Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betalning för laddning på offentliga platser i Oslo nästa år?

Startet av engolf, tirsdag 25. september 2018, klokken 18:40

« forrige - neste »

engolf

https://www.dinside.no/motor/byradet-vil-innfore-avgift-pa-kommunale-ladepunkter/70249687
Detta kom väl inte oväntat, då det redan är snack om att införa bompengar för elbilar i huvudstaden.
Nu kommer elbilfördelarna försvinna en efter en lika fort som de kom:(((

erikf

Så lenge det ikke vil koste mer enn ca 1,5 - 2 x strømpris tror jeg ingen har noe i mot det. Tvert i mot.
Håper det ikke blir dyrere enn dette, da disse ladepunktene blir brukt av mange som ikke har mulighet til å lade hjemme eller andre steder, og fortsatt trenger incentiv for ikke å kjøre fossilt.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

xyzzy

Sitat fra: engolf på tirsdag 25. september 2018, klokken 18:40
https://www.dinside.no/motor/byradet-vil-innfore-avgift-pa-kommunale-ladepunkter/70249687
Detta kom väl inte oväntat, då det redan är snack om att införa bompengar för elbilar i huvudstaden.
Nu kommer elbilfördelarna försvinna en efter en lika fort som de kom:(((

Det har vel aldri vært tvil om dette var introduksjonstilbud - fordelene som kollektivfelt, gratis lading og parkering, gratis bompenger kan jo bare fungere så lenge det er et mindre antall elbiler.

Fordelene vil bestå i den form at f.eks. bompenger vil koste minst dobbelt så mye som for elbiler slik at den relative konkurransekraften skal bestå og at skatter vil økes på foossilbiler slik at de vil være mer enn for elbiler når den tid kommer.


jkirkebo

Sitat fra: erikf på tirsdag 25. september 2018, klokken 19:37
Så lenge det ikke vil koste mer enn ca 1,5 - 2 x strømpris tror jeg ingen har noe i mot det. Tvert i mot.
Håper det ikke blir dyrere enn dette, da disse ladepunktene blir brukt av mange som ikke har mulighet til å lade hjemme eller andre steder, og fortsatt trenger incentiv for ikke å kjøre fossilt.

Ja, en pris på 5,- pr. time for 3,7kW og 10,- pr. time for 7,4kW er fair. Billig nok til at det fortsatt er billig å kjøre elbil, dyrt nok til at det er billigere å lade hjemme for de som kan det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Sitat fra: engolf på tirsdag 25. september 2018, klokken 18:40
https://www.dinside.no/motor/byradet-vil-innfore-avgift-pa-kommunale-ladepunkter/70249687
Detta kom väl inte oväntat, då det redan är snack om att införa bompengar för elbilar i huvudstaden.
Nu kommer elbilfördelarna försvinna en efter en lika fort som de kom:(((

Å skulle betale for en tjeneste, her strøm til elbilen, er bare rett og rimelig. Betaling pluss bot for parkering uten å lade vil bety langt bedre utnyttelse av infrastrukturen.
At det blir innført avgift også for elbiler har man visst hele tiden, men når merkostnaden for å bruke fossilbil er større enn den var sammenlignet med elbilen så vil jo fordelen med elbil gå opp, ikke ned?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

SurSnasen

Sitat fra: engolf på tirsdag 25. september 2018, klokken 18:40
Nu kommer elbilfördelarna försvinna en efter en lika fort som de kom:(((

Elbilfordelene har vel strengt tatt blitt opprettholdt mye lengre enn de opprinnelig skulle? Ingen kan ha noen som helst grunn til sutring over at det gradvis vil koste noen (få i sammenligning med ICE-bilene) kroner å skulle kjøpe og bruke elbiler.

PNR1A

Ikke noe feil med betaling. Strøm og drift av ladestolper koster, fordelene er uansett på vei ut. Og da skal enkelte slutte å bruke ladeplasser som gratis parkering til sine biler mens andre kjører rundt og til slutt betaler for lading.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

Elbil fundamentalist

#7
Burde bruke eksisterende RFID men registrert på bruker som betaling på ladestolper, da behøver ikke stolpene nødvendigvis å være online hele tiden. De som er beboere i området bør ha andre vilkår enn de som ikke har adresse i området. Parkering uten lading taksere annerledes enn de som står der etter ferdig lading.

Uansett så er det viktig med forutsigbare og gjennomtenkte forhold rundt dette med lading og spesielt de som ikke har egen p-plass i byene. Dette er en seriøs problemstilling som bør håndteres deretter fordi dette er avgjørende for å få med de store massene over på elbiler.

Blir useriøst å hele tiden skape usikkerhet rundt eierskapet for elbiler slik MDG driver på. De fremstår som generelt bilhatere, men hater elbiler litt mindre, pg vil bølle mest mulig med for alle bilister, elbiler eller ikke. Det er ikke slik vi lykkes med å elektrifisere transporten. Blir nærmest kuult å komme med en gammal diesel som soter forferdelig og røyklegger alt i protest mot kaoset.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

sveander

Hvordan skal de få tatt betalt på dagens infrastruktur. Det er jo et fåtall som har muligheten for å ta betalt fra. Det er vel helst der det i dag er type-2 lading? Da må jo noen hundre stolper byttes og nye fundamenter graves. Har de tenkt på det tro?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Orbit

Det holder å bytte skiltet, og lage en egen betalingsgruppe for dette på automater og app. Dette gitt de tar betalt for tid (og ikke kWh), som er jeg tror må til for å få frigitt plasser så snart bilene er ladet til ønsket nivå. kWh-betaling kan føre til at [egoistiske] brukere setter opp lading i kun noen få minutter, og i praksis fremdeles har gratis plass. Timeprisen bør også ligge over tilsvarende timepris for vanlig parkering, så ikke ladeplassene blir et billig sted å parkere uavhengig om en aktivt lader eller ikke. For elbiler blir dette i dag "automatisk" siden all kommunal parkering uten lading er gratis (i Oslo).

Men hybrider som er ute etter billig parkering blir problematisk (som det allerede er i dag). For eksempel betaler hybrider 26 kr/time i gul sone/beboerparkering (hvor mange av ladestolpene står), så dersom ladeplass er billigere enn dette, er det ikke noe insentiv for hybrider å parkere et annet sted når de ikke trenger lading, eller å flytte seg til en dyrere plass uten lading når de er fulladet. 30kr/time per ladeplass ville kanskje unngått dette, men er ikke realistisk så lenge kommunen ikke tilbyr 22kW på stolpene (og få biler kan utnytte dette).

Mitt håp om betalingsmodell (men absolutt prisnivå kan diskuteres) er at det betales 5 kr time for lading med elbil (litt dyrere enn hjemmelading, men ikke ågerpris), og 31 kr time for hybrider i gul sone (vanlig sonepris for parkering + lading). Forskriftene åpner så langt jeg skjønner for at parkeringsbidraget for elbiler kan settes til null (og maksimalt halvparten av hva hybrider betaler). Hybrider med betalt abonnement for beboerparkering kan da lade til 5kr/time, og parkere gratis når de flytter seg over til vanlig beboerparkeringsplass når bilen er fulladet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA