Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

International guidelines for the electrification of cars

Startet av PerBear, onsdag 18. mai 2011, klokken 16:42

« forrige - neste »

PerBear

I Japan jobbes det med å få frem regler for privat ombygging til elektrisk drift. De fokuserer på sju sentrale emner ved ombygging:

  • Fare for elektrisk støt
  • Brannfare
  • Tilstrekkelig motoreffekt
  • Tilstrekkelig rekkevidde
  • Driftsikkerhet
  • Unngå utilsiktet start
  • Bibeholdt bremsefunksjon

Det står mer om dette her: http://www.cars21.com/content/articles/57320110503.php

Kanskje et bra utgangspunkt for forhåpentlig våre kommende regler?

Her er en google translate over innholdsfortegnelsen på det ene dokumentet:

Table of Contents
The first and Scope 4 ·······························
2 Definitions 4 ·······························
Technical matters pertaining to the construction and equipment 3 5 ·········
Ⅰ general electrical equipment 5 ···························
1. 5 Application of Provisions relating to the relationship between specific electrical equipment notice
2. Electrical Cable color 6 ··················
3. Protection against electric shock at impact 6 ···················
4. High-voltage cutoff system 6 ···············
5. Electromagnetic compatibility (EMC) ············································ 6 ················
6. Monitoring of insulation resistance 7 ·····················
Ⅱ battery drive 7 ···························
1. Battery for driving safety 7 ··············
2. Method for driving with a battery 7 ···········
3. Check battery electrolyte solution for driving 8 ·······
4. The drive battery gauge 8 ···············
Ⅲ motor and drive train 8 ··········
1. Strength eight joints of the motor and power transmission equipment
2. Strength of the drive train 8 ·········
3. How to fix the motor 9 ··················
4. Waterproof protection of the high-voltage motor control 9 ...
5. Connected to the motor power cable 9 ·······
6. Water-resistant when used wheel motor 9
7. Automobile driving performance 10 ··················
8. Maximum output of 10 and how to determine the rated output torque
10 speed controller and accelerator Ⅳ
1. And 10 speed controller and failsafe
2. Safety throttle 11 ···············
3. Installation Contactors 11 ·················


Da er det bare å få oversatt resten!  ;)
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

PerBear

Nå foreligger et utkast på engelsk av de japanske reglene for ombygging til eldrift som jeg legger ved.
Det kan også lastes ned fra: http://www.apev.jp/en/guide/pdf/Draft-guidelines_201104_E

Flott hvis vi kan få til lignende regler i Norge i løpet av noen måneder!  :)


Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

elektrolux

#2
Helt enig.

Eneste problemet jeg ser er at biltilsynet vil kreve dokumentasjon på alle disse kravene.

Ta f.eks throttle safety. Alle bør kunne både bekrefte at der er 2 fjører og teste et dobbelfjærsystem. Likevel er trenden at alt må dokumenteres av en uavhengig instans, som er godkjent for å dokumentere slike ombygginger......

Dermed risikerer vi at selv dette enkle kravet, vil komme på tusenvis å få dokumentert...... ::)

Hadde derimot biltilsynet brukt sin egen kompetanse med en slik liste som underlag, ville vi endelig hatt håp om å få forsvarlige ombygginger godkjent.

Da ville f.eks jeg presentert mine bygg, og fått avdekket ev. uheldige løsninger som måtte eksistere.

Slik det er nå, vet jeg at ethvert forsøk på å presentere en ombygging blir møtt med helt urimelige krav til dokumentasjon, og i praksis avskiltning, inntil kjøretøyet er tilbakeført til original stand.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Baltor

Godt poeng Elektrolux, men det PerBear tenker på er vel å få til en prøveordning basert på disse japanske reglene.
I denne prøveordningen bør det da ligge inne at gjennomføringen skal kunne kontrolleres av en gruppe som er innvolvert i prøveordningen, altså frivillige fra biltilsynet og brukermiljøet.

Kravet om godkjenning fra uavhengige laboratorier er jo hentet ut fra Kjøretøyforskriften, som egentlig ikke dekker dette området i dag.

Det bør være vesentlig enklere å få godkjent bytte av batterikjemi enn ombygging fra fossil til elektrisk. Bremseforsterker, vektfordeling, motorstyrke etc blir ikke påvirket. Dermed er det mye i skrivet som ikke er relevant.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

PerBear

#4
En god kilde til standarder er Asia, der er de aller fleste relevante standarder mulig å lese online i en eller annen form, bl.a. på wenku.baidu.com. Der har jeg bl.a. funnet følgende:

Secondary batteries for the propulsion of electric road vehicles - Performance testing for lithium-ion cells and batteries EN (European Norm) 62660-1(avstemmingskopi - CDV): http://wenku.baidu.com/view/ff57f82ee2bd960590c677ba.html

Secondary batteries for the propulsion of electric road vehicles - Reliability and abuse testing for lithium-ion cells EN (European Norm) 62660-2(avstemmingskopi - CDV): http://wenku.baidu.com/view/30f72787b9d528ea81c779c5.html

Secondary cells and batteries containing alkaline or other non-acid electrolytes - Secondary lithium cells and batteries for portable applications IEC(International Electrotechnical Comission)61960: http://wenku.baidu.com/view/5f8ef83467ec102de2bd89d1.html

[Og for dem som skal lage seg en Killacycle-killer ;D (http://www.killacycle.com/) er dette sikkert nyttig lesing:
Electrically propelled road vehicles — Test specification for lithium-ion traction battery packs and systems — Part 1: High energy applications ISO/WD 12405-2: http://wenku.baidu.com/view/0644700316fc700abb68fc85.html

Les & lær  ::)
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA