Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo - Roma med X75 eller X100

Startet av Lille Lance, tirsdag 18. september 2018, klokken 20:32

« forrige - neste »

Lille Lance

Ladehastighet og rekkevidde er en del lavere på X75 enn X100.

Med Tesla planlegger https://www.tesla.com/trips får jeg følgende:
X75 trenger 675 min lading
X100 trenger 350 min lading

Det er et tankekors at det er så stor forskjell, men er det verd NOK 160.000 ekstra for å slippe unna ekstra ladetid?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Runaraa

Det er en minuttpris på i underkant av 500kr, litt opp til deg egentlig...

Men litt sånn praktisk. På en langtur, feks 8 timer. En eller gang vil man jo stoppe lenger enn minimum ladetid for å spise eller strekke på bena. Andre ganger tar stoppet litt lenger tid enn minimum ladetid fordi naturen kaller til kanskje opptil flere i bilen. I disse tilfellene betyr det ikke så mye hvor fort bilen kan lade på SuC, da de inni bilen er begrensningen.

Så selv om teoretisk forskjell er høy, vil det i praksis være mindre forskjell er min tanke om det.

geear

Er dette noe du skal gjøre ofte, noen ganger eller én gang?

Lille Lance

Sitat fra: gr på tirsdag 18. september 2018, klokken 20:43
Er dette noe du skal gjøre ofte, noen ganger eller én gang?

Godt spørsmål :D Nei, var egentlig bare en test for å se forskjellen mellom 75 og 100.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Lille Lance

Sitat fra: Runaraa på tirsdag 18. september 2018, klokken 20:41

Så selv om teoretisk forskjell er høy, vil det i praksis være mindre forskjell er min tanke om det.

Støtter den
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Vhagar

I linken i første post, under alle ladestoppene som trengs så står det "duration". Noen som vet om det er inkludert tidene for lading?

Ser at jeg får opp godt over 60 timer fra Ålesund til Cartagena/Spania hvor det er drøyt 17 timer lading med X75D. Er ikke lenge siden det var en tråd hvor noen nevnte drøyt 30 timer til Spania (mulig det var S100 og fra Oslo). Ja det er nå jeg angrer på at jeg ikke bet i det sure eplet og gikk for X100D.

Abetterrouteplanner kommer opp med ferre ladestopp sist jeg sjekket (den er ekkel når man ønsker å bruke X75D, ofte den bare nekter å route) så mulig Tesla er litt konservativ her eller faktisk vet best?

Vil det i det heletatt lønne seg å saktelade når man sover fremfor å kun kjøre på superchargere for å spare noen timer underveis?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Duration på Tesla sin planlegger er inkl lading.

Men.. fra Sandnes til Barcelona tar Tesla sin ruteplanlegger meg via østlandet og Sverige i stedet for båten fra Kristiansand til Hirtshals (som er 253 mil), og turen blir da fryktelig lang.

Med abetterrouteplanner får jeg:

X100 12 ladestopp, 33 timer.
X75 16 ladestopp, 35,5 timer.

Tesla sin estimerer 49 timer på samme turen, via østlandet. Mulig 3,5 time ekstra på båt tilkommer til abetterrouteplanner sin tid.

Dette er med maksfart på 150km/t og 250Wh/km ved 110km/t. Sikkert kjedelig å stoppe de fire ekstra stoppene, men for de fleste vil de 2,5 timene være ganske ubetydelige i den store sammenhengen. Jeg vurderte faktisk sånn halvseriøst å kjøre til San Sebastian med bilhenger og hente en bil på 1800kg der nede, men det blir nok ingen handel, så da ble det ikke aktuelt.

Selvfølgelig blir turen mye lenger om du bor langt nord eller om du skal langt sør i Spania. Det er store distanser.

Råde

Min erfaring er at det ikke er langturene med familien hvor ladetid på SuC er en plage. Da har man, som flere er inne på, mye å finne på mens man venter. For meg er det lengre strekk i jobbsammenheng hvor forskjellen i ladetid er forskjellen i når jeg må kjøre og når jeg kommer hjem. Familietid på ettermiddagen er veldig viktig for meg, mye mer enn å sitte på SuC, men altså ikke verdt 160' (ikke si det til kona...)
e-Golf | X75D

jlan

Sitat fra: gr på onsdag 19. september 2018, klokken 10:53
Mulig 3,5 time ekstra på båt tilkommer til abetterrouteplanner sin tid.
Abetterouteplanner tar med fergetid. Faktisk har den forskjellige hastigheter på de forskjellig fergene også (uten at jeg vet om det stemmer). Bare å klikke på rutestreken.

Hvis en har problemer med å få beregnet en rute, så hjelper det å justere Reference Consumption ned, så en kan se hvor det kniper. Eller en kan krysse av for Chademo. Det er til og med mulig å velge sakteladere manuelt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA