Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ferietur til utlandet: 15 øre/km i drivstoffutgifter

Startet av AppleKnocker, torsdag 12. juli 2018, klokken 16:39

« forrige - neste »

AppleKnocker

Var nylig på en liten ferietur til Sverige og Danmark. Har tidligere kjørt Tesla på slike turer men i år ble det Hyundai Ioniq.

Noen facts fra turen:
1500 km kjørt på en uke
Hurtigladet seks ganger. To av disse var gratis.
En gang feil på hurtiglader, men da virket den ved siden av.
Ladet ved feriestedet gratis. Ladet flere ganger på destinasjon gratis.
Kjørte dagsturer på opptil 18 mil uten å lade.
Ingen reduksjon i hastighet på hurtiglading selv etter å ha kjørt i 140-160 i 30 grader ;D
Inklusiv lading hjemme før avreise har kostnadene til lading vært kr 225.-
Pr km blir det 15 øre

Kjøring med elbil i utlandet uten tilgang til Tesla superchargere krever planlegging. Vi ønsket primært å lade på steder hvor det finnes minst to ladepunkter for å ha backup. Det krever litt research, men er mulig.

Lenger sør enn Nord Tyskland ville jeg tenkt meg nøye om før jeg tok turen med ikke-Tesla elbil.9



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Bondeknøl

Men kostnaden pr km har jo vært større. Det er bare det at andre har dekket endel av utgiftene dine.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

SveinJ

Kom over denne ladesøylen i Belgia i går. Synes ikke det ser særlig billig ut?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Rollep

Blir vel ca. 5,85 kr/kWh og er vel som forventet.

Jeg har ihvertfall forlengst skjønt at "drivstoffkostnaden" på langturer i Europa kommer å bli omtrent samme som for ICE biler.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Amatøren

#5
Sitat fra: Rollep på onsdag 18. juli 2018, klokken 11:08
Jeg har ihvertfall forlengst skjønt at "drivstoffkostnaden" på langturer i Europa kommer å bli omtrent samme som for ICE biler.

Har tenkt det samme, men så kan man tenke seg hva man sparer i det daglige ved å slippe drivstoffutgifter hjemme, forsikring og service på ekstra ICE bil samt komfort med ved bruk av elbil. Tenker da på manglende(!) motorbråk og giring (enten det er manuell eller automat). Den innsparingen kan dekke mye på strømutgifter på ferieturer.

Gleder meg til det kommer elbil som passer oss også for ferieturer (må ha med elektrisk rullestol).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

hsa77

I Nederland tar Fastned €0,59 per kwh, ikke akkurat billig. Dersom man sørger for å overnatte et sted hvor det er mulig å saktelade over natten kan det likevel bli billigere med elbil på langtur, men det krever jo en del planlegging...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA