Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Håpløst" med hurtiglading på tur

Startet av Mippen, lørdag 29. september 2018, klokken 22:02

« forrige - neste »

Mippen

Etter å ha blitt vant med Tesla og deres ladenettverk er det ikke så hyggelig å dra på langtur med andre elbiler. Kjørte denne helgen til Asker fra Bergen med en i3 som har største batteripakken. På veien måtte jeg lade to ganger, noe som egentlig ikke er så ille med tanken på at jeg måtte lade en gang med Teslaen som har nesten 3 ganger så stort batteri. Nok om det, for poenget er ikke rekkevidden. Poenget er de håpløse vanlige laderne. På første lade stopp var det to hurtiglader fra Fortum. Den ene var opptatt men den andre var ledig. Plugget meg til, men den virket naturligvis ikke. Måtte derfor vente til den andre bilen var ferdig å lade.

På det andre stoppet mitt var det akkurat samme problem. En lader var ute av drift og det var ladekø på toppen. Måtte vente en god stund før jeg fikk ladet. Når jeg endelig fikk lade stoppet laderen å virke på rundt 65 prosent. Fikk ikke startet den igjen, og kabelen satt fast i bilen en god stund. Måtte derfor kjøre videre når jeg kom løs, og fant heldigvis en ledig lader slik at jeg kunne lade ferdig til 80 %. I dag når jeg skulle lade igjen var den ene laderen delvis defekt, og det var kø i tillegg slik at jeg måtte vente i en time før jeg kunne lade. Når jeg kjørte Tesla på tur opplevde jeg av og til lade kø, men måtte stort sett ikke vente i mer enn 10-15 min på utfarsdager. Jeg skjønner godt at folk ikke kjøper elbil når lade nettverket er så ustabilt og det er alt for få ladere.
Fremtiden er elektrisk.

Mr Oizo

Var det ikke andre muligheter til å lade der du kjørte?
Etter min erfaring er GK sine ladere langt mer stabile, de har for det meste ABB.
Så lenge det er en mulighet så lader jeg hos GK uansett, og ta gjerne de som ligger litt øde. Ved butikker og slikt er det ofte kø. De verste laderne er Fortums Veefil. Bortimot 100 % av alle mine ladeproblemer stammer fra slike.
Sånn ellers er det lurt å kjenne ruten man kjører godt og hvor det ofte er kø, samt eksakt plassering på de forskjellige laderne. Kanskje bør du legge inn en ekstra kort stopp for å minimere sjanse for kø og heller lade på mindre belastede steder.

automat

Jeg tror vi bare har sett begynnelsen på fenomenet ladekø.

Nå begynner det å komme biler med stort batteri, som egner seg til langtur. Når de først stopper for å lade kan de fort bli stående en time. Da monner det ikke med 2-4 ladere pr lokasjon. 2019 kommer til å bli det store ladekøåret.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Nordlands

Det virker dessverre som GK og Fortum fortsatt bare bygger ladestasjoner med 2 og 3 ladere ja, så jeg håper virkelig Ionity bygger et større antall på de 3 nye stasjonene de har under oppføring i Norge, sånn at de andre ser at de ikke vil overleve om de ikke leverer et like godt tilbud.

I stedet for å sutre om effektledd burde disse selskapene heller få til avtaler med nettselskapene sånn at de får den nødvendige fleksibiliteten til å sette opp større anlegg. Jeg vet ikke hvilke avtaler Tesla har, men de bygger vel knapt stasjoner med mindre enn 6 superladere = minst 4x effekten til stasjonene GK og Fortum bygger.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Mippen

Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 29. september 2018, klokken 22:07
Var det ikke andre muligheter til å lade der du kjørte?
Etter min erfaring er GK sine ladere langt mer stabile, de har for det meste ABB.
Så lenge det er en mulighet så lader jeg hos GK uansett, og ta gjerne de som ligger litt øde. Ved butikker og slikt er det ofte kø. De verste laderne er Fortums Veefil. Bortimot 100 % av alle mine ladeproblemer stammer fra slike.
Sånn ellers er det lurt å kjenne ruten man kjører godt og hvor det ofte er kø, samt eksakt plassering på de forskjellige laderne. Kanskje bør du legge inn en ekstra kort stopp for å minimere sjanse for kø og heller lade på mindre belastede steder.

Sjekker på forhånd hvor jeg kan lade naturligvis, men det er ikke alltid så lett å vite nøyaktig hvor man må lade. I "gamle dager" når det ikke var så mange ladere måtte jeg bare satse på en lader, men nå er det stort sett en hurtiglader innenfor noen mil. Var imidlertid like mye kø på alle laderen jeg kjørte forbi, så da satset jeg på å kjøre så langt jeg kunne før jeg måtte lade for å unngå flere stopp.

Overraskende mange som lader til 100 % også når de hurtiglader. Virker som mange ikke vet om at det lønner seg å lade til 80, og i stedet stoppe en ekstra gang hvis de må lade flere ganger.

Nå skal ikke jeg skryte uhemmet av Tesla, men akkurat i forhold til lading har de skjønt hva som fungerer.
Fremtiden er elektrisk.

S4e

Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 29. september 2018, klokken 22:07
Var det ikke andre muligheter til å lade der du kjørte?
Etter min erfaring er GK sine ladere langt mer stabile, de har for det meste ABB.
Så lenge det er en mulighet så lader jeg hos GK uansett, og ta gjerne de som ligger litt øde. Ved butikker og slikt er det ofte kø. De verste laderne er Fortums Veefil. Bortimot 100 % av alle mine ladeproblemer stammer fra slike.
Sånn ellers er det lurt å kjenne ruten man kjører godt og hvor det ofte er kø, samt eksakt plassering på de forskjellige laderne. Kanskje bør du legge inn en ekstra kort stopp for å minimere sjanse for kø og heller lade på mindre belastede steder.
Gode råd, men viser samtidig problemet vi som ikke har Tesla har nå.  Jeg har kjørt noen ganger til København med min Ampera-e og her er situasjonen enda mer håpløs - typisk bare en lader som kun kan ta en bil av gangen.

Vi "entusiaster" kan løse mye med god planlegging og kreativitet, men dette er langt unna godt nok og dette må bli løst før elbil (utenom Tesla) er et godt alternativ på langtur for "folk flest".
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Ingeniøren

Sitat fra: S4e på søndag 30. september 2018, klokken 09:19
Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 29. september 2018, klokken 22:07
Var det ikke andre muligheter til å lade der du kjørte?
Etter min erfaring er GK sine ladere langt mer stabile, de har for det meste ABB.
Så lenge det er en mulighet så lader jeg hos GK uansett, og ta gjerne de som ligger litt øde. Ved butikker og slikt er det ofte kø. De verste laderne er Fortums Veefil. Bortimot 100 % av alle mine ladeproblemer stammer fra slike.
Sånn ellers er det lurt å kjenne ruten man kjører godt og hvor det ofte er kø, samt eksakt plassering på de forskjellige laderne. Kanskje bør du legge inn en ekstra kort stopp for å minimere sjanse for kø og heller lade på mindre belastede steder.
Gode råd, men viser samtidig problemet vi som ikke har Tesla har nå.  Jeg har kjørt noen ganger til København med min Ampera-e og her er situasjonen enda mer håpløs - typisk bare en lader som kun kan ta en bil av gangen.

Vi "entusiaster" kan løse mye med god planlegging og kreativitet, men dette er langt unna godt nok og dette må bli løst før elbil (utenom Tesla) er et godt alternativ på langtur for "folk flest".

Har tydelig stort sett vært heldig med hurtig lading da skjønner jeg, men slik det beskrives kan det jo ikke forsette. Folk flest er ikke nerder slik som oss som setter seg ned med appen og planlegger turen. Skal vi elektrifiseres må det tas tak så fort som f....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Mippen

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 30. september 2018, klokken 09:35
Sitat fra: S4e på søndag 30. september 2018, klokken 09:19
Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 29. september 2018, klokken 22:07
Var det ikke andre muligheter til å lade der du kjørte?
Etter min erfaring er GK sine ladere langt mer stabile, de har for det meste ABB.
Så lenge det er en mulighet så lader jeg hos GK uansett, og ta gjerne de som ligger litt øde. Ved butikker og slikt er det ofte kø. De verste laderne er Fortums Veefil. Bortimot 100 % av alle mine ladeproblemer stammer fra slike.
Sånn ellers er det lurt å kjenne ruten man kjører godt og hvor det ofte er kø, samt eksakt plassering på de forskjellige laderne. Kanskje bør du legge inn en ekstra kort stopp for å minimere sjanse for kø og heller lade på mindre belastede steder.
Gode råd, men viser samtidig problemet vi som ikke har Tesla har nå.  Jeg har kjørt noen ganger til København med min Ampera-e og her er situasjonen enda mer håpløs - typisk bare en lader som kun kan ta en bil av gangen.

Vi "entusiaster" kan løse mye med god planlegging og kreativitet, men dette er langt unna godt nok og dette må bli løst før elbil (utenom Tesla) er et godt alternativ på langtur for "folk flest".

Har tydelig stort sett vært heldig med hurtig lading da skjønner jeg, men slik det beskrives kan det jo ikke forsette. Folk flest er ikke nerder slik som oss som setter seg ned med appen og planlegger turen. Skal vi elektrifiseres må det tas tak så fort som f....

Noen veier er verre enn andre også naturligvis, men med eksplosjon i salget av elbiler tar det ikke lang tid før situasjonen eskalerer mer.
Fremtiden er elektrisk.

pudderjagar

Har ikkje opplevd sleke problem i heiletatt. På dei 4 åra eg har hatt elbil og kjørt mykje langtur så har eg aldri opplevd ladekø. Men så kjører eg yype2 43kw.

For deg som kjører i3 så kan denne lade med 11kw på type2. Er da ladekø på ein lader eller problem så bruk type2 akkurat så mykje at du kjem til neste lader så slepp du å vente på køen. Sjekk i appen til ledeoperatøren at da er ledig på nese lader også for å få eit inntrykk av køen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

erikf

Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 29. september 2018, klokken 22:07
Var det ikke andre muligheter til å lade der du kjørte?
Etter min erfaring er GK sine ladere langt mer stabile, de har for det meste ABB.
Så lenge det er en mulighet så lader jeg hos GK uansett, og ta gjerne de som ligger litt øde. Ved butikker og slikt er det ofte kø. De verste laderne er Fortums Veefil. Bortimot 100 % av alle mine ladeproblemer stammer fra slike.
Sånn ellers er det lurt å kjenne ruten man kjører godt og hvor det ofte er kø, samt eksakt plassering på de forskjellige laderne. Kanskje bør du legge inn en ekstra kort stopp for å minimere sjanse for kø og heller lade på mindre belastede steder.
Enig i betraktningene dine og har erfart at GK er dårlig i Hallingdal, ustabile ladere pga alderdom tror jeg.
Jeg mener innlegget ditt, og pudderjagar sitt, illustrerer at det
1 er ikke for hvem som helst å reise på langtur med noe annet enn tesla
2 det er ofte irriterende og vanskelig selv for oss entusiaster med flere års fartstid

Jeg mener i tillegg at begge operatørene må skjerpe seg. Ja takk for at dere setter opp disse punktene, og ta gjerne pengene mine men vær så snill å forstå viktigheten av sammfunnsoppdraget deres!

Det bør ikke være slik at man må planlegge i detalj ladesteoppene, og måtte sjekke ledighet og status på ladestedene før turen og underveis.
Bergen-Oslo om Fagernes nærmer seg veldig bra, med ladestasjoner nesten annenhver mil. Bedre skilting og litt flere punkter så er dette en enkel tur selv for tante Olga.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mippen

Sitat fra: pudderjagar på søndag 30. september 2018, klokken 10:55
Har ikkje opplevd sleke problem i heiletatt. På dei 4 åra eg har hatt elbil og kjørt mykje langtur så har eg aldri opplevd ladekø. Men så kjører eg yype2 43kw.

For deg som kjører i3 så kan denne lade med 11kw på type2. Er da ladekø på ein lader eller problem så bruk type2 akkurat så mykje at du kjem til neste lader så slepp du å vente på køen. Sjekk i appen til ledeoperatøren at da er ledig på nese lader også for å få eit inntrykk av køen.

Jeg har også kjørt elbil i mange år og er erfaren med lading. Problemet er at de fleste lader på combo og CHAdeMo. Type 2 tar mye lengre lengre tid enn 50 kWh, og det er vel ikke alle i3 som støtter semi hurtig lading. Usikker på denne, men som krise kan jeg bruke type 2 ja.
Fremtiden er elektrisk.

pudderjagar

Men reknestykket er ikkje så gale. Hvis du kjem til ein ladestasjon med 2 bilar i kø så betyr da minst 1 time venting. Med 30min på 11kw så vildu mest sansynleg ha nok til neste stasjon som gjev deg 50kw.

For dei som kan nytte seg av 22kw så skal da ikkje meir enn 1 bil i ladekø før du tener på å bruke type2 på heile ladinga. Har opplevd å kome fram til ladestasjonar med kø og kjørt derifrå lenge før da var min tur i køen hvis eg hadde måtta venta på DC bilane.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Vollis47

Det er vel bare Zoe og noen Teslaer som kan få 22 kW på disse laderne. Det store antallet elbiler max 11 kW eller ca 6-7, mange enda mindre. Så type2 lading er ikke noe alternativ på langtur.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

S4e

Sitat fra: Mippen på søndag 30. september 2018, klokken 09:55
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 30. september 2018, klokken 09:35
Sitat fra: S4e på søndag 30. september 2018, klokken 09:19
Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 29. september 2018, klokken 22:07
Var det ikke andre muligheter til å lade der du kjørte?
Etter min erfaring er GK sine ladere langt mer stabile, de har for det meste ABB.
Så lenge det er en mulighet så lader jeg hos GK uansett, og ta gjerne de som ligger litt øde. Ved butikker og slikt er det ofte kø. De verste laderne er Fortums Veefil. Bortimot 100 % av alle mine ladeproblemer stammer fra slike.
Sånn ellers er det lurt å kjenne ruten man kjører godt og hvor det ofte er kø, samt eksakt plassering på de forskjellige laderne. Kanskje bør du legge inn en ekstra kort stopp for å minimere sjanse for kø og heller lade på mindre belastede steder.
Gode råd, men viser samtidig problemet vi som ikke har Tesla har nå.  Jeg har kjørt noen ganger til København med min Ampera-e og her er situasjonen enda mer håpløs - typisk bare en lader som kun kan ta en bil av gangen.

Vi "entusiaster" kan løse mye med god planlegging og kreativitet, men dette er langt unna godt nok og dette må bli løst før elbil (utenom Tesla) er et godt alternativ på langtur for "folk flest".

Har tydelig stort sett vært heldig med hurtig lading da skjønner jeg, men slik det beskrives kan det jo ikke forsette. Folk flest er ikke nerder slik som oss som setter seg ned med appen og planlegger turen. Skal vi elektrifiseres må det tas tak så fort som f....

Noen veier er verre enn andre også naturligvis, men med eksplosjon i salget av elbiler tar det ikke lang tid før situasjonen eskalerer mer.

Helt klart - her må det gjøres noe. Også kaoset for betaling på ulike ladestasjoner.

På vei til København har jeg alle ganger stoppet ved Falkenberg fordi her har både Clever og Fortum lader. Men Tesla har 12 ... Dette er en av grunnen til at jeg står i køen for modell 3.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

pudderjagar

At Tesla har eit godt ladenettverk er hevete over ein hver tvil. Men så er forrettningskonseptet heilt anderledes i forhold til dei som driv uavhenninge ladestasjonar der dei skal tene penger på ladinga.

Men så har no Tesla ein del andre problemer å slite med og om da er verd prisen får me vel svar på når alle modell3 bilane ruller ut over landet og begynner å bruke ladestasjonane sine. Fryktar for like mykje kø og surr der og då.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA