Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Påkjørt front

Startet av Saerdna, mandag 17. september 2018, klokken 19:15

« forrige - neste »

Saerdna

Hei, min nye Model S ble dessverre påkjørt i fronten mens den stod parkert i et parkeringshus. Jeg var ikke tilstede. Den skyldige gav heldigvis beskjed!
Så langt hva gjelder skadeomfanget er nummerskiltet falt av, samt det er en del skrapemerker i frontfangeren. Jeg må se nærmere på den i dagslys i morgen.
Er det noen som har vært borti noe tilsvarende? Hva er f.eks. kostnad på ny orginal frontfanger. Det er jo en del sensorer og diverse montert også, så jeg regner med dette kan bli kostbart?

Generelle råd, tips om veien videre mottas med stor takk! Har ikke noe erfaring med dette. Regner med det er mest ryddig å ta det gjennom respektive forsikringsselskap med utfylling av skademelding etc.

1000kwh

For all del; fyll ut skademeldinger!!

Kan være skade du ikke ser. Ikke ta noe kontantoppgjør.

cra

Jeg var borti noe lignende i sommer; støtfanger bak ble påkjørt (av ei vogn med planker utenfor Maxbo). Heldigvis var det en ærlig kar som traff meg også. Ble en del striper i støtfanger. Tok kontakt med en lokal skadereparatør som fikset det hele meget rimelig uten demontering av noe slag. Det er ikke mulig å se at det har vært skade. Det var riktig nok ikke noen bulker e.l. i mitt tilfelle, kun overflatestriper. Anbefaler en tilsvarende løsning hvis mulig. Jeg leverte bilen om kvelden, og hentet den neste dag etter arbeid.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

o.b.lix

Jeg har vært borti slikt, bortsett fra det var egen feil (skrapte opp front ved rygging med sving). Fikset kjapt og rimelig på MpS (micropaint system).

Disse lakkerer bare selve skaden, og har egen teknologi som får lakken til å "smelte" sammen med original lakk. Fantastisk godt arbeid, helt umulig å se, blir raskere og rimeligere også.

Og mange avdelinger har også mulighet til å fikse felger, og TOCN har 11% rabatt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Klykken

Skademelding MÅ fylles ut med en gang skaden skjer, eller så tidlig som overhode mulig og fortrinnsvis med begge parter tilstede. Ta bilder. MANGE BILDER. Meld fra om skaden til forsikringsselskapet ditt, lever inn skademelding og så skal de sørge for at hjulet begynner å rulle. Du får beskjed om veien videre via ditt forsikringsselskap.

Ikke lever inn bilen til oppretting uten at du har fått godkjenning for dette fra forsikringsselskapet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Saerdna

Takk for gode råd :)
Fylte ut skademelding i fellesskap i dag.
Slik jeg forstod det på forsikringsselskapet, brukes denne i all hovedsak i de tilfeller det er tvil om skyldspørsmålet - noe som ikke er tilfelle her. Men er vel uansett greit å ha som dokumentasjon.

Storebrand anbefalte Åsane Autokarosseri (for de av dere som er kjent i Bergen). Hørte litt med Tesla som forteller at de har pleid å utrede skader på Fana karosseri på Kokstad. Får høre om jeg heller kan dra dit, men kan godt hende det er greit med Åsane.
Dersom det kun er snakk om overflatiske skader, kan vel de fleste verksted benyttes. Men man må jo også sjekke for ikke-overflate-skader. Sensorer og liknende. Usikkert om alle verksted gjør dette?

Klykken

Ta kontakt med forsikringsselskapet og be om å få bekreftet at det ikke er ytterligere skader på bilen, og at det er tesla som må avgjøre dette.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Elektra

Når det er den andres feil, må man egentlig benytte takst og la karosseriverkstedet ta oppgjøret direkte med forsikringsselskapet. Kan være mange knekte deler + skiltplate og skilt for den del. Det var ikke din feil. få bilen tilbake som du liker å se den.


Cowboystrekk

Vær så snill Tesla-eiere, bruk smart-repair der det er mulig :) Alle forsikringsskader bidrar til høyere priser, mye svindyre ordinære reparasjoner som fint kunne vært spot-reparert e.l. Om mange over tid velger slike løsninger blir kanskje terskelen for å bulke og stikke av høyere da flere vet at det ikke trenger å bli svindyrt hver gang :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

E_S

Sitat fra: Cowboystrekk på søndag 23. september 2018, klokken 21:55
Vær så snill Tesla-eiere, bruk smart-repair der det er mulig :) Alle forsikringsskader bidrar til høyere priser, mye svindyre ordinære reparasjoner som fint kunne vært spot-reparert e.l. Om mange over tid velger slike løsninger blir kanskje terskelen for å bulke og stikke av høyere da flere vet at det ikke trenger å bli svindyrt hver gang :)

Støttes! Overfladiske riper som med smart-repair kan fikses for et par tusenlapper takserer fort Tesla til ny fanger med masse deler her og der og en regning på titusenvis av kroner.
:)

o.b.lix

Hadde riper i støtfanger foran og bak, Tesla ved Drammen Karosseri skulle ha 20.000, men Mps tok 5.000 - og det ble helt strøkent uten sjangs å se hvor de hadde reparert.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Tai

Jeg har blitt påkjørt bakfra 2 ganger i min forrige bil. Begge gangene var det et sant helv*** å få oppretter til å gjøre skikkelig jobb. Fargefeil og feilmontert støtfanger gjorde at det tok nesten et år før bilen så noenlunde ut.

De absolutt verste var Fana bilskade senter! Først var det grov fargefeil, så feilmontert støtfanger som de mente var Tesla sin skyld pga produksjonsavvik. Kranglet i et halvt år med dem før de tok inn bilen og monterte støtfangeren riktig. Kunne spart meg for mye hodebry ved å gjøre det med en gang!

Jeg ville holdt meg LANGT unna fana bilskade senter. Fana karosseri derimot var flinke og imøtekomme. Men som andre sier over: bruk smart repair om mulig!
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA