Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

11kW 3-fas 400V lading på hytta ?

Startet av Blade Runner, lørdag 29. september 2018, klokken 08:51

« forrige - neste »

Blade Runner

Jeg har 3-fas 400V anlegg på hytta med 40A inntakssikring. Planlegger en Keba eller Salto 11kW ladeboks med 16A, 3-fas 400V. Vil etron støtte dette ?

Det er litt uklart på audi.no sine sider. På denne siden står 11kW listet som standard:
https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil/sjekkliste-for-hjemmelading.html

På denne siden står det 7.2kW:
https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil/ladekonsepter.html

Orbit

Det siste (7.2kW) er bare for 1-fas. 11 kW 3-fas skal etter alle solemerker være støttet som standard, med 22kW som ekstrautstyr.

PS: Sjekk med lokale everket om du kan få oppgradert inntakssikring til 63A. Jeg fikk det uten kostnad (annet enn oppgradering av selve sikringen) da de likevel hadde overkapsitet i området. 400V TN tyder på at dette er et sted med ganske nylig utbygging.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Det står at den støtter 11 kW lading, og det får du vel bare med 3-FAS 400V 16A. Det har jo de færreste støtte for, men når du har det så må de jo levere det. Det står vel egentlig at ladekabelen er 1-fas 32A, men det tviler jeg på at stemmer. Uansett så er jo det bare å bytte kabel dersom ladestasjonen ikke er ustyrt med fastmontert kabel.

Sandvika

På siden. Folks behov er naturligvis forskjellige, men mitt inntrykk er at mange overvurderer behovet for ladeeffekt. De fleste er på hytta litt mer en 5-10 timer om gangen.

Trond.m

Sitat fra: Sandvika på lørdag 29. september 2018, klokken 16:21
På siden. Folks behov er naturligvis forskjellige, men mitt inntrykk er at mange overvurderer behovet for ladeeffekt. De fleste er på hytta litt mer en 5-10 timer om gangen.
Jo, det er nok riktig. Men mange bor nærmest på hytta og da kan rask lading for jobb og fritid være like viktig som hjemme.

Blade Runner

Sitat fra: TM på lørdag 29. september 2018, klokken 17:00
Jo, det er nok riktig. Men mange bor nærmest på hytta og da kan rask lading for jobb og fritid være like viktig som hjemme.

Helt riktig :-)
Jeg er mye på hytta hele året. Om få år vi nok flere av gjestene også ha behov for lading av sine biler og da er det greit med litt kapasitet.

linge

Kan man bruke medfølgende ladekladd på 3 fas 400v anlegg? Vurderer å sette opp en kontakt på hytta, må den være rød eller blå ( hva er forskjell?)
e-tron 55 2021 Sportback
e-tron 55 2019 solgt

Gitzern

Jeg har 400V 3 fase og 4x40A på hytta. Blir å legge opp e-range boks med 22 kw lading selv om bilen ikke kan ta med enn 11kw foreløpig. Noen som vet om vi kan oppgradere fra 11kw til 22kw etterhvert?

Orbit

Sitat fra: linge på fredag 01. mars 2019, klokken 11:37
Kan man bruke medfølgende ladekladd på 3 fas 400v anlegg? Vurderer å sette opp en kontakt på hytta, må den være rød eller blå ( hva er forskjell?)
Ja, dersom du endrer til å få ladekladd med rødstikk (=TN 3-fas). Endringen er uten merkostnad. (Standard er blåstikk =IT 1-fas/3-fas). Da trenger du et tilsvarende rødstikk på hytta, men dette må også ha jordfeilvern type B i sikringsskapet for å være innafor norske forskrifter.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Gitzern

Det står på Audi.no at med audi connect skal man kunne lade 22kw, men at sekundær lader blir ekstrautstyr i løpet av 2019. Det må vel bety at vi som kjøper bil i dag kan få kjøpt dette i løpet av året.  Noen hevder at dette ikke gjelder 2019 modeller, men fra 2020. Noen som vet?

Orbit

Ingen sikker informasjon ennå om når 22kw ombordlader kommer, og om de første bilene kan oppgraderes eller ikke.

https://elbilforum.no/index.php?topic=44255.msg764767#msg764767
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TerjeV

Sitat fra: linge på fredag 01. mars 2019, klokken 11:37
Kan man bruke medfølgende ladekladd på 3 fas 400v anlegg? Vurderer å sette opp en kontakt på hytta, må den være rød eller blå ( hva er forskjell?)

Hei, rød plugg er for 400V og blå er for 230V. Merk at den medfølgende ladekladden i hvertfall jeg fikk med er for en-fase 32A. Jeg fikk med rød (400V 3-fase) plugg og skulle lade 11kw trodde jeg. Den bruker bare en fase selv om du er tilkoplet tre-fase så lading skjer «bare» med 3,2 kw.
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

trd-73

Det finnes en 16A 3 fas kladd, som en kan velge ved bestilling, samme pris.

elektro

Sitat fra: trd-73 på torsdag 20. juni 2019, klokken 19:56
Det finnes en 16A 3 fas kladd, som en kan velge ved bestilling, samme pris.

Det stemmer, den er spesifisert til 11kW mens den som alle vi som har Fasttrack modeller f.eks. er 7.2kW.

Jeg ønsker å bytte kladd, kan jeg da lade med både 11kW (16A 3-fas 400V), 7,2kW (32A 1-fas 230V) og 3,6kW (16A 1-fas 230V)? Det finnes overgang til sistnevnte som ekstrautstyr, vet jeg.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

jkirkebo

Sitat fra: elektro på lørdag 22. juni 2019, klokken 23:29
Sitat fra: trd-73 på torsdag 20. juni 2019, klokken 19:56
Det finnes en 16A 3 fas kladd, som en kan velge ved bestilling, samme pris.

Det stemmer, den er spesifisert til 11kW mens den som alle vi som har Fasttrack modeller f.eks. er 7.2kW.

Jeg ønsker å bytte kladd, kan jeg da lade med både 11kW (16A 3-fas 400V), 7,2kW (32A 1-fas 230V) og 3,6kW (16A 1-fas 230V)? Det finnes overgang til sistnevnte som ekstrautstyr, vet jeg.

Nei, du får ikke 32A på 11kW-kladden, den makser ut på 3x16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA