Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil: beste "sleeper"?

Startet av AppleKnocker, torsdag 20. september 2018, klokken 09:43

« forrige - neste »

AppleKnocker

En oppklaring - med sleeper tenker jeg ikke på biler som har et tilforlatelig utseende, men biler som er gode å sove i for barn på tur! :D

Hvis man kan kjøre etter leggetid og barna sover godt i bilen, kan det være med på å aksjonsradiusen for barnefamiler. Så hva skal til? Min erfaring er at det viktigste er utformingen av baksetet. Bratt baksete gjør at det er vanskelig å få en god sitte/ligge stilling og hodet faller forover så fort man sovner.

Model X med justerbar bakseteygg er et stjerneeksempel. Model S med relativt bratt baksete og faste hodestøtter bak er tilsvarende dårlig.  Model 3 ser ut til å være samme. Ioniq er lav og sittestillingen bak er derfor mer liggende. Optimalt for soving. Kona er bygget i høyden med bratte seter - ikke bra.

Rekkevidde og støynivå er selvsagt også viktig :D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ebe

E-Nv200 har justerbar vinkel på bakseter, kidsa våre sover fint i den.

Bakdelen er høyt støynivå og bare medium rekkevidde.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Trekkoppbil

#2
Man kan se på recline-funksjon ved valg av barnesete, men det kan være ganske små justeringsmuligheter. Rav4 EV har justerbart seterygg bak, omtrent som på flyseter. 1+2 delt rygg med separate innstillinger. Og bilen må stå på hele tida når man hurtiglader, så man slipper å slå den av og på underveis. Det er en stor fordel sammenligna med andre biler som man må sla av får ladinga starter, og når man starte den igjen etter ladinga er kommet i gang, så kan det bli mye pling plong og plunder å få i gang varmen etc. På mellomdistanse er den bilen svært behagelig, men jeg er skeptisk til å bruke den til bykjøring.

geear

Sitat fra: Ebe på torsdag 20. september 2018, klokken 18:32
E-Nv200 har justerbar vinkel på bakseter, kidsa våre sover fint i den.

Bakdelen er høyt støynivå og bare medium rekkevidde.
Problemet med såpass dårlig rekkevidde er ladestoppene som gjør at ungene våkner...

Trekkoppbil

Hvorfor våkner man under ladestoppene?
Temperaturen kan bli litt ustabil, når man kjører varmen for fullt mens man lader, og man sparer på varmen under kjøring. Men med hyppige og kortvarige ladinger burde vel ikke det være noe problem.
Det jeg synes er det store problemet med enkelte biler, er pling-plong-lyder. Jeg har aldri forstått hvorfor det skal komme høylytte alarmer på den måten når man åpner døra i en Leaf, og det går virkelig ut over søvnen. På Rav4 er det høylytte ryggepip inne i bilen, mens det er stille utenfor.
Man får lyst til å modifisere bilen, og klippe vekk allt av bråkebøtter.  Jeg har prøvd å tape over dørsensorene med gaffa, men tapen holder seg ikke så lenge på plass. Man bør nok skru opp sensorene og kople dem ut.

Zlatzman

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 21. september 2018, klokken 06:28
Hvorfor våkner man under ladestoppene?
Temperaturen kan bli litt ustabil, når man kjører varmen for fullt mens man lader, og man sparer på varmen under kjøring. Men med hyppige og kortvarige ladinger burde vel ikke det være noe problem.
Vårt barn våkner så snart bilen står stille, og er nok ikke den eneste. Selv røde trafikklys er risikosport hvis han sover.

cra

Å våkne ved stopp virker å være en innebygd refleks i de fleste av oss. Undebevisstheten reagerer på endring i omgivelsene, og hvis jeg skal tippe så kommer det fra tiden vi gikk på alle fire; når mor som bar oss rundt plutselig stoppet opp var det på grunn av fare, og kroppen våkner og gjør seg klar til krisehåndtering.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Det skal være sagt at vi har merket at ungene våkner mindre med elbil enn med fossilbil. Da våknet de når man slo av motoren, eller typisk at kupélysene går på når man åpner dørene. Vi stoppet og ladet fem minutter på SuC i Vikeså omtrent kl. 01 på natta i sommer, med tre sovende barn, og det gikk fint. Men det er risiko for at de våkner enten når man stopper eller når man setter i gang igjen, og det er iallfall kjipt, da må en i gang med dobesøk og ordne og styre.

Dette var i Model X, som noen har nevnt har justerbar seterygg i midtrekka (i to deler), så det kan bekreftes at den fungerer godt til soving.

Eneste som egentlig er kjedelig er at den plinger ganske høyt når man slår på eller av autopilot.

Ebe

Sitat fra: gr på torsdag 20. september 2018, klokken 22:05
Sitat fra: Ebe på torsdag 20. september 2018, klokken 18:32
E-Nv200 har justerbar vinkel på bakseter, kidsa våre sover fint i den.

Bakdelen er høyt støynivå og bare medium rekkevidde.
Problemet med såpass dårlig rekkevidde er ladestoppene som gjør at ungene våkner...

Rekker litt på 100-150 km, men hadde selvfølgelig gjort seg med ennå lengre rekkevidde :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

bmw2002

Enklere med dieselbil og soving ja. Våkner raskt ved lading. Kjørte 75 mil med 1 åring i BMW 530d og ungen sov hele veien.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA