Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bensinstasjoner får offentlig støtte.

Startet av goggo, lørdag 22. september 2018, klokken 14:22

« forrige - neste »

goggo

Jeg var så naiv at jeg trodde det bare var elbil ladestasjoner og hydrogen fyllestasjoner som fikk offentlig støtte, men der tok jeg visst feil.

Denne automatiske fyllestasjonen for bensin og diesel koster 1.7 mill, hvorav kommune, fylkeskommune og staten betaler 50%. 

Er det virkelig slik at alle de ladestasjonene som nå bygges uten å få noen offentlig støtte faktisk har dårligere økonomiske betingelser enn nye automatiske bensinstasjoner?

Artikkelen er sakset fra Fedrelandsvennen for et par dager siden.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Vollis47

Virker ganske absurd å gi offentlig støtte til en bensinstasjon i disse dager når det er bare litt over 6 år igjen til alle nybilsalg skal være utslippsfrie biler.

Disse pengene burde heller vært brukt til å subsidiere noen ladestasjoner i Finnmark.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Maximus

For å forsvare lokale politikere og byråkrater litt. De er slik jeg oppfatter det for tiden under et ganske stort press for å (ukritisk?) støtte opp om lokalt næringsliv, og det fra toppen av det politiske Norge.

Da blir kanskje terskelen for å gi penger til noe som er forståelig, sikkert og kjent som det en bensinstasjon er ganske lav.

Det ser jo ut som om det er bygdelaget som er primus motor her.

https://www.bortelid.no/prosjekt





Bondeknøl

Det er viktig for distriktene å kunne handle drivstoff lokalt. Det er heller ikke miljøvennlig at fastboende som bor litt grisgrent må kjøre på langtur forbi fylle drivstoff når de stort sett kjører rundt lokalt. Ett lokalsamfunn lever bedre med en butikk og bensinstasjon.
Vi må ikke bli helt anti fossil og det vil være behov for bensinstasjoner så lenge vi lever, selv om målet er å slutte å selge fossilbiler innen få år.
Kan vi ikke unne de som har fossilbil å få kjøpt drivstoff der de bor?

goggo

Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 22. september 2018, klokken 17:22
Kan vi ikke unne de som har fossilbil å få kjøpt drivstoff der de bor?

Jo, absolutt.  Jeg ser bare ikke behovet for at både kommune, fylkeskommune og stat skal komme inn og hjelpe til med denne bensinstasjonen. Høres helt tullete ut, synes jeg.

Ifølge artikkelen regner de med å selge 270 000 liter drivstoff i året her.

La oss ta et lite regnestykke her, f.eks over 5 år:

Tilskuddet blir da (1.7 mill / 2) / ( 270 tusen x 5) - altså 63 øre/liter for de første 5 årene.

Hvis behovet er så stort for denne  fyllestasjonen så er jeg sikker på at brukerne hadde taklet et pristillegg på 63 øre pr liter. Og hadde de ikke taklet det så hadde de vel fyllt et annet sted og de som hadde satt opp fyllestasjonen fikk legge ned stasjonen eller slå seg konkurs eller whatever.

Nei her tror jeg at argumentasjonen har vært at ladestasjonen på Bortelid fikk Enova støtte (og sannsynligvis fra kommunen også), og da har bensinstasjonen argumentert med at de har "krav" på tilsvarende. Så har ikke politikerne hatt baller til å sette foten ned, det begynner jo tross alt å nærme seg kommunevalgkamp...


mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Øystein16

Sitat fra: goggo på søndag 23. september 2018, klokken 10:53
Nei her tror jeg at argumentasjonen har vært at ladestasjonen på Bortelid fikk Enova støtte (og sannsynligvis fra kommunen også), og da har bensinstasjonen argumentert med at de har "krav" på tilsvarende. Så har ikke politikerne hatt baller til å sette foten ned, det begynner jo tross alt å nærme seg kommunevalgkamp...
mvh Hugo
Snøfall og søppelhenting kjem før kommunevalet.

IoniqEV

Ser ikke at det er noen big deal.
At Bortelid Utmarkslag har fått 850 000,- fra det offentlige for denne stasjonen må da være innafor.
Vi trenger ikke å bli helt fanatiske mot eks-biler.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: IoniqEV på tirsdag 25. august 2020, klokken 23:27
Ser ikke at det er noen big deal.
At Bortelid Utmarkslag har fått 850 000,- fra det offentlige for denne stasjonen må da være innafor.
Vi trenger ikke å bli helt fanatiske mot eks-biler.
Enig i det. Det er jo nettopp slike store enkeltinvesteringer som enkelt-personer eller firmaer ikke ser lønnsomme for seg, men som er lønnsomme samfunnsøkonomisk, som bør være oppgaver for det offentlige å hjelpe. Særlig med tanke på at en ikke har veldig gode el-traktorer og el-gravemaskiner ennå. Det er jo bra når enkeltpersoner slipper å reise langt for å hente drivstoff. Det blir jo på en måte en del av infrastrukturen. Ser for øvrig at saken er 2 år gammel :-)
Tesla Model Y                         2021-

goggo

Selvfølgelig synes jeg det er riktig at de skal få en fyllestasjon på Bortelid hvis det er behov for det, de har sikkert mange behov her som ikke kan dekkes med elektriske kjøretøy ennå.
Som jeg har nevnt i en post lengre opp så ville sannsynligvis literprisen for drivstoff på denne stasjonen bli mellom 50 øre og 1 krone høyere hvis de ikke fikk disse subsidiene, og dette synes jeg faktisk at sluttbrukerne av dette forurensende drivstoffet bør betale.

Men denne saken belyser fremdeles en "big deal", ved at det gis subsidier på alle politiske nivåer i Norge til fossil industrien.
Det er jo ingen tegn til at de får færre subsidier nå enn for 2 år siden...

Her er en oppfordring fra EU parlamentet for eksempel.
Finally, they (EU parlamentet) urgently call on all EU countries to phase out all direct and indirect fossil fuel subsidies by 2020.
https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20191121IPR67110/the-european-parliament-declares-climate-emergency

I Norge fikk jo nettopp fossil industrien en "Corona skattelette" av regjeringen som overgår alle subsidier som ble gitt til fornybarindustrien eller noen andre industrier for den saks skyld.

Og Equinor får 2.3 MILLIARDER!!!!  i ENOVA støtte for å grønnvaske sin offshoreproduksjon når de skal forsøke å fortsatt selge inn norsk gass til et Europa som egentlig ikke er interessert i å kjøpe dette lengre.
https://presse.enova.no/pressreleases/enova-stoette-til-hywind-tampen-2909002

Og så har vi jo leterefusjonsordningen da, som riktignok har blitt definert som "ikke statsstøtte" av ESA, men likevel er det jo ingen tvil om at dette er en stor skattefordel til oljeindustrien som ingen andre får, og det er heller ingenting som tyder på at vår oljelobbystøttede regjering er interessert i å gi tilsvarende skattefordel til fornybarindustrien eller andre.
https://e24.no/olje-og-energi/i/ng3kkd/esa-freder-leterefusjonsordningen-utgjoer-ikke-statsstoette

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Lars C. Krogenæs

#10
Merkurprogrammet gir støtte til små nærbutikker til å sette opp bensinpumper. I 2019 ble det også åpnet for at nærbutikker kan få støtte til hurtigladere. Små bensinstasjoner kan derimot ikke få støtte til hurtigladere, da dette er forbeholdt dagligvarebutikker (med eller uten bensinpumper). 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rævedilter

#11
Sitat fra: goggo på fredag 28. august 2020, klokken 16:17
Og så har vi jo leterefusjonsordningen da, som riktignok har blitt definert som "ikke statsstøtte" av ESA, men likevel er det jo ingen tvil om at dette er en stor skattefordel til oljeindustrien
Leterefusjonsordningen er ei skattemessig nøytral ordning og ein har vel på seg ganske snevere skylapper om ein kalle dette ein stor skattefordel. Det den gjer er å redusera risikoen for selskap (da spesielt nystarta selskap) som har store leitekostnader i forhold til inntekter.


Og på generelt grunnlag; det finst mange andre maskiner & kjøretøy som ikkje på mange år kan brukes på elektristitet. Inne på dette forumet framstår det ofte som om personbiler er det einaste fossilbrennarane som finst, og dei finst kun i byane....og litt til og fra hytta.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA