Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motorvarmerelement i varmeapparatsløyfa.

Startet av Elbilskeptisk, torsdag 20. september 2018, klokken 11:49

« forrige - neste »

Elbilskeptisk

Det tar litt lang tid før det er varme i varmeapparatet. Lurer litt på å montere et gammeleags elektrisk varmeelement i varmeapparatsløyfa. Fint å ha varme i varmeapparat fra oppstart og bør ikke koste allverden.

engolf

Det kan ju fungera. Tänkte du på en slangvärmare?
I så fall är det fördelaktigt att koppla in bilens cirkulationspump, så vattnet värms upp mer effektivt.
Det negativa är att då måste du ha en extra strömledning, och eftersom såna värmare kräver ganska mycket effekt tror jag inte du kan ladda och förvärma bilen samtidigt på samma kurs:(

elekTrond

Et element er vel <500W? Mener å huske at det ikke er 19 mm (3/4") men en annen, teit 16/18/20 mm slangestørrelse på trillingene? *glemsk*  ::)

Merk at du bare har ~2 liter å koke opp, så pass på at du ikke brenner opp og ned bilen. Enten bør det være et termostat-styrt element og/eller "cut the green wire", sett inn to dioder og la varmeapparatet fordele varmen rundt i kupéen.

Oi, ble litt svett her nå.  :'( Husker aldri om det er den røde, grønne eler blå ledningen. *sjekke* Yup! GReen it is! :laugh:    EDIT: Hmm, grønn? Wait, what?  ??? GR = GRey. G = Green. Da må det være LG på pin #10 i (B-16). Best å sjekke manualen. Measure once, cut twice!  :D


Kilde: mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm


Kilde: mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm


Enjoy!  :angel: :police:
'13 Mjau

engolf

#3
Det är 16mm dimention invändigt på slangarna till/från värmeelementet:)
Slangarna är flexibla och är av bra kvalitet, så sträcka de lite och tvinga över en slangvärmare på 18/19 mm är nog inget problem.
För ett par år sen letade jag efter info om diverse slangvärmare, och det är nästan ingen av producenterna som uppger effekt:( Efter lite googlande hittade jag dock info om att bl a webasto har 800W element. Det finns dock en del kraftigare slangvärmare på marknaden med inbyggd cirkulationspump på 2000W.
Utan sirkulationpump tror jag inte det blir väldigt effektivt:(

Korrigering: Defa, inte webasto...

erik e

DEFA  har vel noen typer som passer på slangene til varmeapparatet. Ca 5-600 watt . Montert riktig burde de fungere uten pumpe i kretsen.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TB

Har lest om  dette på forum før. Mener å huske virkning ble liten, så jeg har ikke forsøkt selv. Bruker defa vifte i stedet, det fungerer fint og er enkelt å montere.

Installasjon av diesel varmer vil ha fordelen den kan benyttes også når bilen kjøres. Men, koster mer.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

engolf

Bilens originala värmeelement är på 5000W, och är egentligen ganska ineffektivt, så 5-600W kommer inte göra nån märkbar skillnad, bortsett från att värmen kanske kommer lite tidigare. Att montera dieselvärmare behöver inte kosta skjortan om man kan göra det själv. Min brännare köpte jag brukt och monterade själv, totalkostnad ca 3300kr. Det är en del jobb, men helt överkomligt.

erik e

Helt uenig. Det og montere dieselvarmer er uoverkommelig for folk flest. Har vel vist seg at så lenge det virker 100% er det en flott løsning men er ikke helt vedlikeholdsfritt.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

engolf

Helt överkomligt menade jag var mängden arbete det innebar att montera värmaren. Jag hade ingen som helst erfaranhet av att montera en brännare i bil, denna var min första, och det gick imponerande bra. Men ja, det finns väl folk som behöver hjälp med att byta vindrutetorkare på bilen, men personerna i den kategorien är nog knappast inom såna här forum:)

Elbilskeptisk

Takk for innspill og info. Er et drøyt år igjen av garantien på vår bil og dette blir vår første vinter så jeg har ingen bråhast.

Ser ut til at min ide er uaktuell.

Jeg har montert et par titalls webastovarmere på jobb(både vann- og luftvarmere) og vet at jeg ikke gidder å gjøre det privat.

Vi lander nok evt på vanlig kupevarmer.

Beamer Screamer

Forresten; noen som vet hvorfor disse trillingene ikke bare har PTC varmeelement i steden for den småkompliserte løsningen med å varme opp vann som så skal sirkulere og avgi varme til varmeapparatet? En levning fra denne bilens fossile opphav?

PTC må jo være mye enklere, billigere, mer driftsikkert og enklere å reparere om det skulle skje noe.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

engolf

Håller med dig,
PTC värme tror jag skulle vara mycket enklare och mer effektiv lösning på uppmärmning.
Problemet med vattenburen värme är att det kräver stora mängder energi att värma upp, har en del värmeförluster och är dessutom helt meningslös under kortare resor. Värma upp luften direkt hade varit mycket enklare, och inte minst krävt mindre energi från batteriet. Ett element på 2000-3000W hade nog varit tillräckligt till en liten trilling:)

TB

Tipper det har historiske årsaker fra forbrenningsmotor - kombinert med at høyspenning ikke trenger å føres inn i bilen. Vannvarmer er montert under bilen. Risiko for at at PTC elementet tar fyr er også mindre. Vann kjøler ned elementet raskt. Første generasjon av Leaf hadde et lignende system.

Husk på - det er 10 år siden trillingene ble konstruert, mye nybrottsarbeid utført av Mitsubishi.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elekTrond

Sitat fra: Elbilskeptisk på tirsdag 25. september 2018, klokken 18:08
Takk for innspill og info. Er et drøyt år igjen av garantien på vår bil og dette blir vår første vinter så jeg har ingen bråhast. [...]
"Min" garantiansvarlig sa (muntlig riktignok) at det ikke påvirket restgarantien på min dengang fire år gamle pus. Jeg sa på forhånd at jeg planla å følge den offisielle Eber-Mitsu monteringsanvisningen. Kan skjønne at du ikke gidder å bruke fritiden din på montering. Jeg dro til en kompis med løftebukk ...
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA