmen)
Det burde vært en snarvei til brukermeny fra installasjonsmenyen.

rerell

Antar du har lagt in installationsdata och skrivit till bakplate? Vilket versionsnummer står det högst uppe till höger när du loggar in? Kanske du behöver en SW update - det behövdes hos mig. Ta kontakt med Easee, de är väldigt hjälpsamma.

yrune

Har versjon 0.77 - prøvde å ta strømmen på den nå, etter 15 min er nettet fortsatt oppe, venter litt til for å se hva som skjer.  Det sto på i flere timer før jeg tok strømmen uten at nettet skrudde seg av.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA