Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertere Porsche 914

Startet av GRS, fredag 07. oktober 2011, klokken 11:10

« forrige - neste »

GRS

#15
Jeg har lyst å snu ting litt på hodet. I stedet for å tenke budsjett (med de begrensinger det innebærer) vil jeg heller tenke funksjon og ytelse. Budsjettet kan som sagt tilpasses. Jeg har "gratis" bil. Det vil si noe utgifter vil det gå til restaurering/lakkering. Ca. 30 000. Gjør det meste selv. Regner med jeg skal få vekten på bilen betydelig ned. En 914 veier ca. 950 kg. Uten motor og maksimalt lettet tror jeg det er mulig å komme ned i 650-750 kg. før motor/batteri-pakke.

For å komme oppimot prisen på en ny elbil, med begrenset ytelse, har jeg mye å gå på. Regner ingen verdi på arbeidsinnsats selvsagt.

Så her kommer utfordringen: Hva er den PERFEKTE "pakken" som er sannsynlig å få godkjent. Håper å få forslag fra flere, slik at jeg til slutt kan sette sammen en løsning som riktig for meg.

Krav:


  • 12+ mil rekkevidde
  • Mulighet til å velge mellom høy effekt (bane) og lang rekkevidde (to motorer?)
  • Svært god ytelse dersom høy effekt velges
  • Mulighet for ekstra batteripakke for økt rekkevidde (trenger ikke være godkjent)
  • Ideelt sett mulighet for to "lettvekt" batteripakker der en kan stå på lading, mens den andre er i bruk. Tenker spesielt til banebruk om Dere forstår.Skjønner dette punktet kan bli vanskelig mtp. sikkerhet
  • Alternativet er hurtigladesystem (maks. 30 min.) som sikkert er lettere å løse.
  • Relativt driftsikker og "enkel" / velprøvd teknologi. Det avanserte bør ligge i produktene som velges ut, ikke i vedlikehold og monteringen av disse. Det er derfor jeg vurdere ferdige kit.

Dette er nok mer å vurdere som en "drømmeliste" enn en kravliste, og ser selvsagt at kompromisser må til på endel områder. Men kom igjen; legg ut "drømme-shopping-listen" din for konvertering. Den MÅ være mulig å bestille/sette sammen allerede idag (ikke teknologi/løsninger som er under arbeid) og den bør være (teoretisk) mulig å godkjenne (komponentene må være godkjente for bruk i Norge).

Sikkert mange som har en slik "drømmepakke" på papiret eller i hodet, og jeg vil gjerne se den og høre andres reaksjoner/kommentarer.

Kjør på!

Litt inspirasjon:

http://rebirthauto.com/ra-vwsa-twin.aspx



http://www.youtube.com/watch?v=nUK3L2Z9QZo
TM3P sort/sort

elektrolux

#16
Thundergjengen i Tyskland har allerede utviklet et driv og batterisystem på opp til 600 Nm og nærmere 200 kW for bruk i bl.a Porsche.

Tilsvarende drivverk brukte vi i http://www.wave2011.net/ i T5 bussen vår på nesten 3 tonn.

Til tross for vekten ladet vi raskere opp til 150 km/t, var raskere 180 km/t, og hadde lengst rekkevidde 200 km, av nesten alle de andre deltagerene.

Et slikt oppsett i 914 din ville gitt ekstreme prestasjoner.

LiFePo4 batterisystemet deres, inkl BMS er testet på laboratorium i Munchen og gikk bestod samtlige tester.

Håpet vårt er å kunne bruke dette batteriet, på en lovlig måte, i PSA og Think Classic. De som allerede kjøre rundt med det er storfornøyde, og gjør at disse klassiske bilene kan få et nytt liv.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

GRS

Har du nettside/mer info om Thundergjengen og denne løsningen? Er dette oppsettet basert på godkjente komponenter eller er det på prototyp/teste-stadiet?

Hvilken motor (enkel/dobbel?) er den løsningen basert på? Hvis dere fikk 20 mil på en 3 tonns buss, vil jo rekkevidden bli enorm på 914, selv med vesentlig mindre batteripakke.....
TM3P sort/sort

elektrolux

#18
T5'en er TUV godkjent, og har samsvarerklæring som til og med kunne gitt fritt leide inn i Norge.

Motoren er en vannkjølt flat og høy Ca 15" skivemotor.

Bildene viser velprøvde batterisystemer tilpasset Think Classic og PSA Classic, og en android applikasjon der en kan få batteri-informasjon tilsendt via SMS

Omtrent samtlige Think Classic og mange PSA'er i Tyskland kjører med dette batterisystemet. Bilene blir lettere og sprekere, og en kan også velge opp til dobbel rekkevidde.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

GRS

#19
"Omtrent samtlige Think Classic og mange PSA'er i Tyskland kjører med dette batterisystemet. Bilene blir lettere og sprekere, og en kan også velge opp til dobbel rekkevidde. "

Hvorfor ikke i Norge? Ingen link? Kostnadsoverslag? Kan løsningen/settet bestilles? Hvis dette opplegget allerede er godkjent av TUV, så er det vel kun installasjon og vektforhold som skal godkjennes i Norge?

Hvis en T5 kan selges i Norge med meget sprek motor og over 20 mils rekkevidde skjønner jeg ikke hvorfor det ikke blir gjort...... Pris? ???
TM3P sort/sort

elektrolux

Pris på PSA / Think kit er 75000 NOK inkl moms til Norge.

Desverre har vegvesenet laget et eget skriv der de forbyr alle som ønsker å bytte til moderende batterier å gjøre dette.

Dermed sitter vi her med finger'n i .....

T5'en kunne faktisk vært interresant i Norge for store barnefamilier. Den kan utstyres med det antall seter en ønsker, og helt uten avgift. D.v.s det er avgift, men den er bassert på en prosentvis anndel av bilens originale avgifter. Dermed blir det 0 avgift selv om en skulle ha behov for mer enn 5 seter.

Desverre koster den mye grunnet sitt store batteri, og faller dermed utenfor de flestes økonomi likevel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Åhh... Jeg har drømt om å konvertere min T4 i flere år allerede!  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

GRS

#22
Ser at det blir bygget om mange til denne batteritypen også i Norge. Når dette blir gjort hos seriøse firma gis det jo også garantier. Men tar disse firmaene seg også av godkjenning hos biltilsynet, eller er samtlige ombygde biler (dvs. byttet batteritype) ulovlige? (uansett hvem som gjør jobben) Ved eventuell brann, tar disse firmaene ansvar i forhold til forsikring?

@electrolux: Det hadde vært veldig fint å få litt mer info om type motor/tilbehør og batteripakke til T5en. Regner med det er flere som ønsker det.
TM3P sort/sort

elektrolux

#23
Her er mer info om bl.a T5'en og andre biler Thundergjengen kan bygge/selge.  http://e-poché.de/pageID_6259306.html
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

GRS

TM3P sort/sort

elektrolux

http://e-poché.de/pageID_6259306.html

Kun feil farge. Kopier hele linken, og legg den i adresselinjen, så finner du fram.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

#27
Sitat fra: cra på torsdag 20. oktober 2011, klokken 14:56
http://e-poché.de/pageID_6259306.html
For de som liker å klikke. :)
Jeg drev akkurat med samme fix :D          Automatikken i forumet klarer ikke "é" i URL
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

GRS

#28
Takker! :)

Jeg trodde det skulle være e-porsche.de siden det var snakk om det tidligere......fikk selvsagt ikke frem en dritt ;D Testet ikke hele teksten....av og til (eller veldig ofte) er det enkle best ;)
TM3P sort/sort

GRS

#29
Michalak C7e har spec som ser artig ut. Hva er oppsettet/komponentene, og hva vil det koste som et DIY kit med ALT man trenger? Er det Lynch/Lemco dobbelmotor som er brukt?

http://www.lmcltd.net/uploads/documents/lem_2x2_installation.pdf
TM3P sort/sort

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA