Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

storkunderabatt eller rabatt generellt på e-tron

Startet av ojordalen, onsdag 26. september 2018, klokken 13:30

« forrige - neste »

fp

Firmaet der jeg jobber har generelt svært gode rabatter. Den er x% av bilprisen. Men har sett av f.eks BMW I3 ved lansering var det ikke rabatt, men etter 6 mndr god rabatt. På den andre side så fikk man rabatt på e-golf fra første dag. Etter min mening så blir det tullete å ikke gi rabatt (på en flåteavtale) bare for at man har en bil som er populær, det kan straffe seg i lengden. Her har vi en bil i Norge som er uten avgifter, så den er i utgangspunktet dyrere i Tyskland. Så evnt å gi rabatt vil fortsatt gi dem god fortjeneste, eller?

Polo

Enig. Jeg observerer at mange hos storkundene og mange beslutningstagere hos storkundene er opptatt av denne bilen (selvsagt), og at det kan være kortttenkt av Audi/Møller å ikke inkludere en modell som er populær på innfasingstidspunktet i innkjøpsavtaler. Hadde jeg sittet i en innkjøpsposisjon på biler, så legger man merke til at en aktør ikke respekterer en avtale når man gjør avrop på biler. Jeg er dermed ganske sikker på at Audi i Norge, kommer til å inkludere e-tron på sine storkundeavtaler. Audi har kun drøyt 10.000 reservasjoner world wide. Det er 2 måneders produksjon. Audi ser dette perspektivet.

HelectriC

Jeg synes ikke storkunderabatt er noe serlig. Bedre som Tesla gjør det, ingen rabatt til noen! Da vet man at man ikke trenge løpe rundt til forskjellige forhandlere, la de konkurrere mellom hverandre og bla bla bla. Storkunderabatt? Hvorfor? Det går bare ut over de som må kjøpe bil og ikke jobber for disse storkundene. Gevinsten skal forhandleren ha og får han det ikke fra storkundene, så må småkundene betale. Jeg har mulighet for å få storkunderabatt hos mange bilmerker men jeg synes ikke det er ok likevel.
ioniq 5

Trond.m

#33
Sitat fra: HelectriC på lørdag 06. oktober 2018, klokken 14:51
Jeg synes ikke storkunderabatt er noe serlig. Bedre som Tesla gjør det, ingen rabatt til noen! Da vet man at man ikke trenge løpe rundt til forskjellige forhandlere, la de konkurrere mellom hverandre og bla bla bla.
Det kalles monopol og tror du det gir lavest pris for forbrukere ?
Det eneste som er positivt med Tesla modellen er kanskje at det eliminerer ett ledd og dermed i teorien kan gi lavere pris. Men uansett må kostnadene dekkes inn, og hvordan kan en forbruker finne ut om tilbudet fra Tesla er godt eller dårlig ? Men egentlig er vel dette ikke så interessant. Audi har storkundeavtaler og spørsmålet er hvilken rabatt man da får ved kjøp av e-tron. Jeg fikk epost fra kundeservice i dag. Da skriver de:

«Angående storkunderabatt er vi usikre på om Audi e-tron er inkludert i disse avtalene, og undersøker det også sentralt.

Så snart vi har fått en tilbakemelding vil du høre fra oss»

HelectriC

Du mener Tesla har monopol på å selge Tesla? Ja, men det er ingen som tvinger deg å kjøpe Tesla. Om det er faste priser og de er for høye så er det ikke like mange som kjøper bilene, vanlig markedsreaksjon. Trenger ikke rabatt for å vite om du har riktig pris.
ioniq 5

Polo

#35
Ser at Audi i Tyskland har åpnet for reservering på etron for sine storkunder der. Taler vel i retning for at etron også blir inkludert på storkundeavtalene i Norge. Mange storkunder som har fokus på miljøavtrykket til sin virksomhet. Og etter "Dieselgate" tror jeg VAG ser at det blir feil å ikke inkludere etron på sine storkundeavtaler også i Norge. Blir faktisk litt spennende å følge med på for en som faglig interessert i dette med omdømme bygging. Kan ikke se for meg at VAG sitter foran sine storkunder og argumenterer for at etron ikke skal være en del av avtalen for de største virksomhetene/kundene sine når man har "lurt" dem til å kjøpe diesel bilene deres på feil grunnlag over flere år.

Trond.m

Fra forslag til statsbudsjett 2019:

«– Beløpsgrensen for skattefrie ansatterabatter settes til 7 000 kroner, ....»

Har det vært noen slik grense tidligere. Hvis den gjelder ved kjøp av bil er det jo lite verd.

Orbit

Til nå har det ikke vært noen grense, annet enn at den ansatte må minst betale kostpris, og at rabatten ikke er større enn det storkunder får. 7000kr blir derfor en innstramming, men dersom en ansatt får 60000 kr i rabatt, vil det selv etter skatt og fribeløp være en nettofordel på ca 40000kr.

For oss uten ansattforhold vil storkunderabatt ikke være skattbar, så i praksis vil vi da komme bedre ut enn de ansatte, gitt det er noen storkunderabatt da.

Sitat fra: https://www.skatteetaten.no/contentassets/dc2d77040b0746f8a3714d878c5c3f26/skatte-abc_2018.pdf4   Personalrabatt på varer og tjenester
Personalrabatt  på  varer  skattlegges  ikke  når  alle  følgende  vilkår  er  oppfylt,  jf.  FSFIN
§ 5-15-3

  • rabatten må anses rimelig
  • varen produseres eller omsettes i arbeidsgiverens virksomhet
  • vareuttaket må anses å dekke et vanlig privat forbruk. Kjøp oftere enn hvert tredje år
    av betydelige kapitalgjenstander som f.eks. bil, båt o.l., kan ikke anses å dekke vanlig
    privat  forbruk.  Ved  kjøp  av  betydelige  kapitalgjenstander  hvert  tredje  år  eller  sjeld-
    nere, må det uansett vurderes om den konkrete rabatten anses som rimelig.
FIN har inntil videre lagt til grunn at skattefritaket kan omfatte tjenester når vilkårene
som  gjelder  for  personalrabatter  på  varer  er  oppfylt.  Dette  gjelder  for  eksempel  når
ansatte  leier  formuesobjekter.  For  at  rabatten  skal  anses  som  rimelig  må  den  ikke
bringe prisen under arbeidsgivers kostpris inkl. indirekte kostnader. Rabatten må nor-
malt ikke være større enn det som gis storkunder. Dersom rabatten overstiger et rimelig
nivå eller det ikke betales noe for ytelsen, skattlegges fordelen som oppnås fullt ut.

(Dette er i samme gate som at tips i diverse servicebransjer nå skal innrapporteres av arbeidsgiver, og ilegges arbeidsavgift. Tips har alltid vært skattbart, men det har vært opp til den enkelte å oppgi dette selv......)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA