Skrevet av Emne: Easee / Tibber ladestasjon  (Lest 52677 ganger)

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13575
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #15 på: søndag 30. september 2018, klokken 20:41 »
Ref. Easee: Støtter lading på 2 faseledere på IT-nett (kun Tesla)

Ja, pga. dynamisk laststyring blir det nok vanskelig å støtte dette på eGolf, pga. at VW bommet på effektstyringen. Evt. må de legge inn en "eGolf-modus" i softwaren som kan aktiveres.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5167
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #16 på: søndag 30. september 2018, klokken 20:56 »
Ref. Statens Vegvesen: Dersom el-bileiere kun har fastmontert ladestasjon, skal det ikke gis mangelmerknader for manglende ladekabel. Dvs. det finnes ikke noe påbud om å ha den med.
Neida, bare jeg som ikke har lyst til å forholde meg til om jeg skal ta type 2 kabelen ut og inn av bilen. Kablene jeg trenger når jeg er på tur med bilen ligger alltid i bilen.

Altså en ekstra kabel. Og så blir det styggere med ekstern kabel. Synd, for den virker veldig bra ellers.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6107
    • Vis profil
Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #17 på: mandag 01. oktober 2018, klokken 00:24 »
Ref. Statens Vegvesen: Dersom el-bileiere kun har fastmontert ladestasjon, skal det ikke gis mangelmerknader for manglende ladekabel. Dvs. det finnes ikke noe påbud om å ha den med.
Neida, bare jeg som ikke har lyst til å forholde meg til om jeg skal ta type 2 kabelen ut og inn av bilen. Kablene jeg trenger når jeg er på tur med bilen ligger alltid i bilen.

Altså en ekstra kabel. Og så blir det styggere med ekstern kabel. Synd, for den virker veldig bra ellers.
Dette er en ny og lydhør bedrift, kan godt hende de kommer med en utgave med fast kabel om folk etterspør det.

Grunnen til at det er løs kabel er at boksen støtter absolutt alle elbiler og derfor da måtte hatt flere varianter, noe som sikkert ikke er optimalt i begynnelsen.
« Siste redigering: mandag 01. oktober 2018, klokken 18:45 av knut.aulie »

Burger

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1061
  • Have spacesuit, will travel.
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #18 på: mandag 01. oktober 2018, klokken 07:00 »
Turfsurf: Du er nok i mindretall, fordi en ladestasjon med type 2 uten uttak har for de fleste mer verdi fordi man er uavhengig av type bil man kjøper senere. Kabel koster vel under 1000 kroner på superlørdag host mekonomen.

Men tilbake til topic, tror jeg har funnet ladestasjonen jeg vil ha. Lurer på hvor lett den er å koble til wifi.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Hansi

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 937
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #19 på: mandag 01. oktober 2018, klokken 08:43 »
Hvorfor skal alle de lovende ladestasjonene ha proprietær programvare? Både Zapcharger og denne.. Det er det største minuset i mine øyne, positivt at de velger uten fast kabel så man får ladet alle elbiler.
Buskerud
Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

automat

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1323
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #20 på: mandag 01. oktober 2018, klokken 09:14 »
Turfsurf: Du er nok i mindretall, fordi en ladestasjon med type 2 uten uttak har for de fleste mer verdi fordi man er uavhengig av type bil man kjøper senere.

Det er vel en sannhet kun om man har type 1 bil i dag. Selges nesten ikke nye biler med type 1 i dag (Soul og trilling?), så sannsynligheten er stor for at din neste elbil har type 2.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5167
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #21 på: mandag 01. oktober 2018, klokken 10:10 »

Det er vel en sannhet kun om man har type 1 bil i dag. Selges nesten ikke nye biler med type 1 i dag (Soul og trilling?), så sannsynligheten er stor for at din neste elbil har type 2.
eNV200 har vel type 1 og. Men ja, ett mindretall, som evt kan bruke overgang. Det er en positiv ting uten kabel da, og det er at man kan ha en kort kabel til daglig bruk, og så kan man ta ut 7,5m kabelen av bilen ved behov.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13524
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #22 på: mandag 01. oktober 2018, klokken 13:18 »
Hvorfor skal alle de lovende ladestasjonene ha proprietær programvare? Både Zapcharger og denne.

Hva mener du med det? Begge støtter vel etterhvert API og vil således kunne snakke med andre smart systemer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

Joltus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1333
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #23 på: mandag 01. oktober 2018, klokken 13:30 »
Easee kommer jo med api 1,6.....


jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13575
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #24 på: mandag 01. oktober 2018, klokken 13:47 »
Turfsurf: Du er nok i mindretall, fordi en ladestasjon med type 2 uten uttak har for de fleste mer verdi fordi man er uavhengig av type bil man kjøper senere.

Det er vel en sannhet kun om man har type 1 bil i dag. Selges nesten ikke nye biler med type 1 i dag (Soul og trilling?), så sannsynligheten er stor for at din neste elbil har type 2.

Pluss at det aller meste som  bruktimporteres har type 1.Og bruktimporten er stadig økende.

Det er andre grunner til å ikke ha fast kabel også. F.eks om man trenger lang kabel (type 10m) eller må bytte en skadet/utslitt kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13524
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #25 på: mandag 01. oktober 2018, klokken 14:00 »
Vi anbefaler fastmontert kabel om nåværende bil har Type 2 plugg.

Har bilen type 1 plugg er det ofte best å velge ladestasjon med stikk, men vi tar kun 1200 Kr for en åpen ende 5m T2 32A kabel. Det er rimeligere enn å måtte bytte en kabel med plugg i hver ende.

I tillegg vil en kablet forbindelse til ladestasjon være rimeligere og mindre utsatt for skader, vann og slitasje.

« Siste redigering: mandag 01. oktober 2018, klokken 14:04 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

automat

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1323
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #26 på: mandag 01. oktober 2018, klokken 14:44 »


Det er vel en sannhet kun om man har type 1 bil i dag. Selges nesten ikke nye biler med type 1 i dag (Soul og trilling?), så sannsynligheten er stor for at din neste elbil har type 2.

Pluss at det aller meste som  bruktimporteres har type 1.Og bruktimporten er stadig økende.

Det er andre grunner til å ikke ha fast kabel også. F.eks om man trenger lang kabel (type 10m) eller må bytte en skadet/utslitt kabel.

Den bruktimporten går vel i stor grad til førstegangskjøpere på elbilmarkedet?

Hvis man har en e-up, eller e-golf med type 2 fra før, så er det neppe særlig mange som bytter den ut/utvider med en bruktimportert leaf.

Men kan helt klart være andre grunner til å ha løs kabel. På Tesla-laderne er det et beist av en kabel, fordi den er dimensjonert for 22kW. Litt unødvendig hvis det er 3,6kW man har tilgjengelig å lade med.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Gordon Retriever

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2294
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #27 på: mandag 01. oktober 2018, klokken 17:42 »
Dette er en ny og lydhør bedrift, kan godt hende de kommer med en utgave med fast kanel om folk etterspør det.
Ja, kanel som drysser er utrolig irriterende.

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6107
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #28 på: mandag 01. oktober 2018, klokken 18:43 »
Dette er en ny og lydhør bedrift, kan godt hende de kommer med en utgave med fast kanel om folk etterspør det.
Ja, kanel som drysser er utrolig irriterende.
To the point as always

Nomi

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: Easee / Tibber ladestasjon
« Svar #29 på: tirsdag 09. oktober 2018, klokken 19:12 »
Da har jeg bestilt meg easee ladestasjon for min "nye" eGolf (2016-modell med 3,7kw ombordladeren). Jeg har 400v anlegg og får utnyttet denne boksen i fremtiden også.

Men hvordan kan jeg gjøre med installasjon? Kan jeg få en elektriker innom og få på plass ny sikring og en blå industrikontakt? Og når ladevoksen kommer så kan jeg montere den i stedet for industrikontakten?