Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

iPace rekkevidde - day to day drive vs long range travel?

Startet av Disqusor, mandag 24. september 2018, klokken 13:46

« forrige - neste »

Burns

#150
Sitat fra: Jeronan på fredag 28. september 2018, klokken 10:11

Denne testen blir det det bare tullete å referere til, så lenge dette var en pre-produksjonsbil med uferdig software.

Reelle forbrukstall fra de som faktisk har fått bilen levert tilsier jo at man er mye nærmere oppgitt rekkevidde enn dette, i alle fall under ideelle forhold.

Så kan det godt hende at vi har grunn til å føle oss villedet av Jaguar, men vi får nå i alle fall avvente litt reelle og pålitelige tester/erfaringer før man krisemaksimerer..

Stikkkontakt

Sitat fra: Contango på fredag 28. september 2018, klokken 10:13
Sitat fra: Sarepta på fredag 28. september 2018, klokken 09:46
Sitat fra: Tellus på fredag 28. september 2018, klokken 09:11

Med andre ord WLTP er super hvis vi ser bort fra, I-Pace, Ampera-E, samtlige Tesla og visstnok også Nissan Leaf. At språkbruken din er en smule lettferdige unnskylder ikke en lettferdig holdnng til fakta.

WLTP er/bør være super som mål på rekkevidde under de forhold som definerer prosedyren, verken mer eller mindre. Det kan ikke være så vanskelig å forstå dette?

EPA er relevant som en uavhengig vurdering av hvilken rekkevidde bilen faktisk har. Jeg har også bestilt bilen på basis av Jaguars markedsførte rekkevidde på 480km. Det blir for enkelt av andre å påstå at det ikke er relevant hva Jaguar har markedsført. Det eneste tallet vi kunne forholde oss til var deres tall på 480, og de samsvarte ganske godt med det vi så fra Tesla. Jeg mener også vi er villedet.

Helt enig.
Jeg kjøpte I-Pace med god tro på at den ville ligge noe over Teslas 75-modeller i rekkevidde. Utifra følgende årsaker:
-Jeg kjører på veier med lav hastighet
-Jaguar skrøt ræven av seg over hvor effektiv motorene var, hvor effektiv batteristyring de hadde osv.
-Batteriet er vesentlig større, men vekt og rullemotstand er ca lik som Tesla 75.
-480 km WLTP
Jeg kan kanskje ikke si at jeg er blitt lurt, men jeg er utrolig skuffet. Kompetansen til Jaguar på effektivitet må være på steinaldernivå.

Jeronan

#152
Sitat fra: Burns på fredag 28. september 2018, klokken 10:25
Denne testen blir det det bare tuillete å referere til, så lenge dette var en pre-produksjonsbil med uferdig software.

Reelle forbrukstall fra de som faktisk har fått bilen levert tilsier jo at man er mye nærmere oppgitt rekkevidde enn dette, i alle fall under ideelle forhold.

The pre-production excuse was very valid.............until now! Everyone was hoping it would be resolved via simple software update in the final car.

Sadly the new reality now, that there is no difference with the final production car with latest software update.
Jaguar has not managed to resolve the high energy consumption issue shown in the pre-production and test drive cars from last month.

So the chances that Jaguar manages to resolve it via just software become very slim now.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Burns

#153
Sitat fra: Jeronan på fredag 28. september 2018, klokken 10:33
Sadly the new reality now, that there is no difference with the final production car with latest software update.

OK, based on which tests are you drawing that unequivocal conclusion?

daktari

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 28. september 2018, klokken 10:26
Helt enig.
Jeg kjøpte I-Pace med god tro på at den ville ligge noe over Teslas 75-modeller i rekkevidde. Utifra følgende årsaker:
-Jeg kjører på veier med lav hastighet
-Jaguar skrøt ræven av seg over hvor effektiv motorene var, hvor effektiv batteristyring de hadde osv.
-Batteriet er vesentlig større, men vekt og rullemotstand er ca lik som Tesla 75.
-480 km WLTP
Jeg kan kanskje ikke si at jeg er blitt lurt, men jeg er utrolig skuffet. Kompetansen til Jaguar på effektivitet må være på steinaldernivå.
Også enig, men forventet faktisk noe mer rekkevidde enn en X90D - minst likt som en S90D fordi de markedsfører 90 kWh batteri.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Kortere rekkevidde, høyere forbruk og lavere ladefart vil utgjøre en betydelig forskjell på langtur, når man regner ladefart i km/t.

Jeronan

Sitat fra: Burns på fredag 28. september 2018, klokken 10:38
Sitat fra: Jeronan på fredag 28. september 2018, klokken 10:33
Sadly the new reality now, that there is no difference with the final production car with latest software update.

OK, based on which tests are you drawing that unequivocal conclusion?


Uhh.....read the last couple pages of this discussion? The first consumers have taken delivery of the I-Pace now and Bjørn Nyland is currently testing the I-Pace with final software.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Burns

#157
Sitat fra: Jeronan på fredag 28. september 2018, klokken 16:41
Sitat fra: Burns på fredag 28. september 2018, klokken 10:38
Sitat fra: Jeronan på fredag 28. september 2018, klokken 10:33
Sadly the new reality now, that there is no difference with the final production car with latest software update.

OK, based on which tests are you drawing that unequivocal conclusion?
Uhh.....read the last couple pages of this discussion? The first consumers have taken delivery of the I-Pace now and Bjørn Nyland is currently testing the I-Pace with final software.

Not really a lot of facts there, is there? Teslabjørn blasting down to German roads in 200 is'nt really a great measure of range. The few numbers I have seen from real customers seems closer to acceptable, but then only based on shorter trips.

Eyvind Bernhardsen

He'll be borrowing a car from JLR for all of next week, that's probably going to be a production car (and he'll hopefully be testing it a bit more responsibly).

The one he drove to Germany looked like it had the prototype livery so I'm not sure how valuable a proper range test would have been anyway. 

Jeronan

#159
Sitat fra: Burns på fredag 28. september 2018, klokken 18:14
Sitat fra: Jeronan på fredag 28. september 2018, klokken 16:41
Sitat fra: Burns på fredag 28. september 2018, klokken 10:38
Sitat fra: Jeronan på fredag 28. september 2018, klokken 10:33
Sadly the new reality now, that there is no difference with the final production car with latest software update.

OK, based on which tests are you drawing that unequivocal conclusion?
Uhh.....read the last couple pages of this discussion? The first consumers have taken delivery of the I-Pace now and Bjørn Nyland is currently testing the I-Pace with final software.

Not really a lot of there, is there? Teslabjørn blasting down to German roads in 200 is'nt really a great measure of speed. The few numbers I have seen from real customers seems closer to acceptable, but then only based on shorter trips.

That is just the youtube video he put up so far. He is posting on his site the last couple days with energy consumption numbers at 90 and 110 km/h.  220 Wh/km at 90 km/h, which translates to roughly 330km range under normal driving.

@Eyvind.  Bjørn has the new software update on the Jaguar he is testing with now. So this is a final production car.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Nasatech

Sitat fra: Burns på fredag 28. september 2018, klokken 18:14

Not really a lot of there, is there? Teslabjørn blasting down to German roads in 200 is'nt really a great measure of speed. The few numbers I have seen from real customers seems closer to acceptable, but then only based on shorter trips.

Sikkert ikke alle som er klar over dette, men det første Bjørn gjorde da han fikk ny Model X var å reise til Tyskland og kjøre på autobanen, så dette er absolutt ikke noe han gjør for å være kjip mot Jaguar ;)

Burns

Sitat fra: Nasatech på fredag 28. september 2018, klokken 20:38
Sitat fra: Burns på fredag 28. september 2018, klokken 18:14

Not really a lot of there, is there? Teslabjørn blasting down to German roads in 200 is'nt really a great measure of speed. The few numbers I have seen from real customers seems closer to acceptable, but then only based on shorter trips.

Sikkert ikke alle som er klar over dette, men det første Bjørn gjorde da han fikk ny Model X var å reise til Tyskland og kjøre på autobanen, så dette er absolutt ikke noe han gjør for å være kjip mot Jaguar ;)
Neida, og det var heller ikke poenget, bare at som mål på rekkevidde blir denne kjøringen av mindre verdi.

Jeronan

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Pingle

Sitat fra: Burns på fredag 28. september 2018, klokken 20:41
Sitat fra: Nasatech på fredag 28. september 2018, klokken 20:38
Sitat fra: Burns på fredag 28. september 2018, klokken 18:14

Not really a lot of there, is there? Teslabjørn blasting down to German roads in 200 is'nt really a great measure of speed. The few numbers I have seen from real customers seems closer to acceptable, but then only based on shorter trips.

Sikkert ikke alle som er klar over dette, men det første Bjørn gjorde da han fikk ny Model X var å reise til Tyskland og kjøre på autobanen, så dette er absolutt ikke noe han gjør for å være kjip mot Jaguar ;)
Neida, og det var heller ikke poenget, bare at som mål på rekkevidde blir denne kjøringen av mindre verdi.

I likhet med denne spanske testen, hvor standard runde ble etterfulgt av fritt valgt kjøring, deretter rolig og svært rolig kjøring.  Dette er ikke like forhold.
Elbils langkjøringstester fra i vinter er langt bedre design på test. Kjør samme test med Tesla x og s, etron og ipace, og vi kan si noe om rekkevidde.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Sarepta

#164
Sitat fra: Pingle på fredag 28. september 2018, klokken 21:33

I likhet med denne spanske testen, hvor standard runde ble etterfulgt av fritt valgt kjøring, deretter rolig og svært rolig kjøring.  Dette er ikke like forhold.
Elbils langkjøringstester fra i vinter er langt bedre design på test. Kjør samme test med Tesla x og s, etron og ipace, og vi kan si noe om rekkevidde.

Stort sett enig. Den spanske testen hadde så mange svakheter at den knapt er relevant. Forbruk 2Xi3? Don´t think so. Bortsett fra det ligger bevisbyrden på Jaguar. Ganske tungt vil jeg påstå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA