Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Noen som har fjernet folie på i3 LCI?

Startet av elbil4ever, lørdag 29. september 2018, klokken 09:46

« forrige - neste »

elbil4ever

Overskriften sier det meste, men jeg tenker på "fartsstripen" som er over dørene på i3 LCI.

Den ser ut til å bare være en folie som er limt på, og jeg synes ærlig talt ikke den ser så veldig bra ut.

Har noen tatt av folien? Og hvordan? Varme den med hårføner og forsiktig løsne bortover? Bra resultat?

Smbob

Hørte av forhandler at de hadde tatt av folie på en bil de har levert. Var vist tidkrevende, lett varme og en del rubbing.
Totalt estimert 4 timer jobb!??
Resultatet har jeg sett og det ble bra.
Jeg har bestilt meg en ny i3 når og stilt spørsmål om de kan ta bort folien før jeg får bilen lakkforseglet. Avventer tilbakemelding på om de vil gjøre dette, eventuelt kostnad.
Polstar 2 - Moon
BMW i3 120Ah - 2019 Melbourne Rød
BMW i3 94Ah - 2018 Marathon Edition (solgt)
BMW i3 94Ah - 2016 Protonic blue (solgt)
BMW 525d xDrive

Trond.m

Idiotisk at ikke det er en opsjon for å få bort dette fra fabrikk. Kan jo ikke koste mye å ikke sette på denne tapen  ;)

Rosson

Jeg fjernet folien fra min i går. Startet bak med å pirke løs med neglen, og trakk den sakte av for å ikke ryke den.
Det gikk greit et godt stykke, men der folien blir smal ryker den lett. Fant frem varmepistolen, og med forsiktig varme på folien gikk det lett.

Tok ca 20 min, eneste problemet er at folien ligger under en gummilist i forkant av døra, der har jeg litt rester ennå(tok ikke risken med å pirke opp lista, og kanskje slite med å få den ordentligt på plass igjen)

Skal pirke litt mer på det i morgen, og gni over med polish.
BMW i3 2018

Trond.m

Hvor lenge hadde folien sittet på bilen ?. Jeg har spurt forhandleren om de kan ta den av i klargjøringen. Da må de vel få den helt av, og om nødvendig løsne gummilisten. Ble det limrester igjen på lakken som måtte rubbes bort ?

Trond.m

Sitat fra: Smbob på lørdag 29. september 2018, klokken 12:17
Jeg har bestilt meg en ny i3 når og stilt spørsmål om de kan ta bort folien før jeg får bilen lakkforseglet. Avventer tilbakemelding på om de vil gjøre dette, eventuelt kostnad.
Hva fikk du til svar ? Gjør de det gratis som en service ?

Rosson

Sitat fra: TM på lørdag 06. oktober 2018, klokken 18:07
Hvor lenge hadde folien sittet på bilen ?. Jeg har spurt forhandleren om de kan ta den av i klargjøringen. Da må de vel få den helt av, og om nødvendig løsne gummilisten. Ble det limrester igjen på lakken som måtte rubbes bort ?

Folien hadde sittet ca 20 dager fra bilen var produsert, tok den av et par dager etter jeg fikk bilen.
Ble ikke noen limrester igjen.
BMW i3 2018

Smbob

Sitat fra: TM på lørdag 06. oktober 2018, klokken 18:08
Sitat fra: Smbob på lørdag 29. september 2018, klokken 12:17
Jeg har bestilt meg en ny i3 når og stilt spørsmål om de kan ta bort folien før jeg får bilen lakkforseglet. Avventer tilbakemelding på om de vil gjøre dette, eventuelt kostnad.
Hva fikk du til svar ? Gjør de det gratis som en service ?

De hadde gjort det et par ganger tidligere og erfart at "dette gjør vi ikke gratis noe mer".
Jeg skal ha bilen til eksternt firma for lakkforsegling før utlevering.
Skal høre med dem om de kan ta bort folien før se behandler bilen.
Polstar 2 - Moon
BMW i3 120Ah - 2019 Melbourne Rød
BMW i3 94Ah - 2018 Marathon Edition (solgt)
BMW i3 94Ah - 2016 Protonic blue (solgt)
BMW 525d xDrive

Trond.m

Hva skulle BMW forhandleren ha for å gjøre det da ? Eller ville de ikke ta ansvar for jobben i det hele tatt ?

elbil4ever

Sitat fra: Smbob på lørdag 06. oktober 2018, klokken 19:01
De hadde gjort det et par ganger tidligere og erfart at "dette gjør vi ikke gratis noe mer".
Jeg skal ha bilen til eksternt firma for lakkforsegling før utlevering.
Skal høre med dem om de kan ta bort folien før se behandler bilen.

Dette tyder vel på at det var en del arbeid eller trøbbel med jobben (feks limrester).
Akkurat dette var min bekymring også, og er grunnen til at jeg ikke har startet med å pirke av folien.

Min bil ble produsert for 8 mnd siden, og sitter kanskje bedre fast etter såpass lang tid?

Klykken

Problemet er ikke limrester ved fjerning av folien. Lakken under folien har ikke blitt eksponert for lys og forurensning som lakken den grenser mot, og vil derfor være i en annen nyanse enn tilstøtende lakk. Dette løses med maskinpolering.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

Sitat fra: Klykken på søndag 07. oktober 2018, klokken 22:04
Problemet er ikke limrester ved fjerning av folien. Lakken under folien har ikke blitt eksponert for lys og forurensning som lakken den grenser mot, og vil derfor være i en annen nyanse enn tilstøtende lakk. Dette løses med maskinpolering.
Går ut fra at hvis forhandleren fjerner folien før levering så er dette problemet eliminert. Men hvor mye enklere hadde det ikke vært om fabrikken kunne innført en fabrikk-kode for bortfall av denne folien. Det er jo en kode for å ta bort motor og modellbetegnelse på andre BMW modellen, så jeg ser ikke problemet med å innføre dette. Antar at kundene betaler for å få denne folien på i første omgang, og må så betale for å få den fjernet i etterkant  :o

Pierreax

Ikke så lett å fjerne. Skal prøve med varmepistol. Den ryker lett som sagt. Blir også en del limrester igjen etterpå.

Klykken

#13
Vedr limrester: https://www.3mnorge.no/3M/no_NO/company-ndc/all-3m-products/~/3M-Sitrusrens/?N=5002385+8709319+8709325+8710676+8710815+8711017+8718632+3293194279&rt=rud

Eller biltemas variant https://www.biltema.no/kontor-teknikk/kontor/kontorutstyr/teip/label-off-2000029987

Begge funker tålelig greit. 3M sin er helt rå, men kostbar. Pass på å ikke få det på gummipakninger som er limt til bilen.

Og som nevnt, anbefaler maskinpolering for å fjerne evt nyanser i lakk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Pierreax

Sitat fra: Klykken på torsdag 15. november 2018, klokken 11:21
Vedr limrester: https://www.3mnorge.no/3M/no_NO/company-ndc/all-3m-products/~/3M-Sitrusrens/?N=5002385+8709319+8709325+8710676+8710815+8711017+8718632+3293194279&rt=rud

Eller biltemas variant https://www.biltema.no/kontor-teknikk/kontor/kontorutstyr/teip/label-off-2000029987

Begge funker tålelig greit. 3M sin er helt rå, men kostbar. Pass på å ikke få det på gummipakninger som er limt til bilen.

Og som nevnt, anbefaler maskinpolering for å fjerne evt nyanser i lakk.
Tusen takk!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA