Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

iPace rekkevidde - day to day drive vs long range travel?

Startet av Disqusor, mandag 24. september 2018, klokken 13:46

« forrige - neste »

Jlr


samotholt

#136
 :o

Det er 10 mil dårligere enn WLTP-tallene de kom med. Jeg regna med 5.

Mao. så går en I-Pace ca. 4 mil kortere enn en S85D (og også kortere enn S75D)  :-1:

Edit: Det blir nesten 6 mil mindre enn S85D og nesten 4 mil mindre enn S75D. Faktisk blir det bittelitt mindre enn X75D  :'(
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

hemi

EPA tallene er faktisk bra måte å sammenligne,  WLTP er nesten like mye svada som NEDC for elbiler.

Pilot

Mindre enn X75D som har 238 miles EPA? Større bil med mindre batteri og mer rekkevidde?

Jeronan

Sitat fra: hemi på fredag 28. september 2018, klokken 00:21
EPA tallene er faktisk bra måte å sammenligne,  WLTP er nesten like mye svada som NEDC for elbiler.

Bullocks! Just because Jaguar screwed up, doesn't invalidate the WLTP, when pretty much all other EV's are spot on with their WLTP rating.

Like I said earlier, it looks more like that Jaguar mixed up their WLTP with NEDC numbers. It's the only explanation why they are so off the mark.  ???
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Sarepta

Sitat fra: Jeronan på fredag 28. september 2018, klokken 08:44

Bullocks! Just because Jaguar screwed up, doesn't invalidate the WLTP, when pretty much all other EV's are spot on with their WLTP rating.


Enig bortsett fra språkbruken. Det viktigste er ikke hvor realistiske WLTP-tallene er mht. gjennomsnittlig forbruk i hverdagen, men at de er realistiske under de forhold som er grunnlaget for WLTP-testingen. Det er her jaguar ser ut til å ha feilet. EPA-tallene har ingenting med dette å gjøre.

Tellus

Sitat fra: Jeronan på fredag 28. september 2018, klokken 08:44
Sitat fra: hemi på fredag 28. september 2018, klokken 00:21
EPA tallene er faktisk bra måte å sammenligne,  WLTP er nesten like mye svada som NEDC for elbiler.

Bullocks! Just because Jaguar screwed up, doesn't invalidate the WLTP, when pretty much all other EV's are spot on with their WLTP rating.

Like I said earlier, it looks more like that Jaguar mixed up their WLTP with NEDC numbers. It's the only explanation why they are so off the mark.  ???

Med andre ord WLTP er super hvis vi ser bort fra, I-Pace, Ampera-E, samtlige Tesla og visstnok også Nissan Leaf. At språkbruken din er en smule lettferdige unnskylder ikke en lettferdig holdnng til fakta.

Jeronan

#142
Sitat fra: Tellus på fredag 28. september 2018, klokken 09:11
Sitat fra: Jeronan på fredag 28. september 2018, klokken 08:44
Sitat fra: hemi på fredag 28. september 2018, klokken 00:21
EPA tallene er faktisk bra måte å sammenligne,  WLTP er nesten like mye svada som NEDC for elbiler.

Bullocks! Just because Jaguar screwed up, doesn't invalidate the WLTP, when pretty much all other EV's are spot on with their WLTP rating.

Like I said earlier, it looks more like that Jaguar mixed up their WLTP with NEDC numbers. It's the only explanation why they are so off the mark.  ???

Med andre ord WLTP er super hvis vi ser bort fra, I-Pace, Ampera-E, samtlige Tesla og visstnok også Nissan Leaf. At språkbruken din er en smule lettferdige unnskylder ikke en lettferdig holdnng til fakta.

The new 2018 Nissan Leaf has the same issue as the Jaguar. Suprisingly high consumption and then we have rapidgate and if you haven't been hiding under a rock. Nissan has been experiencing a lot of backlash for this.
It's one of the reasons we still haven't heard anything about the 60kWh e-plus version.

https://www.side3.no/motor/test-av-rekkevidde-pa-elbil-2018-6672929

If you look at the table, then WLTP2 is pretty much spot on for most of the cars. Guess what? Jaguar is the only one that was way off the mark with Real range test, next to the 2018 Nissan Leaf.
The Opel Ampera-E does actually come out good in this test, so I have no idea where you get your info from. Unless you are talking about old news, which was related to Ampera-E's NEDC rating, not the WLTP.

We have both the BMW i3 and the Tesla Model S 75D and both can easily achieve WLTP2 range in Summer with normal driving. Plenty people have confirmed the same with the Kia and Hyundai EV's.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

JorEl

#143
Det spiller det liten rolle om man måler kjørelengden i fot, meter eller lysår. Bare man har en felles standard, slik at vi forbrukere kan sammenligne. Nå er det 3 forskjellige som flyter rundt. Passer nok bilbransjen godt i disse tider, hvor man skal ta tak i jukset :police:

Jeg har liten tro på at Jaguar eller andre ikke vet hvor langt bilene deres går. Tenk hvor store investeringer de har gjort. Hvor lang tid de har brukt osv. Personlig blir jeg sjokkert om de ikke vet nøyaktig hva de holder på med. Noe annet ville jo vært uhørt!

Tenk på reklamene deres som skal selge oss trygghet om at vi gjør en smart investering. :-X

Edit; Finnes det en eneste bilprodusent som ikke har sin egen testbane....
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Sarepta

#144
Sitat fra: Tellus på fredag 28. september 2018, klokken 09:11

Med andre ord WLTP er super hvis vi ser bort fra, I-Pace, Ampera-E, samtlige Tesla og visstnok også Nissan Leaf. At språkbruken din er en smule lettferdige unnskylder ikke en lettferdig holdnng til fakta.

WLTP er/bør være super som mål på rekkevidde under de forhold som definerer prosedyren, verken mer eller mindre. Det kan ikke være så vanskelig å forstå dette?

Tellus

#145
Sitat fra: Jeronan på fredag 28. september 2018, klokken 09:30

The new 2018 Nissan Leaf has the same issue as the Jaguar. Suprisingly high consumption and then we have rapidgate and if you haven't been hiding under a rock. Nissan has been experiencing a lot of backlash for this.
It's one of the reasons we still haven't heard anything about the 60kWh e-plus version.

https://www.side3.no/motor/test-av-rekkevidde-pa-elbil-2018-6672929

If you look at the table, then WLTP2 is pretty much spot on for most of the cars. Guess what? Jaguar is the only one that was way off the mark with Real range test, next to the 2018 Nissan Leaf.
The Opel Ampera-E does actually come out good in this test, so I have no idea where you get your info from. Unless you are talking about old news, which was related to Ampera-E's NEDC rating, not the WLTP.

We have both the BMW i3 and the Tesla Model S 75D and both can easily achieve WLTP2 range in Summer with normal driving. Plenty people have confirmed the same with the Kia and Hyundai EV's.

Dette blir tredje gang jeg skriver dette. Håper med dette alle gode ting er tre.

Ampera-E har har et helt tullete WLTP tall sammenlignet med alle andre biler som oppgir WLT. Faktisk er WLTP for Ampere-E høyere enn EPA tallet.

OK ?

Da burde vi være enige om at WLTP tallene slik de fremstår i dag er lite egnet til å bruke som sammenligning for hva bilene faktisk har av praktisk rekkevidde.

Hvem som 'jukser' og hvilken vei det jukses gjenstår å se.
Det eneste jeg er 100 % sikker på er at WLTP for Ampera-E er alt for lavt. Opel har i hvert fall 'jukset'.

Nå ser det ut som om du synes det er ok å jukse så lenge man jukser i konservative retning. Dette er jeg i så fall fullstendig uenig i. WLTP (eller EPA for den del) har liten verdi hvis man ikke kan bruke tallene til å sammenligne biler. Personlig er jeg langt mer opptatt av de relative forskjellene mellom bilene enn hva den absolutte verdien av tallene er.

Stå per i dag er vel slik vdr. WLTP
I-Pace : Vanskelig å oppnå WLTP under gode forhold.
Ampera-E : WLTP kan enkelt oppnås under normale forhold med normal kjøring selv høst og vår.
Nissan Leaf : Vanskelig å oppnå WLTP under gode forhold
Kona : WLTP kan oppnås under gode forhold og pen kjøring.
Alle Tesla : WLTP finnes ikke
BMW I3 : WLTP kan oppnås under gode forhold og pen kjøring.
E-Golf : WLTP finnes ikke.

Avslutningsvis vil jeg gjenta at WLTP er kun en formelt definert kjøresyklus og har således ingen verdens ting med hva du måtte mene at realistisk rekkevidde er. Dessverre ser det ut for at de forskjellige leverandørene ikke rapporterer de tallene de måler (om de måler dem overhodet). At leverandørene får lov til dette er svært uheldig, men det er ingen ting som indikerer at noen rapporterer bedre tall enn det man kan måle etter den gitte kjøresyklusen. Hvis det var tilfelle så vil det jo bli avslørt når kontrollmåling foretas senere. Kan ikke tenke meg at noen vil ta sjansen på å rapportere for gode tall. Tvert i mot tipper jeg problemet er at leverandørene underrapporterer tall. For Ampera-E sin del så er det jo opplagt at dette har skjedd.

Så inntil du har noe konkret belegg for å påstå at Jaguar eller noen andr jukser så synes jeg du kan avstå fra å komme med slike bomastiske påstander.




Jeronan

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Contango

Sitat fra: Sarepta på fredag 28. september 2018, klokken 09:46
Sitat fra: Tellus på fredag 28. september 2018, klokken 09:11

Med andre ord WLTP er super hvis vi ser bort fra, I-Pace, Ampera-E, samtlige Tesla og visstnok også Nissan Leaf. At språkbruken din er en smule lettferdige unnskylder ikke en lettferdig holdnng til fakta.

WLTP er/bør være super som mål på rekkevidde under de forhold som definerer prosedyren, verken mer eller mindre. Det kan ikke være så vanskelig å forstå dette?

EPA er relevant som en uavhengig vurdering av hvilken rekkevidde bilen faktisk har. Jeg har også bestilt bilen på basis av Jaguars markedsførte rekkevidde på 480km. Det blir for enkelt av andre å påstå at det ikke er relevant hva Jaguar har markedsført. Det eneste tallet vi kunne forholde oss til var deres tall på 480, og de samsvarte ganske godt med det vi så fra Tesla. Jeg mener også vi er villedet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Sarepta

Sitat fra: Contango på fredag 28. september 2018, klokken 10:13
EPA er relevant som en uavhengig vurdering av hvilken rekkevidde bilen faktisk har. Jeg har også bestilt bilen på basis av Jaguars markedsførte rekkevidde på 480km. Det blir for enkelt av andre å påstå at det ikke er relevant hva Jaguar har markedsført. Det eneste tallet vi kunne forholde oss til var deres tall på 480, og de samsvarte ganske godt med det vi så fra Tesla. Jeg mener også vi er villedet.

I tillegg til rekkevidden er det uavklart om vi også er villedet mht. tilgjengelig batterikapasitet (som muligens er noe av forklaringen på den dårlige rekkevidden) og ladehastighet.

daktari

For referanse på forbruk, Finnøy holder oppdatert en fin tabell med forbruk etter forskjellige standarder her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

Mener å huske at noen amerikanere på MotorTrend holdt på med "Real World MPG", og dette er tester som absolutt har sin verdi.https://www.motortrend.com/motor-trend-real-mpg-works/

Merk at flere europeiske merker nå trekker sine plug-in hybrider fra markedet pga. WLTP, så denne standarden har også noe for seg - men fortsatt simulert aerodynamikk og dyno, ikke ekte luft som blåser. Har jaguar glemt et komma i sin aerodynamikk-beregning, eller limt på noen spoilere i ettertid som ødelegger?

Uansett er det skuffende med Tesla S85D-rekkevidde, 5 år etter den ble lansert, til S90D-priser. Flere skuffelser med Jaguaren, håper "de ekte bilkvalitetene" gjør opp for dette og mer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA