Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Omlegging av dekk

Startet av Bård Fjukstad, mandag 24. september 2018, klokken 19:13

« forrige - neste »

Tom_Kona

Sjekket Kona brukerhåndbok, kunne ikke finne noe om hvor plassering av jekk skulle festes, kan noen bekrefte at det er likt som på bensin bilen ref bilde lenger nede ? Takk

tolapet

Spurte selgeren spesielt om jekkfeste/punkt, og han pekte på de punktene som vist i brukerhåndbok,
samt bilde i denne tråden. 
Eg har laget spor i en puck kjøpt på Biltema, i det sporet har jeg lagt en liten bit kobberrør, og festet på en
2tons garasjejekk.
Har "originale" vinterdekk, piggfrie, og sjekket spesielt at det var to høyre og to venstre hjul, og det var
det.

tuono

I fjor var det noen som klarte å bøye jekkfestene. Fellesnevneren var disse små, billige "garasjejekkene" med bittesmå jul. Disse drar bilen sideveis om ikke jekken får rulle fritt. Det gjør de som regel ikke om de står på en litt ujevn overflate (ute på grus e.l. er garanti for katastrofe). Og da ryker festene. 

arthur

Sitat fra: tolapet på mandag 23. september 2019, klokken 20:48
Eg har laget spor i en puck kjøpt på Biltema, i det sporet har jeg lagt en liten bit kobberrør, og festet på en2tons garasjejekk.

Man får kjøpt en jack-pad fra Kina for et par tiere levert i postkassen hjemme. Disse har ferdig spor.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

tolapet

Sitat fra: tuono på tirsdag 24. september 2019, klokken 06:32
I fjor var det noen som klarte å bøye jekkfestene. Fellesnevneren var disse små, billige "garasjejekkene" med bittesmå jul. Disse drar bilen sideveis om ikke jekken får rulle fritt. Det gjør de som regel ikke om de står på en litt ujevn overflate (ute på grus e.l. er garanti for katastrofe). Og da ryker festene.

Derfor bruker jeg jekken kun på garasjegulvet, betong 8), der ruller den fritt...

SaxoMann

Hei! Da har jeg lagt om dekk, men helt smertefritt gikk det ikke. Kjøpte først en billig garasjejekk, men den viste seg å ikke ha god nok løftehøyde. Kjøpte deretter en Hamron 2.5 T garasjejekk på Jula. Kjøpte også jack-pad der. Ved første forsøk med jack-pad ble denne så klemt sammen at metallet på jekken hadde kommet til å "slå" opp I bilen. Jeg la derfor en puck under jack-paden. Selv da ble jack-paden nesten klippet I to og også pucken fikk skader. Er det noen som har en jack-pad å anbefale slik at det går greit ved omlegging neste gang? Andre tips/erfaringer?
Hyundai Kona. Citroen Saxo, Ombygget til litium av Alternativ Energi i Grimstad (solgt). Elektrisk tannbørste. Bor i Asker, på Hvalstad

indianrunner70

Sitat fra: SaxoMann på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 20:04
Hei! Da har jeg lagt om dekk, men helt smertefritt gikk det ikke. Kjøpte først en billig garasjejekk, men den viste seg å ikke ha god nok løftehøyde. Kjøpte deretter en Hamron 2.5 T garasjejekk på Jula. Kjøpte også jack-pad der. Ved første forsøk med jack-pad ble denne så klemt sammen at metallet på jekken hadde kommet til å "slå" opp I bilen. Jeg la derfor en puck under jack-paden. Selv da ble jack-paden nesten klippet I to og også pucken fikk skader. Er det noen som har en jack-pad å anbefale slik at det går greit ved omlegging neste gang? Andre tips/erfaringer?

Jeg har bestilt et par av disse fra eBay, https://www.ebay.com/itm/122465397326

indianrunner70

Sitat fra: SaxoMann på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 20:04
Hei! Da har jeg lagt om dekk, men helt smertefritt gikk det ikke. Kjøpte først en billig garasjejekk, men den viste seg å ikke ha god nok løftehøyde. Kjøpte deretter en Hamron 2.5 T garasjejekk på Jula. Kjøpte også jack-pad der. Ved første forsøk med jack-pad ble denne så klemt sammen at metallet på jekken hadde kommet til å "slå" opp I bilen. Jeg la derfor en puck under jack-paden. Selv da ble jack-paden nesten klippet I to og også pucken fikk skader. Er det noen som har en jack-pad å anbefale slik at det går greit ved omlegging neste gang? Andre tips/erfaringer?

Kan også anbefale aluminiums 2T biltema jekk, https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/racing-jekk-aluminium-2-tonn-2000034360

tolapet

Biltema 2tons jekk med Biltema Pad og modifisert kobberrør, fungerte utmerket

batterimannen

Mitt tips er å kjøre bilen på dekkhotell som skifter, vasker og oppbevarer hjulene  :P
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Cougar

Sitat fra: batterimannen på søndag 13. oktober 2019, klokken 17:58
Mitt tips er å kjøre bilen på dekkhotell som skifter, vasker og oppbevarer hjulene  :P
Har aldri sett ett dekkhotell som vasker felgene ordentlig.
2019 Ioniq El + mange andre biler


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA